Sida 3 av 3

Postat: 16 mar 2013, 08:26
av HSE
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Teorin var ju bra, hjulmuttrarna skulle inte kunna gänga upp sig själv. Men med dragning till rätt moment så är ju det inget problem! Problem blev det därimot vid hjulbytet, hur många här läser instruktionsboken innan? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 mar 2013, 13:10
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja... just det... :roll:

Fast med dagen elektroniska grunkor så börjar jag med instruktionsboken som ofta finns att hämta gratis på webben. Och ibland innan jag ens köpt varan. Senast är instruktionsboken för Huawei E685 :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 24 mar 2013, 17:51
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En fråga: När man sätter ihop motorn igen efter att ha delat den Ska man sätta drev/axlar på ngn speciell sida? Har bytt alla lager utom ett som inte kommit än så jag "provar"ihopsättning lite men är fundersam över själva växelförar armen/Klykan hur den ska komma rätt! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 mar 2013, 05:40
av Cobra5000
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Google is the sh*t...

http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20120912/husqvarna-flinta-hur-far-man-ihop-blockhalvorna

http://www.classicmotor.se/sok/?q=flinta%C2%A8

Sen om du har plats över i bokhyllan så är det här en bra investering :
http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20120903/stora-tvataktsboken-ater-i-lager <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 mar 2013, 09:47
av flora
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JRA skrev:En fråga: När man sätter ihop motorn igen efter att ha delat den Ska man sätta drev/axlar på ngn speciell sida? Har bytt alla lager utom ett som inte kommit än så jag "provar"ihopsättning lite men är fundersam över själva växelförar armen/Klykan hur den ska komma rätt!
Du måste sätta ihop den bakvänt, alltså plocka i allt i kåpan för det går inte att komma förbi växelförararmen som du säger, jag har försökt med alla tänkbara varianter.Man får tänka baklänges:-) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 mar 2013, 10:04
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
flora skrev:
JRA skrev:En fråga: När man sätter ihop motorn igen efter att ha delat den Ska man sätta drev/axlar på ngn speciell sida? Har bytt alla lager utom ett som inte kommit än så jag "provar"ihopsättning lite men är fundersam över själva växelförar armen/Klykan hur den ska komma rätt!
Du måste sätta ihop den bakvänt, alltså plocka i allt i kåpan för det går inte att komma förbi växelförararmen som du säger, jag har försökt med alla tänkbara varianter.Man får tänka baklänges:-)
Hmm... Det var nästan det jag misstänkte... Men ska man alltså plocka i allt i högra delen då? Kickaxeln? Måste hem i kväll och prova allt bakvänt! Lite skoj är det allt att se om man lyckas få ihop den själv... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 mar 2013, 11:02
av flora
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JRA skrev:
flora skrev:
JRA skrev:En fråga: När man sätter ihop motorn igen efter att ha delat den Ska man sätta drev/axlar på ngn speciell sida? Har bytt alla lager utom ett som inte kommit än så jag "provar"ihopsättning lite men är fundersam över själva växelförar armen/Klykan hur den ska komma rätt!
Du måste sätta ihop den bakvänt, alltså plocka i allt i kåpan för det går inte att komma förbi växelförararmen som du säger, jag har försökt med alla tänkbara varianter.Man får tänka baklänges:-)
Hmm... Det var nästan det jag misstänkte... Men ska man alltså plocka i allt i högra delen då? Kickaxeln? Måste hem i kväll och prova allt bakvänt! Lite skoj är det allt att se om man lyckas få ihop den själv...
