Sida 3 av 5

Postat: 09 nov 2009, 16:42
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte jag skulle använda ev julklappspengar till en ny avgaskrök till Flintan och även en krök till Sachsen. Tittade på några firmors hemsidor men blir inte riktigt klok på hur det hänger ihop... :? Dels finns 28 o 32 mm rör, dels 35 eller 40 mm avgasmutter, den senare dessutom i flera höjder. Vad jag förstår är 35mm mutter till 28mm rör o 40 till 32. Men vad är det för skillnad på cyllarna? Är standard 35 och trim 40 i utloppet? Jag får väl mäta på min men det kunde vara trevligt med lite input här på forumet så jag inte köper fel... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 nov 2009, 17:33
av bodda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->28 ä orginal o 32 är till trimmat 5.5 o 60cc
o den mindre muttern ä till orginal o den grövre till trimmet :lol:
vet det fanns förr adaptermutter från den grova gängan till 28 rör :roll:
så man kunde åka med tex 60cc o org avgassystem :roll: tror inte det är nån hitt :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 nov 2009, 22:15
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tycker du ska riva isär den lite och kolla vad som finns inuti :D Det gjorde jag med en av mina idag. Var inte så mycket grejer där faktiskt, går säkert att få ihop den igen :roll: Ska handla packningar och packboxar i morgon.

Jag tänkte först göra en provstart men det kändes fel så jag klöv motorn och tur var det för den var full av smuts och klet. Hade nog fått lagerhaveri tämligen omgående. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 nov 2009, 12:31
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst, det är förstås rätt tänkt men jag tror faktiskt inte den här motorn gått så långt och efter allt strul med Flintan kan jag behöva något som (förhoppningsvis) funkar. Men jag ska bara starta och se att den alls går, sedan tänker jag byta till originalcylle med plugg och då får jag ju se lite av insidan. Plockar nog bort sidokåpan också så jag kan se magneten och dessutom kolla om den läckt från packboxarna... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 nov 2009, 19:49
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mätte avgasgängan, den verkar vara 35mm, så då torde det vara standardcylle. Minus plugg, då... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 nov 2009, 08:38
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kan ha fel men det är väl bara dom med rektangulärt insug "kyrkport"
som har stora gängan till 32 kröken <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 nov 2009, 18:17
av bodda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja just det :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 jan 2010, 15:11
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådär, nu är det beställt en avgaskrök och -mutter så nu finns i princip alla delar för en provstart. :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 jan 2010, 21:40
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag kom kröken och muttern som raskt förpassades till motorn. Mest för att det syns att något händer plus att jag vet var jag har grejerna; jag har nog ändå kommit fram till att jag honar och monterar en oborrad cylle före start.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 mar 2010, 12:47
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I väntan på våren och provkörning av Scoteretten började jag pilla med mina andra, otrimmade Sachscyllar jag har liggande. Bestämde mig för en av dem ihop med toppen som sitter på nu, vilket såg ut att vara den fräschaste kombinationen. En rejäl rengöring behövdes dock och efteråt ser både cylle och topplock riktigt fräscha ut, se bild före o efter. Nu ska det bara till en liten honing så ska grejerna monsteras å så är det läge att fundera på PROVSTART! :D
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 mar 2010, 17:46
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dagens mekning inleddes med att den gamla, borrade cyllen avlägsnades. Allt såg väl bra ut inuti men när jag plockade loss cyllen märkte jag att det verkar som någon jackat överströmningskanalerna (se bild) :shock:
Kolvjackning har man ju hört om (ej fallet här, tack och lov) men kan det verkligen fylla någon funktion att jacka där nere?
Nåja, cyllen skulle ju ändå inte användas så glad i hågen honade jag den nya cyllen, med honingsverktyget säkrat med en koppartråd mellan brynena. Så nu flög brynena åt samma håll i stället för åt var sitt när de lossnade... :x
Honingen gick dock ganska smärtfritt och när jag klämt dit nya kolvringar (de gamla såg iof sig OK ut men när jag nu ändå hade nya, så...) skulle bara cyllen dit - då blev det tvärstopp! :evil: Hur jag än micklade och macklade lyckades jag inte få ihop kolvringarna så mycket att jag fick in kolven i loppet. Hade liknande problem med Flintan men där gick eländet in till slut i alla fall.
Har läst om att man kan använda en slangklämma att komprimera ringarna med, en hemmavariant av kolvringskompressorverktyget, men naturligtvis hade jag bara pyttesmå och jättestora i gömmorna. :x
Vis av erfarenhet slutade jag innan jag blev allt för arg och nu får motorn anstå tills jag köpt en klämma.
Bild Bild Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 mar 2010, 19:24
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Simtus har en jättefin liten grej gjord för ett tumgrepp :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 mar 2010, 21:55
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej och välkomna till dagens sedelärande berättelse om tålamod...:roll:
Hade skaffat en lämplig slangklämma och drog åt precis så den gick att rubba (kunde ju vara en fördel...) och började trycka ner cylindern. Tvärstopp! :evil: Så jag surnade till (duuumt...) och tryckte till och SLINT-PANG!! :shock:
Jag hade tappat greppet om kolven som åkt ner i godset och två av hörnen till jacken vid överströmningskanalerna var av (se bild)! cocos_acc.gif
När jag slutat vråla och hoppa upp och ner och dunka mig själv i skallen med en plastklubba :furious: lyckades jag faktiskt le åt det hela och tom resonera mig fram till att en ny kolv ändå vore bra då den gamla är sliten (bla knastrena). Det får väl bli en fördelsedagspresent till mig själv (31/3)! :)
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 mar 2010, 22:13
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tittade just runt på nya kolvar, standard 38mm fanns men även till något som heter 505-cylinder. Men jag antar att det är vanlig standard jag har? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 mar 2010, 22:13
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det rätt ringar?
Har du provat med en lös ring i cylindern?
Har du gjort rent ordentligt i spåren på kolven?
det ser ut att vara en 38mm cylle och den har ju en "jättefas"
som underlättar monteringen. Jag tror nåt är fel <!-- </EdIndex> --></div>