Dakota 3000 originalrenovering [KLAR]

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
JK

Inlägg av JK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Micke, får kolla upp det där.

En arbetskamrat hittade ett par pallbockar i vår skrotcontainer, han tyckte att vi kunde bygga varsett mekställ, sagt och gjort, en lunchrast senare såg mitt ställ ut såhär:
Bild

Äntligen har jag fått dit centralstödet, passformen var nästintill obefintlig :evil:
Bild

Här syns skarven där jag fick såga itu stödet, lägga i 10mm material och sedan svetsa ihop, tack vare detta måste jag låta blästra stödet och pulverlacka, roligare kan man ha.
Bild

Klippte av ekrarna och kastade fälg och däck i skrotcontainern, efter att ha prånglat ut lagren putsade jag upp navet till lite trevligare finish.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JK

Inlägg av JK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad stolt jag var över mig själv när jag utan problem lyckats ekra upp ena sidan av fälgen under en fikarast, mindre nöjd blev jag när jag insåg att jag måste plocka i samtliga ekrar i navet innan jag börjar montera banan cocos_acc.gif

Bild

Gör om och gör rätt .. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fint och blankt blir det :lol: Juvligt !!
Ang ekringen så brukar det räcka att lossa den eker som är i vägen och bända ut den försiktigt :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JK

Inlägg av JK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipset Lasse, jag snabbsvetsade ihop en bygel som jag kunde sätta upp hjulet i, och 20 minuter senare var hjulet ekrat och grovjusterat, var betydligt enklare när man kunde snurra hjulet med ekrarna hängandes på var sida. <!-- </EdIndex> --></div>
60 cc

Inlägg av 60 cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, de som kan ekra hjul själv har all respekt. Jag är totalt värdelös på detta, har gett upp den tanken efter flera försök de senaste 10-15 åren och nu intalar jag mig själv att jag gillar patina, speciellt på hjul, men just krom ska vara fint, lacken får gärna vara blek och solkig med rostprickar, men hjulen... <!-- </EdIndex> --></div>
Svartsjö
Forumsponsor

Inlägg av Svartsjö »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JK skrev:Vad stolt jag var över mig själv när jag utan problem lyckats ekra upp ena sidan av fälgen under en fikarast, mindre nöjd blev jag när jag insåg att jag måste plocka i samtliga ekrar i navet innan jag börjar montera banan cocos_acc.gif

Gör om och gör rätt ..
Räcker det inte att sätta i de inre ekrarna först, jag menar de som träs i utifrån in eller blir det fel? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JK

Inlägg av JK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej det hade nog funkat, allt kändes betydligt enklare när man kom på det här med inner och ytterekrar, men när jag satt upp hjulet i min jigg var det inga problem även med alla ekrar i navet. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->offtopic Men jobbar du på bilfirma eller däckfirma :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JK

Inlägg av JK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Även bilfirmor kan hantera däck inte sant? :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JK skrev:Även bilfirmor kan hantera däck inte sant? :)
Jodå... JAG vet :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JK

Inlägg av JK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det går inte snabbt men det går långsamt :)

Väntar på lite grejjer från pulverlack och sen måste jag få tummen ur och lämna in tank och kåpor, kan dock inte bestämma mig för om jag ska köra vanlig entonig metallic eller om jag ska ha den lite mer avancerade candylacken som sitter original.

Hjulen är iaf. mer eller mindre klara, fick ekra om framhjulet igen då jag upptäckte att jag satt ekrarna fel i fälgen staff_annoyed

Användarens profilbild
JK

Inlägg av JK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har polerat upp bakskärmen och äntligen fått dit den, nu står jag och kliar mig i huvudet och undrar hur lampfästet satt ihop :oops:
Någon som har koll på hur det ska sitta?, jag har två distanser på c.a 10mm också som ska sitta där någonstans .
Bild

Trodde att lokala järnknasaren skulle ha en M12x1 mutter till hjulaxeln men fel hade jag, så det får bli till att beställa.
Bild

Ekrarna intrimmade, runt och fin och utan vobbel blev det, sedan blev det till att trycka på Contisulor med tillhörande contislangar :)
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Kontakt:

Lite hjälp

Inlägg av Puchlasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Användarens profilbild
JK

Inlägg av JK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Lasse!, guld värt!

Har du månne någon sprängskiss på själva ramslutet?, har sett bilder där det sitter någon form av lock som också verkar fästa lyfthandtagsbygeln, men jag har inget där och bygeln glappar i urtagen i ramslutet. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Puchlasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.123minsida.se/puchrenovering/18097916?i=46254848

Följ länken, du saknar gummi nr 48. Har det om du behöver. <!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons