Sida 3 av 8

Postat: 12 maj 2013, 18:19
av JRA
Tips önskas! MIn ILO är ju från Holland. Vet ej vad den kan vara på..1,7hk kanske... Sitter 15 kugg fram och bing 15. Nu till frågan: Kör jag på plan mark så gör den ca 50km/h och det känns inte som den varvar ur riktigt. Kör jag i ett litet litet medlut så drar han upp till 60km/h utan problem, vänder jag och kör åt andra hållet alltså lite lite uppför så orkar den inte alls! Kanske blir en 35-40 km/h! Vad ska man göra för att få den starkare? Ett kugg mindra fram? Borra cylinder till 39,5mm? Eller vad?

Postat: 12 maj 2013, 18:26
av disktant
Vad har du för drev bak ?
Själv har jag 15 fram och tycker det nog är snäppet för stort, gör ca 52 km/h
och jag tror den skulle varva lite mer med ett mindre
har ingen aning om vad jag har bak, får kolla det när jag kommer till torpet

Kan tilläggas att jag har en tysk borrad till 40mm

Postat: 12 maj 2013, 18:30
av JRA
disktant skrev:Vad har du för drev bak ?
Själv har jag 15 fram och tycker det nog är snäppet för stort, gör ca 52 km/h
och jag tror den skulle varva lite mer med ett mindre
har ingen aning om vad jag har bak, får kolla det när jag kommer till torpet

Kan tilläggas att jag har en tysk borrad till 40mm
Orginal bak->28?

Postat: 12 maj 2013, 18:39
av pangerva
Låter som att du ska ner två kuggar fram.

Postat: 12 maj 2013, 18:44
av JRA
pangerva skrev:Låter som att du ska ner två kuggar fram.
Ok, ska prova det! Får väl offra nån km/h i toppfart då... :offtobed:
Så du tror att det är där problemet sitter?

Postat: 12 maj 2013, 19:59
av erlan
jag åker 16-34 i drevning med liknade setup.
"fladdermuscylinder" av okänt ursprung. orörd förutom 40mm borr.
orginal 1/15/43 bing planad stdtopp, norscand 55mm cigarrdämpare.
men i vissa lägen känns den seg så jag planerar att gå ner till 15-34 i sommar.

erlan

Postat: 12 maj 2013, 20:43
av JRA
erlan skrev:jag åker 16-34 i drevning med liknade setup.
"fladdermuscylinder" av okänt ursprung. orörd förutom 40mm borr.
orginal 1/15/43 bing planad stdtopp, norscand 55mm cigarrdämpare.
men i vissa lägen känns den seg så jag planerar att gå ner till 15-34 i sommar.

erlan
Tycker faktiskt att det är lite konstigt att min är så slö... En kugg hit eller dit kan det verkligen göra så mycket?
Nu har jag inte ställbart och jag har inte fipplat ngt med tändningen då jag tycker den går bra för övrigt. Erlan: Vad har du för munstycke i din Bingare?
Kan den få för lite luft?
Jag skall dock prova kugga ner ett par för att se hur den blir...

Postat: 12 maj 2013, 20:51
av ilo55cc
Du får väl fila lite i cyllen. Min får jag att varva ur med 13/24 drevning vilket blir ungefär samma som din. Om det inte blåser motvind förstås. :lol:

Postat: 12 maj 2013, 20:53
av JRA
ilo55cc skrev:Du får väl fila lite i cyllen. Min får jag att varva ur med 13/24 drevning vilket blir ungefär samma som din. Om det inte blåser motvind förstås. :lol:
Törs inte ge mig på det...Kan nada om "filning"! Jag skickar hem den till dig då! slider_cheers.gif

Postat: 12 maj 2013, 21:14
av erlan
med mackbensin måste jag ha ställbart. med aspen räckte precis det största jag har. men kommer inte ihåg storlek. och den är så inparkerad så jag kommer inte åt att kolla. troooor att det var 70, men långt ifrån säker.
tyder på att gasaren är lite stor, så det blir dåligt sug i den.
svensk orginalluftburk med båda hålen oppna.

har du nyborrad cylinder? tar en 20 mil innan den blir riktigt tät.

erlan

Postat: 12 maj 2013, 21:23
av JRA
erlan skrev:med mackbensin måste jag ha ställbart. med aspen räckte precis det största jag har. men kommer inte ihåg storlek. och den är så inparkerad så jag kommer inte åt att kolla. troooor att det var 70, men långt ifrån säker.
tyder på att gasaren är lite stor, så det blir dåligt sug i den.
svensk orginalluftburk med båda hålen oppna.

har du nyborrad cylinder? tar en 20 mil innan den blir riktigt tät.

erlan
Hej. Ja den är nyborrad med ny kolv dock till 38,25 tror jag.. Har bara gått en 5 mil nu.Och jag har för mig att det satt ett 67? munstycke i den... Luftburken är i metall men jag har faktiskt inte kollat om bägge hålen är öppna men jag tror det!

Postat: 12 maj 2013, 21:26
av ilo55cc
JRA skrev:
erlan skrev:jag åker 16-34 i drevning med liknade setup.
"fladdermuscylinder" av okänt ursprung. orörd förutom 40mm borr.
orginal 1/15/43 bing planad stdtopp, norscand 55mm cigarrdämpare.
men i vissa lägen känns den seg så jag planerar att gå ner till 15-34 i sommar.

erlan
Tycker faktiskt att det är lite konstigt att min är så slö... En kugg hit eller dit kan det verkligen göra så mycket?
Nu har jag inte ställbart och jag har inte fipplat ngt med tändningen då jag tycker den går bra för övrigt. Erlan: Vad har du för munstycke i din Bingare?
Kan den få för lite luft?
Jag skall dock prova kugga ner ett par för att se hur den blir...
En kugg kan göra stor skillnad,inte för toppfarten men för att motorn ska orka.
Sen tyckert jag att du ska ställa förtändningen så högt som möjligt(om du inte redan gjort det)

Postat: 12 maj 2013, 21:34
av JRA
ilo55cc skrev:
JRA skrev:
erlan skrev:jag åker 16-34 i drevning med liknade setup.
"fladdermuscylinder" av okänt ursprung. orörd förutom 40mm borr.
orginal 1/15/43 bing planad stdtopp, norscand 55mm cigarrdämpare.
men i vissa lägen känns den seg så jag planerar att gå ner till 15-34 i sommar.

erlan
Tycker faktiskt att det är lite konstigt att min är så slö... En kugg hit eller dit kan det verkligen göra så mycket?
Nu har jag inte ställbart och jag har inte fipplat ngt med tändningen då jag tycker den går bra för övrigt. Erlan: Vad har du för munstycke i din Bingare?
Kan den få för lite luft?
Jag skall dock prova kugga ner ett par för att se hur den blir...
En kugg kan göra stor skillnad,inte för toppfarten men för att motorn ska orka.
Sen tyckert jag att du ska ställa förtändningen så högt som möjligt(om du inte redan gjort det)
Ok! SKa prova kugga ner, börjar med ett 14... Blir motorn svagare på lägre varv om man ställer upp tändningen?
Leffe

Postat: 18 maj 2013, 15:44
av JRA
JRA skrev:
erlan skrev:med mackbensin måste jag ha ställbart. med aspen räckte precis det största jag har. men kommer inte ihåg storlek. och den är så inparkerad så jag kommer inte åt att kolla. troooor att det var 70, men långt ifrån säker.
tyder på att gasaren är lite stor, så det blir dåligt sug i den.
svensk orginalluftburk med båda hålen oppna.

har du nyborrad cylinder? tar en 20 mil innan den blir riktigt tät.

erlan
Hej. Ja den är nyborrad med ny kolv dock till 38,25 tror jag.. Har bara gått en 5 mil nu.Och jag har för mig att det satt ett 67? munstycke i den... Luftburken är i metall men jag har faktiskt inte kollat om bägge hålen är öppna men jag tror det!
Kollade nu och det sitter ett 76 munstycke i bing 15... Ska man ha större? Finns det större?

Postat: 18 maj 2013, 17:31
av erlan
har du luftburk i metall så antar jag att du har den äldre bing 1/15/4.
jag har ingen aning om man kan direkt jämföra bestyckning mellan dom båda förgasarvarianterna.

erlan