Motorrenovering

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du skruvar loss flottörlocket med slangen på och vrider på kranen, kommer det soppa då?
Har du ett bensinfilter anpassat till moped? Bilfilter släpper inte igenom oljeblandningen i besinen. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Magnus

Inlägg av Magnus »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det rinner på väldigt duktigt så jag tror mer om de är stopp i förknasarn någonstans. Men en dum fråga, finns det någon ställskruv någonstans där man kan justera bränsle/luft förhållandet eller är de bara ett standard?
För jag har då inte hittat någon ställsrkuv, <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vissa förgasare har tomgångsskruv och munstycket. Endel bara munstycke.
Tomgången justeras via ställskruv med fjäder (nr24 på sprängskiss) på förgasare. Munstycket nr 26, kan vara fast (ej ställbart) eller ställbart och justerar blandningen.

Justera först varjern från handtaget sedan tomgångsskruven på förgasaren och sist munstycket om det är ställbart. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trottelnålen, kan man justera höjden på, men det är mera som ett högfartsmunstycke, låsringen skall sitta i andra spåret <!-- </EdIndex> --></div>
Magnus

Inlägg av Magnus »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu jägarns funkar den!

Det som var felet var att flotören satt upponer och pinnen som går genom flotören inte satt som den skulle. En kompis till mig tog sig en titt påt och trollade lite. Så nu går den som en klocka, en väldigt högljud sån.

Men nu ska de ta tags i fälgarna så man kan få åka lite med den.

Det är endel vajrar som är väldigt trött och behövs bytas ut, var får man tag på det snygga höljet för de har nämligen gått sönder på en, och är ju inte så snyggt med svarta höljen. Det är dom ljusgrå, höljerna jag tänker på. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mopedfantasterna har nog gråa vajrar

http://www.mopedfantasterna.se/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

föresten så tror jag flera har dessa, dom börjar bli vanliga på marknaderna <!-- </EdIndex> --></div>
Magnus

Inlägg av Magnus »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Åh tack så mycket! fanns ju mycket annat godis där också!

En annan liten fråga, har inte hittat svaret någonannanstans på formumet, men tycker de borde vara en vanlig fråga. Den krämvita färgen som finns på mopederna, vad är det för färgkod? Och hur funkar det om man ska lacka om, för jag har inte lust o lämna bort det, kan man få tag på sån färg på en bra sprejburk med vettigt munstycke o kan göra det hemma? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är nåt som nån annan får svara på, mekanik är kul, men att måla och slipa tycker jag är öken, så det blir så lite som möjligt för min del. <!-- </EdIndex> --></div>
Magnus

Inlägg av Magnus »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jadu, håller med dig till viss del. de är ju inte det man går o längtar efter, ja vill ha mer olja än slipdamm på mig!

Men de är ju kul när de blir snyggt också :)

Kom på en annan fråga när man ändå håller på o har frågestund.

Kromet har ju sätt sina bästa dar, hur gör man bäst med det? plockar ner slipar rent o fint o lämnar in för kromning? o hur mkt kostar det isånnfalla? eller finns det några andra knep? <!-- </EdIndex> --></div>
Magnus

Inlägg av Magnus »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har börjat gått in på hjulen nu, och har börjat slipa lite så tänkte lägga upp en liten bild på hur de går framåt, bara test slipat lite nu :)

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->med den gravrosten på fälgarna, skulle jag inte ens dröma om vad det skulle kosta att kroma om dom, nya fäljar med italienskt krom får du för ca 400-500- kr / st <!-- </EdIndex> --></div>
Magnus

Inlägg av Magnus »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Naru, de blir inget nytt krom eller köp av nya fälgar, tänkte lacka dem efter lite slipande o putsande, eller mkt kanske de var... sen lacka dem antingen med en röd, samma röda som mopeden en rand mitt på fälgen, o sedan den där krämvita resten. vad tros? låter de som något snyggt? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->lycka till, säger jag bara, mycke spackel och slipa blir det :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Magnus

Inlägg av Magnus »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jaru, jag är rädd för det. men jag får glädja mig med att framfälgen ser ut som ny jämfört mot bak :D

Men imorn blir det nog stora slipardagen iaf, skickar upp morgondagens resultat så får man hoppas på man har kommit en bra bit <!-- </EdIndex> --></div>
Magnus

Inlägg av Magnus »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag kommit på knepet hur jag ska göra! man tar fram en slipsten o sätter på borrmaskinen o kör hårt! o sedan tar fram ett grovt våtslippapper och så får man fram den här ytan, de är en bra början.

De blir även o plocka bort alla ekerar och göra de helhjärtat, så de kommer nog ta sitt lilla tag de här, men lika bra o göra de riktigt bra från början o inte lägga ner halvmycket tid o blir missnöjd.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar