Sida 3 av 4

Postat: 08 jun 2013, 17:53
av JRA
erlan skrev:byt dom 2 övre i så fall.
det borde bli bättre än gamla ringar.

erlan
Ok!
Tackar!

Postat: 08 jun 2013, 18:18
av JRA
På höger sida på trampaxeln så sitter längst in mot blocket en låsring, sen kommer en till låsring följt av en planbricka. I axeln nån cm ut finns ett spår på trampaxeln: Vet ngn om den"yttre" låsringen skall sitta i det spåret?
Och vad är den yttre låsringen till för?

Postat: 09 jun 2013, 12:22
av JRA
JRA skrev:På höger sida på trampaxeln så sitter längst in mot blocket en låsring, sen kommer en till låsring följt av en planbricka. I axeln nån cm ut finns ett spår på trampaxeln: Vet ngn om den"yttre" låsringen skall sitta i det spåret?
Och vad är den yttre låsringen till för?
Ingen som vet ...?

Postat: 09 jun 2013, 12:52
av 56:an
Jag brukar kolla Raketsport --> Sprängskisser --> äggmotor HVA D-motor

men här är direktlänk :D

http://www.raketsport.com/hva_dmotor%20003.jpg

Postat: 09 jun 2013, 12:56
av JRA
56:an skrev:Jag brukar kolla Raketsport --> Sprängskisser --> äggmotor HVA D-motor

men här är direktlänk :D

http://www.raketsport.com/hva_dmotor%20003.jpg
Lustigt! :) Satt precis och synade sprängskissen :) Men jag ser inte riktigt om den skall sitta i spåret på trampaxeln eller inte? Antagligen så ska den det, för varför har dom gjort ett spår annars i axeln?

Postat: 11 jun 2013, 19:49
av Hakan
Så här ska det väl se ut
Bild
Bild

Postat: 11 jun 2013, 20:04
av pangerva
Nä så ska det inte alls se ut!

M.a.p. remmen då vill säga. :lol:

Postat: 11 jun 2013, 20:06
av JRA
Hakan skrev:Så här ska det väl se ut
Bild
Bild
Ja visst! Där sitter ju yttre låsringen i spåret precis som jag trodde!

Postat: 11 jun 2013, 20:09
av JRA
Nu har jag fått ihop skrället! Dock gick den inget bra... Tändkabeln fick ingen riktig kontakt i hatten... När jag fick ihop det bättre så Tjoff! Där rök toppackningen... Drämde igen garagedörr, gick in och beställde en pizza istället! Frugan inte hemma... :)

Postat: 11 jun 2013, 20:40
av Hakan
JRA skrev: Ja visst! Där sitter ju yttre låsringen i spåret precis som jag trodde!
Det är inte en vanlig planbricka det sitter vid låsringen utan ett eller flera shims.
Detta för att shimsa axialspelet på axlen .
pangerva skrev:Nä så ska det inte alls se ut!

M.a.p. remmen då vill säga. :lol:
Inget fel på den remmen , jättefin :roll:

Postat: 11 jun 2013, 21:16
av 56:an
JRA skrev:När jag fick ihop det bättre så Tjoff! Där rök toppackningen...
Plansvarva topplockets tätyta! :idea:

Postat: 11 jun 2013, 21:57
av JRA
56:an skrev:
JRA skrev:När jag fick ihop det bättre så Tjoff! Där rök toppackningen...
Plansvarva topplockets tätyta! :idea:
Ok!

Postat: 12 jun 2013, 07:40
av JRA
erlan skrev:byt dom 2 övre i så fall.
det borde bli bättre än gamla ringar.

erlan
Satte dit två nya ringar överst men den kändes inte bra med cylindern på... När jag vred runt otorn kändes det som att det tog i när kolven var längst ner! Kan ringarna vara för stora så de"petar"ut och tar i ngn port?
Är det verkligen samma ringar på en 3-rings-kolv som till kolvar med 2 ringar? De nya kändes lite lite smalare....
Det slutade med att jag stoppade tillbaks orginalringarna tillsvidare...

Postat: 12 jun 2013, 08:01
av erlan
kolvringar finns det ju lite olika modeller av knasterspår på.
men en nyfiken fråga: vad använde du att göra rent kolvringspåren med om
du hade gamla ringarna hela? jag har i hela mitt liv brutit av en gammal ring och slipat/filat till och skrapat ren spåren med. den är ju nämligen perfekt i bredd. sen MÅSTE vändkanten bort, både övre och nedre.

erlan

Postat: 12 jun 2013, 08:34
av JRA
erlan skrev:kolvringar finns det ju lite olika modeller av knasterspår på.
men en nyfiken fråga: vad använde du att göra rent kolvringspåren med om
du hade gamla ringarna hela? jag har i hela mitt liv brutit av en gammal ring och slipat/filat till och skrapat ren spåren med. den är ju nämligen perfekt i bredd. sen MÅSTE vändkanten bort, både övre och nedre.

erlan
Tandborste, Bromsrengöring(är väl eg.nån form av sprit) och en hård trästicka som jag skrapade lite med... Det var inte så mkt bös i spåren...
Men ingen ring var trasig eller så... Dom nya jag köpte var som sagt lite lite smalare... Dom som finns att köpa är antar jag dom till Flintan med 2 spår, kanske skiljer lite där?
Och sist men inte minst så satte jag ju tillbaks dom gamla ringarna igen pga att det kändes mystiskt med kolven i nedre läget...

Ska lyfta av toppen idag... Undrar vad som väntar? Som 56:an skrev så kan det vara ide kanske att plana av toppen...