Äntligen

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->välkommnar verkligen en tidning för oss moppenördar blir ju själv helt solklart prenumerant på en sådan tidning..finns ju en hel uppsjö av biltidningar redan så varför ska det då inte funka med en tidning med kul repotage om mopeder..håller ju förstås med Lasse att det är viktigt vilka som skriver ..borde nog vara folk som gillar moppehobbyn och är lite insatta i det hela.. :wink: dessutom kul med repotage om olika märken..träffar som mellstaträffen, raketrallyt, blåröken mfl liknande träffar är ju oxå kul
tycker oxå Lasses lista på önskerepotage är lockande skulle ge massor av kul läsning det är jag ju övertygad om... <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Caddylasse skrev:Jag tror att det funkar, finns det 2 tidningar för veterantraktorer så finns det plats för en moppetidning.
Upplagan på Allt om MC är 14 500 tidningar, Klassiker 18 800 st. Bara för att ha nåt att jämföra med.
Förmodigen behövs det runt 15 000 ex för att gå runt.

Men naturligtvis är det viktigt vilka som skriver, för egen del tycker jag bilder och reportage om spännande personer i hobbyn är viktigare än fakta.

Mina önskereportage : Rösabäckens vind, och var kommer allt ifrån ? Vem är snabbast i Hallsta moppers ? Besök i vagnen hos Tårtan mopedos ! Undersökande reportage på Norscand, finns det barnarbetare som gör deras grejor ? Kolla kromets kvalitet på nytillverkat, osv osv.
Precis! Bra förslag där Lasse :D

Fakta är för mig ointressant, jag struntar i däckdimensioner och antal kugg. Roligare är det då med renoveringshistorier, det där fyndet på logen, bilder på orenoverade pjäser som nån grävt fram ur den där ladan i skogen etc... Sånt är kul tycker jag. Trimtips för bönder med bara filar i verktygslådan! Billiga och dyra mektips....

En mopedtidning borde också ha en projektmoppe som man får följa i sisådär 49 nummer, från skrot till pärla typ.

En önskeskribent är ju Klassikers Claes Johansson. Han skriver underhållande och emellanåt smått poetiskt och kryddar det hela med intressant och stundtals långsökt fakta.

Som komplement till honom borde det vara nån som är lite mer hard-coremopedist som kan det här med trim, skruva och börnisar. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Pälle skrev:
En mopedtidning borde också ha en projektmoppe som man får följa i sisådär 49 nummer, från skrot till .
49 ?

Ja då får det väl bli en Zündapp om det skall räcka till så många nr. :)

mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
Puchen
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En annan intressant artikelserie borde vara "Nu blåser vi snuten" i flera delar, t.ex ""Förgasare så ställer du in den rätt, eller fungerar det att borra extrahål i bingen med en slö handborr?", "Den perfekt avstämda Cylindern, eller kan jag använda farfars gamla rostiga rasp för att fila kanalerna?", "Bygg ditt eget hi-perf Avgassystem, eller skulle man borra hål i kröken?" osv osv... <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
posch
Forumsponsor

Inlägg av posch »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pelle skrev:
En önskeskribent är ju Klassikers Claes Johansson. Han skriver underhållande och emellanåt smått poetiskt och kryddar det hela med intressant och stundtals långsökt fakta.

Exakt min åsikt. Han skriver med härlig humor utan att slarva med fakta.
En annan av mina favoriter är Jim Lundberg, som på ett föredömligt sätt
kan visa hur man med enkla medel kan lösa tekniska problem. <!-- </EdIndex> --></div>
Alla märken är bäst
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jim och Claes skriver för olika förlag så en kombo kan man nog inte hoppas på. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
posch
Forumsponsor

Inlägg av posch »

Raketsport skrev:Jim och Claes skriver för olika förlag så en kombo kan man nog inte hoppas på.
Jo det vet jag, men önska kan man ju ! <!-- </EdIndex> --></div>
Alla märken är bäst
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

posch skrev:
Raketsport skrev:Jim och Claes skriver för olika förlag så en kombo kan man nog inte hoppas på.
Jo det vet jag, men önska kan man ju !
Instämmer att de är två mycket bra mopedskribenter. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Både Lars-Åke Krantz och Stellan Egeland är bra som krönikörer och dom skulle kanske ha en del att bidra med i detta sammanhang? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Puchen skrev:En annan intressant artikelserie borde vara "Nu blåser vi snuten" i flera delar, t.ex ""Förgasare så ställer du in den rätt, eller fungerar det att borra extrahål i bingen med en slö handborr?", "Den perfekt avstämda Cylindern, eller kan jag använda farfars gamla rostiga rasp för att fila kanalerna?", "Bygg ditt eget hi-perf Avgassystem, eller skulle man borra hål i kröken?" osv osv...
:mutt: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Coolvette skrev:Både Lars-Åke Krantz och Stellan Egeland är bra som krönikörer och dom skulle kanske ha en del att bidra med i detta sammanhang?
Ja, "Kråka" = Krantz är en rolig en. Vi hade mycket tok ihop i ungdomen.
Vi var klasskamrater i från 1:an till 9:an. Många snygga vurpor han fick till på sin Dakota. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Hasse skrev:
Coolvette skrev:Både Lars-Åke Krantz och Stellan Egeland är bra som krönikörer och dom skulle kanske ha en del att bidra med i detta sammanhang?
Ja, "Kråka" = Krantz är en rolig en. Vi hade mycket tok ihop i ungdomen.
Vi var klasskamrater i från 1:an till 9:an. Många snygga vurpor han fick till på sin Dakota.
Då borde han ha lite kul att kåsera runt även när det gäller moppar. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Användarens profilbild
mallgroda

Inlägg av mallgroda »

http://vardagsmighty.blogspot.se/
Stellans blogg klart läsvärd. Man får sig ett och annat garv samt hans humor emellanåt på bilderna <!-- </EdIndex> --></div>
reggaefisken

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bara undra, vilket förlag? när kommer den släppas? någon som vet? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Kontakt:

Klassiker Moped

Inlägg av Puchlasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ges ut på OK förlag. Klassiker moped. Första numret den 27/11 om jag minns rätt. <!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons