Sida 3 av 7

Postat: 10 maj 2013, 07:28
av alf-johan
Riktigt j-a fint , kör på , detta kommer att bli bra, lycka till 8)

Postat: 10 maj 2013, 07:50
av Säcken
Ja blir så avundsjuk när ja ser hur folk orkar å kan meka så intensivt..
Får man tillbaka meklusten å orken när barnen flyttat ur boet? :hmm:
Mycke kul å se ditt bygge iaf :D

Postat: 10 maj 2013, 08:07
av blyfot
Rexxy skrev: Javisst, den tål mer. Men blir inte då lagret svagare? Jag mest funderar över det hela. Hur det egentligen ligger till vet jag inte. :)
En grövre vevtapp fördelar väl ut trycket på fler lastpunkter och är tål därför högre belastning. Den "snurrar" även långsammare än den gamla vid samma motorvarvtal.
Jämför med en traktor, om du sätter på större hjul så minskas marktrycket och traktorn sjunker inte ner i surhålet lika lätt :D

Postat: 10 maj 2013, 08:21
av ZiggiZ
Lasse väss skrev:slider_score.gif

Man tackar man tackar :D

Postat: 10 maj 2013, 08:26
av ZiggiZ
Rexxy skrev:
ZiggiZ skrev:
Rexxy skrev:
ZiggiZ skrev: Ytterdiametern är densamma innrediamentern är större det var så jag menade. Sen så om jag inte minns helt fel så är det lagerbanan som är ändrad på dessa lager.

Orginal veven har 17mm axel med lager som har innermått på 17mm. Har du en vev som har en axel som är 20mm så bör du ju också ha lager som har innermått på 20mm precis som jag har i min motor :) eller har jag missuppfatta det hela? :P Det blir lite trångt att få in en 20mm axel i ett lager med 17mm innermått :)
VevTAPP, inte vevaxel. ;) Nedre ändan av vevstaken sitter fast i en vevtapp. Och ju större desto bättre! :)

Precis, ytterdiametern är detsamma. Men innerdiametern är större. Det betyder att kulorna blir mindre i lagret, jämfört med original. Så jag fattar inte själva idén med 20mm axel, vad gör det för nytta egentligen?
Jaja nu är jag med på noterna hehe :) hade snöat in på axeln :)
Vet inte om det är nån skillnad på min vev som jag har. Men du hade väl också en Barikit vev i din AM6?

En större axel tål mer påfrestningar. Sen om det är nödvändigt eller inte i just detta bygge må ju vara. Men den kommer att hålla iaf. :) Sen vill jag minnas att det inte var nån större skillnad på kulorna i lagret.
Jepp, jag har Barikit i min också. Sägs vara en av dom bästa till Am6.

Javisst, den tål mer. Men blir inte då lagret svagare? Jag mest funderar över det hela. Hur det egentligen ligger till vet jag inte. :)
Jo precis dom verkar palla trycket :)

Har också fundera på det där hur lagret påverkas. Är det mindre gods så tål det ju mindre. Men jag vet inte hur det står till med detta lager. Men det skulle helt klart va intressant å få veta :)

TACK

Postat: 10 maj 2013, 08:31
av ZiggiZ
Jag gör ett inlägg med alla tack istället :)

Tack så mycket för alla positiv inlägg :D

Postat: 10 maj 2013, 08:44
av ZiggiZ
Gjorde ett provmontage med rätt motor :) Den passar, men är lite bökig att få in på plats :P

Bild

Med motorn på plats :) så var det dax att få nån ordning på avgassystemet :)
Och här har vi det :D

Bild

Kanske inte var hela sanningen ;) Den där lilla böjen blev till sist om gjord till detta :) Och den gör så att avgassystemet passar och inte pekar käpp rätt åt skogen :P

Bild

Och resultatet blev så här. Den ska vinklas lite mer uppåt, men har inte fått dit fästet för de på denna bild.

Bild

Postat: 10 maj 2013, 12:41
av alf-johan
Säcken skrev:Ja blir så avundsjuk när ja ser hur folk orkar å kan meka så intensivt..
Får man tillbaka meklusten å orken när barnen flyttat ur boet? :hmm:
Mycke kul å se ditt bygge iaf :D
Säcken, du har rätt i allt jag har mekat ihop med min son från 9 års ålder, och det har varit bra, så du får vänta lite, han fyller snart 50 och vi håller på med det även nu:D :D

Postat: 10 maj 2013, 20:28
av Rexxy
Men den extra kröken påverkar det hur pipan jobbar. Tyvärr till det sämre, men det kanske är tillräckligt ändå.. ;)

Postat: 10 maj 2013, 21:15
av ZiggiZ
Rexxy skrev:Men den extra kröken påverkar det hur pipan jobbar. Tyvärr till det sämre, men det kanske är tillräckligt ändå.. ;)
Jo tyvärr gör den ju de. men utan den så går det inte att ha avgassystemet där. Så den förlusten får man nog ta.

Postat: 10 maj 2013, 22:41
av ZiggiZ
Hmm här har vi lite grejer som ska göras om och sättas dit :D

Bild

Bild

Bild

Nånting sånt där kanske :)

Bild

Postat: 11 maj 2013, 19:49
av ZiggiZ
Lite ny och fin plåt :)

Bild

Sen dit med nå fästen å vips så har dämparna fått sig en plats :) Sen ser man också att det har bytts ut nå axlar på styrleden.

Bild

Sen fick dom nya axlarna ett par nya däck också :D

Bild

Postat: 11 maj 2013, 21:31
av P-plats.se
Uj uj.... Blir bara bättre å bättre! :wink:

Postat: 11 maj 2013, 21:50
av selma
Börjar se spännande ut :cool2:

Postat: 11 maj 2013, 23:03
av SachsMekarn
Riktigt ballt med Fiddyhjulen!