Postat: 18 jan 2013, 16:36
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta bort packväskan så är den störtskön sen
<!-- </EdIndex> --></div>

Allt om veteranmopeder!
https://forum.raketsport.com/
Ja det gjorde jagmocklarn skrev:Hej jonas , du kanske missade mitt tidigare inläggjonTe-Zündapp skrev:Hade uppskattat enormt om du orkade svara?jonTe-Zündapp skrev:
1. Hur gjorde du för att få kedjan att spåra rätt mot motorn?
2. Insvetsningen av gaffeln/kronan. Hur valde du gaffelvinkel och hur riktade du in så gaffeln hamnade rakt mot ramen? Vill ju gärna att det spårar.....
3. Hur kortade du gaffeln?
mvh Jonas
mocklarn skrev:
gaffelvinkeln vill jag ha snäv, snyggt! jag har lagt den på samma vinklar och försprång som en "yamaha R1 -04" vilken har 24 grader rake och 97 mm trail.
mopeden blir då lättmanövrerad i både höga och låga farter samt att den följer med bra i kurvorna utan att någonsin bli vinglig.
bilden kan luras något ja!
Angående att få motor rätt i förhållande till bakdrev så riktar du in bahjulet rakt i svingen
Sedan använder du en stålskala som du lägger mot sidan av bakdrevet , nu är det bara att placera motorn så att motorn drev linjerar mot stålskalan så att säga . Blev lite rörigt kanske fråga om du undrar något mer.
// mocklarn
att korta gaffeln var en riktig procedur, slå isär gaffelbenet och begränsa dess utfjädring med distanser. sedan även korta fjädern lagom mycket.
för att få ramen rakt i förhållande till gaffeln föreslår jag en ramjigg
jag använde dock digital vinkelmätare och rätskiva för att få det rakt så att hjulen spårar.
Skitsnygg! Själv så snålade jag och använde en från Dakota.mocklarn skrev:äntligen fått min lycktinsats från tyskland.![]()
Det skall jag göra, åker även jag på de flesta, är såå jäkla kul!mocklarn skrev:jag brukar åka på de flesta anordnande rallyna runtomkring skaraborg så kom fram o tjöta lite om du ser mig![]()
Åkte det förra året, trevligt trots punka efter halva sträckan.mocklarn skrev:fröjereds mopperally kan jag rekomendera!
beror väll på bergets lutning, du kör nog inte med 16 kugg i fram och 45 i bak antar jag?Rexxy skrev:Med den storleken på bakdrevet kommer du kunna klättra i berg! O.o
Vad för storlek? 60? Ligger själv på 45kugg på 17 tum.
Ligger på 14 fram.mocklarn skrev:beror väll på bergets lutning, du kör nog inte med 16 kugg i fram och 45 i bak antar jag?Rexxy skrev:Med den storleken på bakdrevet kommer du kunna klättra i berg! O.o
Vad för storlek? 60? Ligger själv på 45kugg på 17 tum.
den är dock bara drevad för lite över 80km/h, finlir med drev kommer efter provkörning, till en början skall jag försöka få lite mer flås i 49cc cylindern som ett litet test
PORRIGT! <!-- </EdIndex> --></div>mocklarn skrev:börjat passa in mitt nya rykrör
[img]bilder[/img]