Du ska alltså plocka i axeln på den sidan där växelförar armen sitter, då låser armen dreven, det räcker om du plockar dit så långt att du fått dit drevet (eller hylsan) på armen sen kan du lägga ihop kåporna.Jag tycker det brukar vara enklare att få ihop halvorna om man knackar dit ramlagren på vevaxeln och sen pressar ihop. Dom nytillverkade packningarna brukar inte stämma exakt med alla hålen så se till att packningen kommer rätt innan du pressar ihop. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 mar 2013, 11:05
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
flora skrev:
JRA skrev:
flora skrev:
JRA skrev:En fråga: När man sätter ihop motorn igen efter att ha delat den Ska man sätta drev/axlar på ngn speciell sida? Har bytt alla lager utom ett som inte kommit än så jag "provar"ihopsättning lite men är fundersam över själva växelförar armen/Klykan hur den ska komma rätt!
Du måste sätta ihop den bakvänt, alltså plocka i allt i kåpan för det går inte att komma förbi växelförararmen som du säger, jag har försökt med alla tänkbara varianter.Man får tänka baklänges:-)
Hmm... Det var nästan det jag misstänkte... Men ska man alltså plocka i allt i högra delen då? Kickaxeln? Måste hem i kväll och prova allt bakvänt! Lite skoj är det allt att se om man lyckas få ihop den själv...
Du ska alltså plocka i axeln på den sidan där växelförar armen sitter, då låser armen dreven, det räcker om du plockar dit så långt att du fått dit drevet (eller hylsan) på armen sen kan du lägga ihop kåporna.Jag tycker det brukar vara enklare att få ihop halvorna om man knackar dit ramlagren på vevaxeln och sen pressar ihop. Dom nytillverkade packningarna brukar inte stämma exakt med alla hålen så se till att packningen kommer rätt innan du pressar ihop.
Ok! Tackar för tipset! Bara jag får sista lagret på plats så ska det provas! Är det ide att ta lite packningslim på så den ligger still? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 mar 2013, 11:52
av flora
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JRA skrev:
flora skrev:
JRA skrev:
flora skrev: Du måste sätta ihop den bakvänt, alltså plocka i allt i kåpan för det går inte att komma förbi växelförararmen som du säger, jag har försökt med alla tänkbara varianter.Man får tänka baklänges:-)
Hmm... Det var nästan det jag misstänkte... Men ska man alltså plocka i allt i högra delen då? Kickaxeln? Måste hem i kväll och prova allt bakvänt! Lite skoj är det allt att se om man lyckas få ihop den själv...
Du ska alltså plocka i axeln på den sidan där växelförar armen sitter, då låser armen dreven, det räcker om du plockar dit så långt att du fått dit drevet (eller hylsan) på armen sen kan du lägga ihop kåporna.Jag tycker det brukar vara enklare att få ihop halvorna om man knackar dit ramlagren på vevaxeln och sen pressar ihop. Dom nytillverkade packningarna brukar inte stämma exakt med alla hålen så se till att packningen kommer rätt innan du pressar ihop.
Ok! Tackar för tipset! Bara jag får sista lagret på plats så ska det provas! Är det ide att ta lite packningslim på så den ligger still?
Nej det ska inte behövas, man få kolla så att alla 11 skruvhålen stämmer bara, när du har en glipa mellan halvorna skruva i alla skruvar så hamnar packningen rätt.Det ska tydligen gå att lägga packningen i varmt vatten innan så är den lite mer formbar. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 mar 2013, 09:23
av flora
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick du ihop motorn? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 mar 2013, 12:19
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
flora skrev:Fick du ihop motorn?
Nej, väntar på sista lagret fortfarande... Hoppas det ligger i postlådan i dag.. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 mar 2013, 20:04
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är den ihpsatt! Lite fundersam på hur växlarna går i...Men det visar sig väl när man väl fått i motorn i moppen om man lär riva igen... Måste skaffa nya krysskilar till vevaxeln(bägge sidorna) Nån som vet vilka som passar? Samma som till Sachs?
Kollade runt lite och på sidor med HVA delar finns denna typ http://www.mopedspecialisten.se/krysskil-europeiska-mod-p-549-c-279.aspx <!-- </EdIndex> --></div>