Sida 3 av 6

Postat: 10 mar 2013, 12:20
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vädret lockar inte, mer än att sitta inne och se ut. 5-6 minusgrader, men sol som tröst.
Lite plockande ska det bli i källaren.
En av kåporna till motorn är är sprucken i nederdelen, och lagat på ett primitivt sätt.
Frågan är om jag ska be någon aluminiumsvetskunnig laga den, eller om det finns någon på forumet som har en över?
Behöver inte vara snygg, bara hel, se bild nedan.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 mar 2013, 12:36
av Halvars
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kommer kanske att ha meden sådna kåpa ,fin som fan till mois i Borlänge, men du har ju lite långt dit. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 mar 2013, 12:38
av Halvars
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->MOPPIS ska det stå , jävla dator :evil: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 mar 2013, 14:15
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
BjörnK skrev:Ok, tack för svaren hittills.

Jag monterade bort motorn igår kväll, och det blev ett digert arbete. Inte med själva bortmonterandet, utan att gör rent alla gammal skit.
Jag gissar att ni vet hur det kan se ut.

Felet med att motorn inte startar, visade sig när jag tog bort tändningen, och packboxen låg halvvägs ut.
Med andra ord, byte av sådan måste göras.

Fick isär cylinder också.
Dock ingen topplockspackning, ska det inte vara någon sådan på dessa Puchmotorer?

Verkar vara en standard cylinder, så någon form av trimcylinder bör jag skaffa, för att få lite mer fart.
Någon speciell att rekommendera?

Nästa arbete blir att göra rent i alla skrymslen och vrår där motorn satt.
Väldigt mycket skit där!
på 70-talet hörde jag talas om puchåkare som knackade ur pluggen och sen polerade av den några hundradelar så det blev glidpassning på den.
sen hade dom en 10ans nyckel och en liten krok i fickan. då kunde dom snabbt trimma och avtrimma sina puchar.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 mar 2013, 15:15
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul info, Erlan, det finns många uppfinningsrika moppeåkare :)

Tillbringade en stund med rengörning av förgasare och avgassystem.
Lyckade "bränna" av skruven till värmeskyddet, men vad annars, det är väl bara som väntat när man försöker få isär gamla moppar.

Funderar lite över den cylinder som följde med, om det är original till denna moppe, eller någon bytt på resans gång.
De norska Pucharna gick väl lite fortare, om jag inte har helt fel.

Insuget är 12 mm i diameter och avgasporten är 20 mm i diameter.
12 mm förgasare.
Någon som vet? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 mar 2013, 16:29
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag monterade bort framgaffeln rasade naturligtvis kullagerkulorna ut och studsade runt i rummet (suck)

Tror jag hittat nästan alla, hur många ska det vara egentligen? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 mar 2013, 17:05
av johan_puch
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->42 enl. reservdelskatalogen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 mar 2013, 12:36
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
BjörnK skrev:
Funderar lite över den cylinder som följde med, om det är original till denna moppe, eller någon bytt på resans gång.
De norska Pucharna gick väl lite fortare, om jag inte har helt fel.

Insuget är 12 mm i diameter och avgasporten är 20 mm i diameter.
12 mm förgasare.
Någon som vet?
Ingen som har något svar på denna fråga? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 mar 2013, 12:48
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vill minnas att en svensk orginalcylinder hade löjligt litet insug.
12mm låter att kunna vara norskt, men det är bara en gissning.
frågan är väl hur fort du vill/vågar åka?

sträckte mig efter golbes mopedboken. den anger insuget till 6,8 eller 6,85 mm för dom flesta puchar. det är listat efter typbeteckning och dom kan jag ite i huvet, så dom säger mig inte mycket.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 mar 2013, 14:55
av . . . F
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker det är rätt att byta baklampan. Den ju så väldigt "Zündapp" (KS 100 och tyska KS 50) även om den är udda och kul på en Puch.

Det finns en snarlik universal hos tex Alvars.

Bild

Annars har jag en lampa liggande som jag tycker skulle bli riktigt bra på Din moped. En riktigt snygg sak helt i röd transparent plast som ser lagom gammal och rätt ut.

Jag skall fixa en bild så får vi se vad du tycker . . .

Hur gick det med lamphuset på Tradera förresten ?

. . . F <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 mar 2013, 15:19
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lamphuset bjöd jag inte på, får lägga pengarna på lite andra detaljer.
Ligger givetvis i pipelinen, men ganska lång bak.

Köpte en klassisk puch baklampa, silverfärgad och med bromsljus. Den här moppen har nämligen en bromskontakt för fotbromsen, som också verkar ok.

Insug knappt 7 mm, det lät riktigt ynkligt, då kanske min är "original-norsk".
Tyvärr hittar jag väldigt lite info om de norska modellerna. Två motorversioner, har jag lyckats läsa mig till.
En med starkare motor och 17 mm förgasare med drygt fyra hästar, men den andra, svagare versionen har jag inte hittat uppgifter på.
Vad kan man gissa, runt 2 hästar kanske? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 mar 2013, 16:30
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En kul grej är faktiskt hastighetsmätaren, den är graderad till 80 och verkar fungera.
Lite udda, kollade på ebay bara för skoj skull och såg en som var till salu enligt länken nedan.
Tydligen lite hårdvaluta!

http://www.ebay.de/itm/Puch-80km-h-Tacho-DS60-/271165519381?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item3f22b97615 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2013, 10:50
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här har det inte hänt så mycket.
Ramen på verkstaden, så det blir bara lite småpyssel och lite städning av "verkstaden".
Bytte i alla fall packboxen på vänster sida igår kväll. De andra ser vettiga ut, så jag väntar med dem.
Vi får se vad en provstart så småningom säger.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2013, 14:43
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
BjörnK skrev:
BjörnK skrev:
Funderar lite över den cylinder som följde med, om det är original till denna moppe, eller någon bytt på resans gång.
De norska Pucharna gick väl lite fortare, om jag inte har helt fel.

Insuget är 12 mm i diameter och avgasporten är 20 mm i diameter.
12 mm förgasare.
Någon som vet?
Ingen som har något svar på denna fråga?
Jag har för mig att de är på 2,2 hk. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2013, 16:14
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, tackar, det låter rimligt. <!-- </EdIndex> --></div>