Sachs racing vev

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Vegge

Inlägg av Vegge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:vill du köpa en vettig vev så är det väl top racing eller vrm som gäller, beroende på budget och trimningsgrad. alternativet är väl att renovera en orginalvev med ny vevstake. där finns väl alla kvalitetsnivåer att välja på.
det snurrar nog många top racingaxlar i dag. dom har ju sålts i många år.
och skulle dom vara direkt dåliga skulle man nog hört det.

Conrad: när ni böt motor, stoppade ni i top racing axeln i den nya då?
hittade ni nåt fel på den första motorn?

erlan
I den vibrerande motorn byttes utöver vad Conrad sade även utgående axel och kicken plockades bort helt.

Med "nya" motorn försvann alla vibrationer och kör då med samma Top racingaxel som byttes ut i felsökningen i den vibrerande motorn. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har motorn matchande blockhalvor eller kommer dom från 2 olika motorer?

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Vegge

Inlägg av Vegge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är inte samma nummer på dem. Dock har jag flera motorer som inte har samma nummer, ingen av dem lider av vibrationer. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Petrolhead
Kontakt:

Inlägg av Petrolhead »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det gäller att skillja på balansera och rikta.

Det man normalt kollar är om axeln är rak, antingen spänna upp den mellan dubbar, lägger på bockar eller liknande och sen mäta med indikatorklocka, slår axeln går det ofta att rikta axeln med blyklubba och tjock arbetshanske.

Balansera gör man genom att lägga till eller ta boort material från skinkorna för att få önskad balansfaktor, helt bra går det ej att få utan man får välja ett område där obalansen inte stör för mycket. Man siktar väl på en 45-55% i balansfaktor?

Mvh
JOhan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

Vegge skrev:Det är inte samma nummer på dem. Dock har jag flera motorer som inte har samma nummer, ingen av dem lider av vibrationer.
Jag blev varnad redan på 70-talet att man skulle inte blanda halvor från olika motorer. för lagerlägena var beabetade på sådant sätt att blocken blev ett par.
bara för att det går bra 10 gånger är det ingen garanti för att det går den 11e gången.

Vegge

Inlägg av Vegge »

erlan skrev:
Vegge skrev:Det är inte samma nummer på dem. Dock har jag flera motorer som inte har samma nummer, ingen av dem lider av vibrationer.
Jag blev varnad redan på 70-talet att man skulle inte blanda halvor från olika motorer. för lagerlägena var beabetade på sådant sätt att blocken blev ett par.
bara för att det går bra 10 gånger är det ingen garanti för att det går den 11e gången.

erlan
Givetvis är det så. Men när den motorn sattes ihop var det mer fråga om att ta de halvor som var hela :roll:.
Den har ju mest stått pga vibrationerna men det går ju ingen nöd på mig så jag har rivit i motorn och bytt delar när jag inte haft annat att skruva med.

Ersättningsmotorn som fick ta över top racingaxeln vibrerar inte mer än normalt som sagt.
Så nu ligger motorn i ett hörn bara tills nästa gång jag har tråkigt och får för mig att byta block. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det fins bilder från Sachs fabriken där det är bar en sida av motorhalvorna på löpande bandet. Den andra syns inte. Det skulle betyda att dom inte är bearbetade i par. Dessytom tror jag produktionen i fabriken var med en sådan presisjon att dom inte böhövdes bearbetas i par. Det handlar ju inte om kinaprylar. Däremot kan ju ett lagerläge ha fått stryk. Man ser ju åfta spår efter tidigare reparatörer, från vedboden. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan det inte vara så att paketet med lameller och plåtar ligger "lite ur centrum" i korgen och därför blir det vibrationer.
Det har jag varit med om i en motor där kopplingen plockades ihop med motorn ståendes, och då åkte paketet ner lite och det skakade som fan. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det har prövats och bytts transdrev och hela kopplingen. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

erlan skrev:

erlan

Jag har också haft den tanken att inte blanda olika blockhalvor,
varför har dom annars nummrerat blockhalvorna par vis...... :shock:

Angående trådens början så har jag köpt Ny ToppRacing L17 vev till
Sachs som hadde kryskilsspåret ca 1/4 fel,där fick man sig en funderare
varför stämmer inte tändningen för...... :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har också blandat block hejvilt, utan problem. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Rexxy skrev:Har också blandat block hejvilt, utan problem. :)
Hejvilt Vilde Rexxy..... [motorbike] <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jodå jag har ochså blandat blockhalvor i min ungdom.
min snälla mopedhandlare på den tiden hade den goda servicen att kom man dit med block och vev rengjorda när man handlade ramlager så monterade dom lagren gratis. och även chimsade vid behov. och det var då jag fick lära mig att man inte skulle blanda blockhalvor. men den motorn gick ochså bra.

Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Prinsipen och från skolan är ju att om det är parnummer, så är dom parade av någon anledning. Oftast bearbetrade i par. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nu vet vi ju inte vad blockhalvorna varit med om genom åren.
det kan ju blivit något ras.
om vi t.ex tänker tanken att vevtappen släpper när en 4,3hk varvar ut för fullt
nerför en lång backe. orkar då blocket stå emot dom krafter som blir, så ramlagerlägena fortfarande är paralella?

Skriv svar