Sida 3 av 3

Postat: 14 jun 2013, 18:56
av pangerva
Kenneth_ skrev:
pangerva skrev:Det är väl jättekul att se vad en moped kan prestera också i trimmat utförande, MEN jag tycker att man ska hålla sig till 50cc för då är det fortfarande en moped om än trimmat utförande.

Dock tycker jag att det är kul att se vad andra, Mats T och Rexxy t.ex., kan få till det för ingen kan säga att de inte är duktiga. :D

Moped = 50cc

Vad är det du inte förstår med moped ?
1hk !!!

Du förstod förstås inte att jag avsåg att en moped inte får ha motor där cylindervolymen inte får överstiga 50cc. Så vitt jag vet gäller 50cc på de flesta ställen där man kallar fordonen för moped. Effekten kan vara olika beroende på lagkrav. I Sverige fick effekten inte överstiga 0,8 hk före 1961 och därefter ändrades lagen så att det blev 1 hk. I många andra länder fick effekten vara högre. Finland hade,tror jag, en gräns runt 1,5 hk. Min norska Termoped har 2,2 hk, i Tyskland var det ännu mer effekt som var tillåtet. Vad som däremot är gemensamt är cylindervolym på 50cc.
Tror jag har förstått trots allt! :wink:

Postat: 14 jun 2013, 19:07
av Kenneth_
Mopedreglerna i andra länder har inget med saken att göra
Inget nytt under solen ...
CC gör underverk när vikten accelererat

Postat: 14 jun 2013, 20:33
av pangerva

Postat: 15 jun 2013, 07:34
av alf-johan
Rexxy skrev:Så ni har inte varit ung och dum? :wink:

Skydd ska jag köpa. Men då allting är dyrt att köpa direkt får jag ta det en i taget. Börjar med jackan nu till löning. :)

Det var en tom öde 70 väg (bortsett från en bil där), så farligt för andra är det inte. Bara fara för mig själv.
Jorå Rexxy alla har nog varit mer eller mindre dumma i vår ungdom, ni som åker fort idag har i allfall skydd och hjälmar, men på 50 talet när jag började köra, fanns inga hjämar på landsvägen, bara på crossbanor.
vi knuttar hade båtmössa eller skärmmössa, och på vintern skinnhuva.
jag själv klotade i 70 pinn utan hjälm, det gjorde ont, men många skyller på att det inte fanns hjälmar, men hastigheterna var ganska höga i förhållande till utrustningen, så lite oförstånd och dumhet fanns även då :D

Postat: 15 jun 2013, 10:09
av Mats T
pangerva skrev:Det är väl jättekul att se vad en moped kan prestera också i trimmat utförande, MEN jag tycker att man ska hålla sig till 50cc för då är det fortfarande en moped om än trimmat utförande.

Dock tycker jag att det är kul att se vad andra, Mats T och Rexxy t.ex., kan få till det för ingen kan säga att de inte är duktiga. :D

Moped = 50cc
Ursäkta snedsteg till 67cc med Stage 6 Sachsen :wink:

Nu är det 50 cc och moped då igen :D

Kreidler ,med cylinder varianten, brett mellan pinnbultar, 50 cc
Med fler egna kanaler och optimerad max area.Ombyggd cylle för Reed ventil
28 mm förgasare mm.

Så får vi se hur det går.

Tack för positivt tyckande Pangerva.
Allt blir roligt bara vi gör det vi tycker är skoj,sedan spelar det ingen roll om man jagar en speciellt del i ett halvår ,eller slipar massor av hål i cylindrar.

Bild

Postat: 15 jun 2013, 11:44
av Raketsport
Mats T skrev: Allt blir roligt bara vi gör det vi tycker är skoj,sedan spelar det ingen roll om man jagar en speciellt del i ett halvår ,eller slipar massor av hål i cylindrar.
thumb_up

Postat: 15 jun 2013, 13:59
av alf-johan
Mats T skrev:
pangerva skrev:Det är väl jättekul att se vad en moped kan prestera också i trimmat utförande, MEN jag tycker att man ska hålla sig till 50cc för då är det fortfarande en moped om än trimmat utförande.

Dock tycker jag att det är kul att se vad andra, Mats T och Rexxy t.ex., kan få till det för ingen kan säga att de inte är duktiga. :D

Moped = 50cc
Ursäkta snedsteg till 67cc med Stage 6 Sachsen :wink:

Nu är det 50 cc och moped då igen :D

Kreidler ,med cylinder varianten, brett mellan pinnbultar, 50 cc
Med fler egna kanaler och optimerad max area.Ombyggd cylle för Reed ventil
28 mm förgasare mm.

Så får vi se hur det går.

Tack för positivt tyckande Pangerva.
Allt blir roligt bara vi gör det vi tycker är skoj,sedan spelar det ingen roll om man jagar en speciellt del i ett halvår ,eller slipar massor av hål i cylindrar.

[img]
http://s18.postimg.org/l3wj87z9h/DSC_0247_1.jpg[/img]
Mats nu jävlar har du hittat riktiga grejer slider_victory.gif

Postat: 15 jun 2013, 16:25
av Mats T
alf-johan skrev:
Mats T skrev:
pangerva skrev:Det är väl jättekul att se vad en moped kan prestera också i trimmat utförande, MEN jag tycker att man ska hålla sig till 50cc för då är det fortfarande en moped om än trimmat utförande.

Dock tycker jag att det är kul att se vad andra, Mats T och Rexxy t.ex., kan få till det för ingen kan säga att de inte är duktiga. :D

Moped = 50cc
Ursäkta snedsteg till 67cc med Stage 6 Sachsen :wink:

Nu är det 50 cc och moped då igen :D

Kreidler ,med cylinder varianten, brett mellan pinnbultar, 50 cc
Med fler egna kanaler och optimerad max area.Ombyggd cylle för Reed ventil
28 mm förgasare mm.

Så får vi se hur det går.

Tack för positivt tyckande Pangerva.
Allt blir roligt bara vi gör det vi tycker är skoj,sedan spelar det ingen roll om man jagar en speciellt del i ett halvår ,eller slipar massor av hål i cylindrar.

[img]
http://s18.postimg.org/l3wj87z9h/DSC_0247_1.jpg[/img]
Mats nu jävlar har du hittat riktiga grejer slider_victory.gif

Jag åkte Sachs och kreidler i ungdomens dagar ,så nu måste man försöka få lite hugg i en kreidler också.
Har du Alf Johan kört Kreidler också ?

Va nyss ute och provkörde :D :D

Lite död i mellan registret men har botmedel på det.
Varvade upp mot 13000 rpm.
Underbar tät och fin låda med 4 växlar,lätt att hämta upp !!!

:wink:

Postat: 16 jun 2013, 07:28
av alf-johan
Mats T skrev:
alf-johan skrev:
Mats T skrev:
pangerva skrev:Det är väl jättekul att se vad en moped kan prestera också i trimmat utförande, MEN jag tycker att man ska hålla sig till 50cc för då är det fortfarande en moped om än trimmat utförande.

Dock tycker jag att det är kul att se vad andra, Mats T och Rexxy t.ex., kan få till det för ingen kan säga att de inte är duktiga. :D

Moped = 50cc
Ursäkta snedsteg till 67cc med Stage 6 Sachsen :wink:

Nu är det 50 cc och moped då igen :D

Kreidler ,med cylinder varianten, brett mellan pinnbultar, 50 cc
Med fler egna kanaler och optimerad max area.Ombyggd cylle för Reed ventil
28 mm förgasare mm.

Så får vi se hur det går.

Tack för positivt tyckande Pangerva.
Allt blir roligt bara vi gör det vi tycker är skoj,sedan spelar det ingen roll om man jagar en speciellt del i ett halvår ,eller slipar massor av hål i cylindrar.

Bild
Mats nu jävlar har du hittat riktiga grejer slider_victory.gif

Jag åkte Sachs och kreidler i ungdomens dagar ,så nu måste man försöka få lite hugg i en kreidler också.
Har du Alf Johan kört Kreidler också ?

Va nyss ute och provkörde :D :D

Lite död i mellan registret men har botmedel på det.
Varvade upp mot 13000 rpm.
Underbar tät och fin låda med 4 växlar,lätt att hämta upp !!!

:wink:
Nej jag har skött om den min son körde cross med på 70 talet :D den hade 5 växlar, var trimmad av JM motor i västerås.Nr 3 är min son ConnyBild