Datortips?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Öryd skrev: Båda är bra skärmar men dom är helt olika ändå. Samsungs som är 3D
och Dells som har en bildmässigt bättre panel. Beror vad man har för behov vilken som är bäst för en själv.
Liksom fallet är med TV-apparater är det kanske först vid sidebyside-jämförelser som man ser skillnader i bilduppdatering och skärpa?

Jag menar att man kan vara nöjd med en maskin men när man har en annan bredvid ser man att den andra har bättre egenskaper, ändå är den "sämre" inte nödvändigtvis dålig, eller hur?

Jag brukar vilja köpa modern teknik när jag handlar något nytt, förvissad om att utvecklingen ändå springer från mina grejor under min tid som ägare/brukare.

Hur detta appliceras i detta fall vet jag inte, vill bara ge en balanserad syn på behov/krav/förväntningar i nutidens tekniksamhälle. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Öryd

Inlägg av Öryd »

Coolvette skrev:
Öryd skrev: Båda är bra skärmar men dom är helt olika ändå. Samsungs som är 3D
och Dells som har en bildmässigt bättre panel. Beror vad man har för behov vilken som är bäst för en själv.
Liksom fallet är med TV-apparater är det kanske först vid sidebyside-jämförelser som man ser skillnader i bilduppdatering och skärpa?

Jag menar att man kan vara nöjd med en maskin men när man har en annan bredvid ser man att den andra har bättre egenskaper, ändå är den "sämre" inte nödvändigtvis dålig, eller hur?

Jag brukar vilja köpa modern teknik när jag handlar något nytt, förvissad om att utvecklingen ändå springer från mina grejor under min tid som ägare/brukare.

Hur detta appliceras i detta fall vet jag inte, vill bara ge en balanserad syn på behov/krav/förväntningar i nutidens tekniksamhälle.
Jo, just i detta fall så har dom (så jag förstått) inget behov av en skärm med 3D möjlighet, Då anser jag att det är bättre att lägga dom extra pengarna på en skärm med bättre bild istället. Nu var det bara en rekkomendation jag gav och menar inte på att den är bäst på alla sätt.

Jag själv har ingen bra skärm, 22tum med TN-panel. Jag är medveten om dess brister men är nöjd ändå.
Visst hade jag gärna haft en bättre men har inget stort behov av det då min funkar än.

Roliga diskussioner:D <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

S_Compakt skrev:Förövrigt bygger väl Dell inga egna skärmar.
Dell fungerar som ett byggföretag billigaste komponenterna och sälj i en hel förpackning
Som alla andra "märkes"datorer.

Som jag sa var det Sony i grunden på Dells bättre skärmar, och Sony var top of the line. Jus tnu vet jag inte hur dom gör det. men oavsett vem som bygger skärmarna så är det bra bildkvalitet på Dells bättre skärmar.

(för övrigt har vi sällan reklamationer på Dell, och ändå säljer vi dom, däremot får jag in andra märkesdatorer med diverse fel, så Dell är absolut inte sämre än nån annan, allrahelst bärbara så står sig Dell bra vad gäller hållbarhet)

Jossan, jag tycker ni ska gå på magkänslan, för dom flesta datorer oavsett märke med samma prestanda är ganska likvärdiga, gå mer på att få den spec ni vill ha. Och jag tycker till motsats mot S-compact att ni ska ha en stor hårddisk på datorn, för en extern ska man ha som backup, så att ni har allt på två ställen.

(själv har jag en BenQ 24" full HD skärm med HDMI ingång i arbetsrummet och en 22" Dell med DVI, den värre modellen, hamnar i köket, och flera datorer, en HP i TV-rummet som HTPC, Miniformat, En Acer i arbetsrummet, och en egenbyggd HTPC i sovrummet, och en egenbyggd hamnar i köket också som HTPC så småningom, och har Toshiba, dell och Asus bärbara, och jag måste faktiskt erkänna att den HP jag har i TV-rummet fungerar klockrent, trots AMD processor. Och ja, jag har för många datorer, men tycker man ska vara modern och ha en i varje rum, all musik spelas via dom o.s.v. :) ) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så där ja! Nu är nya datorn äntligen hemma. Det blev en Dell xps 8500 med utbyggbart ramminne till 32 GB och en Asus skärm som duger gott för vad jag ska använda den till, samt en dockningsstation för hårddiskarna från gamla datorn.
Bild

Tog emot några mail :whistel: detta är endast från de senaste två veckorna, då vårt raketsport-konto strulade på lånedatorn.
Detta var bara på ett av tre konto, de övriga hade sammanlagt 650 olästa mail. Oj, vad kul det ska bli att rensa...
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du läst mitt PM om Cykel-sture? Mån Jul 23, 2012 14:02:59 <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det såg jag! Var var det han fanns? Dit måste vi ju åka :D <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Öryd

Inlägg av Öryd »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hade tänkt bumpa upp tråden idag o fråga hur det blev.
Jasså gamla hårddiskarna klarade sig, det var ju tur:D
Var en bra dator ni köpte, men ingen Hp ser jag? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ursviken :D <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Insåg att HP hade ett årsfabriksgaranti medans Dell hade två år. Dessutom så hade inte HP utbyggbara ramminnen <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

zappafan skrev:Ursviken :D
Kanon! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Öryd skrev: Jasså gamla hårddiskarna klarade sig, det var ju tur:D
Det mesta verkar ha klarat sig tack och lov :close_call: Med vi gör även backup på en extern hårddisk, den är bara inkopplad då vi gör backuper så den klarade sig från blixtnedlaget. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
herdware

Inlägg av herdware »

Raketsport skrev:de övriga hade sammanlagt 650 olästa mail. Oj, vad kul det ska bli att rensa...
Bild
Du får helt enkelt använda "snabbläsningstangenten". 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har funderat lite på ny dator. Är det någon som har erfarenhet av bärbar dator med 10-12" skärm?

Det svåraste är att bestämma sig om man ska ha stationär eller bärbar...

Just nu har jag stationär. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->känner ju mig en smula less å sitta med laptopen nu... :? måste nog reparera eller byta ut min stationära maskin..tycker det känns bättre att kika där dessutom kan jag ju bränna lite skivor där oxå.. :) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har man en MACBook eller en MacBook Air blir man aldrig less. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Skriv svar