Sida 3 av 3

Postat: 17 jul 2012, 21:19
av mattesut
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej! Tänkte mest att det kanske var amperen som kunde ställa till besvär om man nu skulle använda en laddare för att kontrollera att det kommer en gnista när man bryter strömmen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 jul 2012, 21:24
av ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Hur många A som laddaren kan leverera är nog av underordnad betydelse i detta fallet. Strömmen genom tändspolens primärlindning bestäms av U/R. Alltså, spänningen dividerat med resistansen.

Sätt CTEK-laddaren i Supplyläge och "dutta"* med anslutningarna.

* En dutt är ett mycket kortvarigt skeende. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 jul 2012, 22:11
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Resistansen i primärlindningen var c:a 2 ohm på JLO tändspolen. 6/2 = 3 Strömmen blir alltså 3 ampere om man lägger på 6 volt, 12 volt blir då det dubbla 6 ampere men det verkar på tok för mycket så rätt provspänning borde vara 6 volt.

OBS! Detta gäller endast likspänning. Lägger man 6 volt växelspänning över spolen kommer strömmen bli betydligt mindre eftersom spolen i sig är ett induktivt motstånd. För att förtydliga är drosseln "järnklumpen" i en lysrörsarmatur ett induktivt motstånd och har till uppgift att begränsa strömmen.

Summa summarum borde då spänningen i tändningens primärkrets på en gammal moped vara betydligt högre än 6 volt eftersom det är en växelström.

I morrn ska jag ta mej f-n mäta... 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 jul 2012, 02:35
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Summa summarum borde då spänningen i tändningens primärkrets på en gammal moped vara betydligt högre än 6 volt eftersom det är en växelström.

I morrn ska jag ta mej f-n mäta... 8)
Eftersom den är obelastad (& oreglerad) så länge brytaren är öppen kan man vänta sig betydligt högre spänning på högvarv, plus att spänningspulsen när brytaren öppnar kan mycket väl vara tresiffrig. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 jul 2012, 11:24
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag tänker efter så är det nog någon form av växelström där för jag minns den typiska pulserande känslan när man fick en stöt från den kretsen p.g.a. felkopplad dödarknapp.

Här är jag lite skeptiskt vad man ska använda för instrument men jag börjar nog med ett gammalt analogt som jag inte är så jätterädd om. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 jul 2012, 14:39
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Växelström stämmer.

Ett oscilloskop är nog det enda som kan ge en någorlunda korrekt bild (no pun intended) av den pulserande röra som spänningen lär vara där.

(Undrar hur många här som förstår sig på den ordvitsen, hade nog gjort sig bättre på något elektronikforum misstänker jag... :roll: ) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jul 2012, 15:51
av Svartsjö
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I min tidiga karriär jobbade jag på en bilelektriskverkstad, vi hade en kondensatorprovare bestående av en trafo och en glimmlampa.
När man testade kondingen så tändes lampan och fejdade ut och slocknade och förblev slocknad, om kondingen var pajj fejdade den ut lite för att tändas upp på nytt å nytt å nytt.
Hur den exakt var uppbyggd vet jag inte bara att det fungerade.
Ska försöka springa förbi på semestern å se om grunkan finns kvar och om man kan luska ut hur den är uppbyggd. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jul 2012, 19:26
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Svartsjö skrev:I min tidiga karriär jobbade jag på en bilelektriskverkstad, vi hade en kondensatorprovare bestående av en trafo och en glimmlampa.
När man testade kondingen så tändes lampan och fejdade ut och slocknade och förblev slocknad, om kondingen var pajj fejdade den ut lite för att tändas upp på nytt å nytt å nytt.
Hur den exakt var uppbyggd vet jag inte bara att det fungerade.
Ska försöka springa förbi på semestern å se om grunkan finns kvar och om man kan luska ut hur den är uppbyggd.
Jag har Stefas tändsopleprovare och den har glimmlampa på samma vis, som du beskrev. <!-- </EdIndex> --></div>