Mitt första projekt m.m.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 03:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Att meka och att åstadkomma något har alltid varit ett livselexir för mig, från barnsben och tills nu men vad händer sedan... :?
Precis som för mig. :)
Men vad menar du med "vad händer sedan... :?" <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
bigge

Inlägg av bigge »

56:an skrev:I bland kan lite snack hjälpa mig. Därför blir det så. Min tillvaro liknar en berg-o-dalbana, ibland nedförsbacke men minst lika många uppförsbackar som tidvis kan vara jobbiga. Många håller nog men backarna kan ha olika höjd och vara olika långa. Just idag har det känns motigt så det kommer inte bli något gjort med moppen. :(

Somliga glider genom livet som på ett bananskal och stöter sällan eller aldrig på några hinder eller slår dom ifrån sig och sånt kan vara svårt att hantera för mig.

Men än har jag inte gett upp så jag räknar med att komma igen, kanske i morgon eller om några dar. :)

Att meka och att åstadkomma något har alltid varit ett livselexir för mig, från barnsben och tills nu men vad händer sedan... :?
visst e det kul när det går fint med mekandet men så går något sönder eller något är trasigt å pengarna räker inte eller liknande man blir så ner å sur :( men så får man sina delar å kan skruva igen :D

att meka e lätt MEN alla dessa problem på vägen som en bergodalbana :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men 56 an. Går du och tänker på vad som händer sedan ?
Jag är 10 år äldre än dig och satsar fortfarande. Köpte nyss 2 bilar och satsar på ett nytt värsting moppebygge. Just nu byter jag panna i huset, utan hjälp av någon. Där ser jag en fin frammtid. Byggt ett nytt växthus och planerar för större odlingsmark, där det är gräsmatta.
Nej bekymmra dig inte för morgondagen.
Satsa på nya ideer. Livet går inte i repris.
Väl menat!! Conrad <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

tompas11 skrev:Mycket snack och lite verkstad, jomen.
Men om alla sitter still i bussen så kanske det börjar hända något. :roll:
Det där var väl ändå en totalt onödig kommentar!

Alla måste väl få ta saker och ting i sin takt? Huvudsaken man är nöjd själv.

56:an, du har tankarna redan, så det är en bit på väg. Ska bli kul att se hur det blir, men jag har ingen brådska att se nåt resultat (fast nog är man nyfiken :wink: ). <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Amarace skrev:
tompas11 skrev:Mycket snack och lite verkstad, jomen.
Men om alla sitter still i bussen så kanske det börjar hända något. :roll:
Det där var väl ändå en totalt onödig kommentar!

Alla måste väl få ta saker och ting i sin takt? Huvudsaken man är nöjd själv.

56:an, du har tankarna redan, så det är en bit på väg. Ska bli kul att se hur det blir, men jag har ingen brådska att se nåt resultat (fast nog är man nyfiken :wink: ).
Det var inte illa menat men om det kan uppfattas som så, ursäkta då. :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Forumsponsor

..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 03:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

56:an skrev:
Somliga glider genom livet som på ett bananskal och stöter sällan eller aldrig på några hinder eller slår dom ifrån sig och sånt kan vara svårt att hantera för mig.
Jag citerar vad jag skrivit tidigare:
"Det är också lätt att tro att massor av människor åker räkmacka genom livet men tro mig det finns inte en enda som inte har problem med något. Hälsan, syssan, brorsan, morsan, farsan, barnen, jobbet, ickejobbet, skilsmässa, ja man kan räkna upp hur mycket som helst. Alla har sitt brukar jag säga men det är inte alla som vill visa eller tala om det utan man gömmer sig bakom en fasad. Den som inte har det så bra ställt kanske ändå har det bättre jämfört med någon som har. Med bättre menar jag då ett rikare liv, bättre vänner, finare barn, eller rentav att man har barn, ja listan kan göras så lång man vill".

Keep up fighting 56:an :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Forumsponsor

.............
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 03:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tog fram min kapacitansmätare och mätte dels på en beg. mopedkonding (Bosch) och fick 170nF och dels på en ny konding till en Volvo 240 200nF.

Har också en ESR-mätare. Den mäter kondensatorns Equivalent Series Resistance, eller på svenska - kondensatorns effektiva serieresistans. Man kan också uttrycka det som kondensatorns inre ohmiska impedans. Detta ESR-värde ska på en kondensator i gott skick vara så lågt som möjligt, ju högre ESR-värde desto sämre kondensator. ESR-värdet på mina kondensator var väldigt lågt, faktiskt nära noll vilket bekräftar att de är i gott skick.

Jag vet inte om ESR-värdet har så stor betydelse när det gäller kondensatorer i tändsystem, däremot har det stor betydelse för funktionen i elektronisk utrustning. Högt ESR-värde i sådan utrustning kan göra att utrustningen inte fungerar alls eller mycket dåligt. Kapacitansvärdet kan var helt OK men är ESR högt så är kondensatorn kass. <!-- </EdIndex> --></div>
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Forumsponsor

..............
Forumsponsor

........
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så ser många av mina spolar ut, där jag inte har Kokusan.
Jag lindar på glasfiberband och lackar därefter. band som är ca 30 mm brett, kvar sedan ASEA tiden. Målarremsa går bra. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 03:32, redigerad totalt 1 gång.
Forumsponsor

........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 03:32, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar