Sida 3 av 104
Postat: 04 jul 2013, 19:40
av 56:an
............
Postat: 04 jul 2013, 19:49
av 56:an
...........
Postat: 04 jul 2013, 22:12
av erlan
ja vevstaken har jag inte tänkt att använda. endast skinkorna med axeltappar och vevtappen.
så den blir nog bra.
jag har hållit utkik efter nån axel att slakta. jag har ju inte hjärta att slakta en fin axel även om jag hade nån. men dom jag har sitter i kompletta motorer.
[img=http://www.forumbilder.se/CES2K/motordelar-003.jpg]
så här har jag gjort iordning en stake som ska i en axel jag har.
vevtappen har en kompis slipat ner i mitten till 14.00 från orginal 15.76
tapparna som pressas i skinkorna är 14,06
asken till staken är märkt sachs 504/1 vilket väl äe en variant av motorn med liggande cylinder. 12mm kolvbult-
jag vill göra en till med en puchstake som är 5mm längre.
har lite ideer!!!
så här ser det lösa lagret i orginalvevstaken ut.
[img=http://www.forumbilder.se/CES2L/motordelar-005.jpg]
så behöver du rädda veven längre upp i tråden så finns möjligheten.
jag har en stake till med fin lagerbana men tappen är sårig.
hoppas du ser bilderna 56:an, nu valde jag alternativ 2 hos forumbilder.
erlan
Postat: 04 jul 2013, 22:15
av erlan
Postat: 04 jul 2013, 23:14
av 56:an
.........
Postat: 05 jul 2013, 01:07
av erlan
jag hade lite att göra så jag väntade ned att skriva. men jag har skickat pengar enligt pm.
jag tror att mässing blir för mjukt. bör nog vara någon form av lagerbrons.
eller någon av dom mjukare varianterna av hårdbrons om orginalbussningen formar sig efter staken.
annars har jag som sagt en fin lös stake om du kan plocka isär och få ihop veven och hans vevtapp är fin. jösa rullar kan ju finnas att få fram. jag har inte mätt dom så jag vet inte om det är nåt udda mått där ochså.
erlan
Postat: 05 jul 2013, 10:41
av 56:an
Jag är inte riktigt mogen för att ta isär vevpartier än men jag ska bli
Undrar om Conrad Engström har sysslat med att göra kolvbultsbussningar, man kanske kan höra med honom om ett tillgängligt material som kan duga?
Postat: 05 jul 2013, 10:46
av pnilz
Postat: 05 jul 2013, 11:02
av 56:an
Det står att stången är av rödmetall. Huset på
vissa gamla kranar och armaturdelar kan ibland vara av rödmetall.
Det kanske skulle gå och smälta ner och göra en stång av?
Göra sandform, en mindre grafitdegel, några tegelstenar att stapla till en ugn samt en stooor blåslampa. Klart!

Postat: 05 jul 2013, 13:22
av Conrad Engström
Brons eller messing i den vevaxeln spelar nog ingen roll. Ibland tar jag vad jag har. Dom mil som blir på mopparna, så duger messing. Jag menar det är skillnad om man skall köra alla dagar till och från jobbet ett antal mil.
Postat: 05 jul 2013, 20:13
av 56:an
..........
Postat: 05 jul 2013, 20:33
av tompas11
Blyersättning? Av vilken anledning har han i det i soppan kan man undra, finns väl ingen anledning alls kan man tänka.
Sedan räcker det ju med 2% oljeinblandning.
56:an, du måste vara en av Ingvars bästa kunder.

Postat: 05 jul 2013, 20:46
av 56:an
...........
Postat: 05 jul 2013, 20:48
av NiklasHögberg
blyersättningen gör väl INGEN nytta alls i en mopedmotor som är av 2 taktsmodell. det är väl mer till för äldre motorer för att skona ventilsäten bland annat ?
Postat: 05 jul 2013, 20:53
av 56:an
.........