Brytarspetsar öppnar när kolv är i botten ? VAD FÖR FEL

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:
ZVEZDA M50 skrev:Hej!

Felaktigheter skall inte upprepas, det svider i ögonen när man läser om krysskilar o mopedsvänghjul!

Woodruff kil heter det oavsett vad forumsdeltagare har för brister i sin kunskapsbank... :wink:

En utbildningsfråga helt enkelt!
Tack för den!!!!

Väldigt märkligt hur det ska vara noga vad gäller vissa saker, men när det är annat så ska det klankas ner och tillrättavisas??

Ska vi även tillrättavisa varje felstavning eller kommatering eller meningsbyggnad också då? För då har dom ju "brister i sin kunskapsbank".

Nä ska det vara så fjantigt då får det vara för min del. Jag kan ägna mig åt annat istället.

(och som jag skrev är jag mycket väl medveten om vad en krysskil är vs en woodruffkil, men att försöka ändra merparten av allas benämning på en sådan tycker jag inte är nån mening då det som sagt är allmänt vedertaget och t.om dom flesta Mopedbutiker säljer just krysskilar, inte woodruffkilar, trevligt för någon som ska köpa en woodruffkil och säljaren inte ens vet vad det är)
Hej!

Att försöka komma med rätt fakta är viktigt, annars befästs myter, osanningar och allt annat som är fel. Så långt är vi säkert överens.
Skall vi försöka sikta på att ha ett forum med fakta, så korrekta som möjligt eller skall vi nöja oss med en lång nivå?

Att DU väljer att tolka mitt inlägg som att jag klankar ned på dig, (du skrev ju faktiskt att du visste att det hette Woodruffkil) är ett missförstånd från din sida. Jag avsåg de som inte visste vad den omtalade kilen heter. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Apropå besserwisser.... det ger mig en idé om att hitta en ny avatar bastard_inside_sign

Denna kanske....
http://ecx.images-amazon.com/images/I/61J4s-P1xJL._SL500_SS120_.jpg

eller denna....
http://www.beobachter.ch/fileadmin/user_upload/media/edition/19-07-Recht.gif

eller denna...
http://www.aventyrenso.se/blogg/wp-content/uploads/2011/12/U4.png

:angel_grin: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

NiklasHögberg skrev:
ZVEZDA M50 skrev:Hej!

Felaktigheter skall inte upprepas, det svider i ögonen när man läser om krysskilar o mopedsvänghjul!

Woodruff kil heter det oavsett vad forumsdeltagare har för brister i sin kunskapsbank... :wink:

En utbildningsfråga helt enkelt!
Ganska onödig kommentar att hasspla ur sig. kan ge mig tusan på att ZVEZDA M50 har nog brister i sin kunskapsbank även han. ZVEZDA M50 som ej är speciellt aktiv tycker ja ej behöver komma med dylika kommentarer som gör att de mkt aktiva medlemmarna ger upp!!
Hej!

Jag har lärt mig att; vet man att man har rätt så skall man inte behöva skämmas för det, PRECIS som att man skall inte vara rädd för att fråga om man inte vet.

En fråga, mäts värdet på en forumsdeltagarna efter antalet gjorda inlägg? Vinner den med flest inlägg? Är de deltagare med färre inlägg mindre värda? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

NiklasHögberg skrev:
Conrad Engström skrev:
NiklasHögberg skrev:
Conrad Engström skrev:Nu skall jag bråka igen. Kiljagare används även när man slår löst konorna i en pelarborr.
inte bråkar du Conrad du ger oss bara information. till skillnad mot han som försöker tillrättavisa oss alla angående KRYSSKIL :D :D
:)
synd bara att hans värdelösa kommentar fick amarace att tröttna bland oss. han var ju trots allt mkt aktiv ock skrev mkt till skillnad mot han Sveda eller hur i h-vete de stavas.
Hej!

Sveda, jag nog verkar det som det svider lite både här o där på en del? :lol:

Niklas, jag begriper mig inte alls på dina reaktioner och ännu mindre ditt sätt att uttrycka dem. <!-- </EdIndex> --></div>
HSE

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För att återgå till ursprunget i tråden så är kilen bara till för att man skall få dit svänghjulet på rätt ställe, jag har en Zweirad Union motor som saknar kil och kilspår från fabrik så där har jag fått göra en märkning för att underlätta när jag haft av svänghjulet. Men passningen mellan vevaxel och svänghjulscentrumet håller ihop det hela om man drar med rätt moment. Så går kilen av har man dragit åt för dåligt eller har problem med passningen vevaxel/svänghjulscentrum. Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vist ja, en packbox var ju en filtring, runt en axel. Oftast med en avkastarring innanför mot oljan. eller ett glandergarn som man kunde justera tätheten med skruv. Oftast på vattenpumpar. I forsättningen blir det radialtätning. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Öryd

Inlägg av Öryd »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja jösses, vuxna män som bråkar om en liten kil på en moped. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker det är roligt och intressant. :D :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Absolut intressant, så länge nivån hålls på rätt plats.
Ska man samla vanliga felsägningar om fordonsrelaterade grejer är ju skruv vs. bult en favorit. Är det gängat är det ingen bult... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

ZVEZDA M50 skrev:
NiklasHögberg skrev:
Conrad Engström skrev:
NiklasHögberg skrev: inte bråkar du Conrad du ger oss bara information. till skillnad mot han som försöker tillrättavisa oss alla angående KRYSSKIL :D :D
:)
synd bara att hans värdelösa kommentar fick amarace att tröttna bland oss. han var ju trots allt mkt aktiv ock skrev mkt till skillnad mot han Sveda eller hur i h-vete de stavas.
Hej!

Niklas, jag begriper mig inte alls på dina reaktioner och ännu mindre ditt sätt att uttrycka dem.
Nej de kanske du inte begriper och angående mängd inlägg så syns de ju ganska tydligt om man e högt aktiv och diskuterar mkt vilket du ej gjort utan några gånger faktiskt försökt rätta många av oss andra angående vad saker heter och inte heter. du formulerade dig dessutom själv som att vi andra som nämner woodruffkilen vid namn krysskil som att vi saknade intelligens. men men alla reagerar vi olika!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Conrad Engström skrev:Vist ja, en packbox var ju en filtring, runt en axel. Oftast med en avkastarring innanför mot oljan. ...... :D
Nejdu, det är ingen packbox. Filt klämdes aldrig med glandermuttern eller glanderhylsan. Där användes andra material och det fanns många sorter och som utvecklades med tiden. Ofta användes asbest i packningen (som en ofta grafiterad fyrkantstång på rulle) men det blev sedan förbjudet. Packboxar fanns lite överallt och alltid på ångmaskiner men det mest vanliga var nog på ventilspindlar. Stora packboxar inom vattenkraft och till sjöss på fartyg. Jag fixade en pyttliten häromdan på en Briggs & Stratton bensinkran och där tog jag blånor eller lin som jag använder till mycket. Gubben hade gängpaj på en M5 pinnbult till insuget på JLO:on. Rensa det lilla som var kvar av gängan, längre pinnbult, blånor och olja så blev det bra.

Filtring som du säger minns jag användes som vevaxeltätning på vissa 98:or, har för mig både Sachs och JLO. Det funkade, men riktigt tätt blev det nog aldrig.

Googlade lite....

http://www.galindberg.se/sealtech/produkter_2/boxpackningar

Används även till luckor och dörrar. Tänkte jag inte på trots det är värmebeständiga sådana runt luckorna på värmepannnan.... :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

NiklasHögberg skrev:
ZVEZDA M50 skrev:
NiklasHögberg skrev:
Conrad Engström skrev: :)
Hej!

Niklas, jag begriper mig inte alls på dina reaktioner och ännu mindre ditt sätt att uttrycka dem.
Nej de kanske du inte begriper och angående mängd inlägg så syns de ju ganska tydligt om man e högt aktiv och diskuterar mkt vilket du ej gjort utan några gånger faktiskt försökt rätta många av oss andra angående vad saker heter och inte heter. du formulerade dig dessutom själv som att vi andra som nämner woodruffkilen vid namn krysskil som att vi saknade intelligens. men men alla reagerar vi olika!!
Hej!
Niklas, var i min text har jag ens varit i närheten av att påstå att personer som kallar woodruffkilar för krysskilar saknar intelligens?

Nedan återfinns texten att utvärdera...

Förövrigt, maken till överreaktion på ett forum var det nog länge sedan jag såg.

G-son>>
För ett bra tag sedan var jag i en "järnhandel" i ärende att köpa några M16 skruvar... "Butiksjonet" var spydig som fan när jag skulle köpa M16 skruv. Han berättade med myndig o dryg min att det heter bult om det är grövre doningar än M6. Sådan kan man ju inte tolera :twisted: , så jag viftade dit "en av de gamla gubbarna" o förklarade den uppkomna situationen. Besöket slutade med att jag fick med mig mina fyra M16 skruvar utan kostnad och "butiksjonet" fick sig en liten lektion i skruv&bult samt i kundomhändertagande... :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vet inte om jag har rätt att yttra mig med tanke på mina få inlägg, men jag gör ett försök utan att fråga om lov. :roll:
Friskt vågat hälften...
Ett forum är, såvitt jag kan förstå, en god kunskapskälla och då är det väl bara bra om detaljerna nämns vid deras rätta namn. Dels för att skingra missuppfattningar och dels för att sprida kunskap. Att benämna detaljer på ett korrekt sätt kan därför aldrig bli fel. <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Användarens profilbild
ilo55cc

Inlägg av ilo55cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men,för helvete!!! :Stop_: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar