Sida 3 av 4

Postat: 28 jun 2013, 16:07
av Skunkworkz
mopedus skrev:När man mäter kolvspelet med bladmått, mäter man under eller över ringarna då?
Resultatet skiljer sig en hel del på vart man mäter.

Testade att mäta på gammelkolven
Du skall mäta ca 10mm från botten på kolven,
90* kolvbulten.

Postat: 28 jun 2013, 17:29
av mopedus
56:an skrev:Nu tycker jag cyllen ser bra ut thumb_up

Se till att den är riktigt urtvättad bara så du inte har slipkorn som gömmer sig nånstans :idea:

Jag har försökt och få såna där korsrepor men tycker det är näst intill omöjligt. I så fall får man köra väldigt sakta och var blixtsnabb fram och tillbaka men det går inte för hand vid ändlägena.
Puh. :D Skönt att höra. Ja det verkar ju inte så lätt de, så jag låter bli känns det som.

Postat: 28 jun 2013, 17:30
av mopedus
Skunkworkz skrev:
mopedus skrev:När man mäter kolvspelet med bladmått, mäter man under eller över ringarna då?
Resultatet skiljer sig en hel del på vart man mäter.

Testade att mäta på gammelkolven
Du skall mäta ca 10mm från botten på kolven,
90* kolvbulten.
Tack för det. :thumb:

Postat: 28 jun 2013, 17:33
av G-son
mopedus skrev:Hur ska man hona så det korsar sig då? Med nått speciellt verktyg? Polarn honade med en grej för bromscylindrar.
Kombinera det verktyget med ett måttligt varvtal och en "in-ut"-rörelse när du honar så får du ett kryssmönster. Akta så honingsverktyget inte hugger fast i portarna, ser ut att vara rätt små portar så det klarar sig nog men bra att vara lite försiktig. Dessa honingsverktyg är inte optimala, men dom duger i många fall - delarna man jobbar med är ändå ofta långt ifrån optimala... :roll:

Postat: 28 jun 2013, 17:57
av mopedus
G-son skrev:
mopedus skrev:Hur ska man hona så det korsar sig då? Med nått speciellt verktyg? Polarn honade med en grej för bromscylindrar.
Kombinera det verktyget med ett måttligt varvtal och en "in-ut"-rörelse när du honar så får du ett kryssmönster. Akta så honingsverktyget inte hugger fast i portarna, ser ut att vara rätt små portar så det klarar sig nog men bra att vara lite försiktig. Dessa honingsverktyg är inte optimala, men dom duger i många fall - delarna man jobbar med är ändå ofta långt ifrån optimala... :roll:
Det var så han gjorde, men det var som sagt lite knepigt med portarna då verktyget är litet.

Är det helt ogörligt att köra med den som den är nu?

Postat: 28 jun 2013, 18:00
av mopedus
Nu har jag kollat med bladmått och 90 grader från kolvbult på bägge sidor så får jag in bladet märkt 05 och 45 grader från kolvbult går det att få in blad märkt 10. Detta är med gammelkolven. Får se hur stort spelet blir med den nya.

Postat: 29 jun 2013, 13:49
av mopedus
mopedus skrev:Nu har jag kollat med bladmått och 90 grader från kolvbult på bägge sidor så får jag in bladet märkt 05 och 45 grader från kolvbult går det att få in blad märkt 10. Detta är med gammelkolven. Får se hur stort spelet blir med den nya.
Känns det rätt det jag skrev här ovan?

Själv har jag noll koll på kolvspel... :P

Postat: 29 jun 2013, 14:54
av erlan
kolvspelet är ok, får du i 0.05 bladmått så är det minst 0,06 i spel.
däremot vore jag inte nöjd med cylindern. det är en liten ring ca 5 mm från toppen som är blank. precis där det blir matt ovanför den blanka randen har du vändkanten. om översta kolvringen når upp till den kanten kan du få oljud
typ tickande eller knackande rasslande. svårt att beskriva ljud med ord.
i värsta fall kan man deformera ringspåret så att kolvringen börjar glappa och då tätar den dåligt,
jag brukar börja honingen med att linda fin smärgelduk utanpå honingsapparaten
och slipa bort vändkanten sedan hona som vanligt.
kryssmönster har jag diskuterat förut och jag anser att det är mindre viktigt på en tvåtaktare än på en fyrtaktare. men respekterar dom som anser det viktigt.
ska du göra snedrepor efteråt, tag en beg smärgelduk 360 korn eller finare.

den som vill ha bästa tänkbara honingsverktyg för hobbybruk köper denna.

http://www.ebay.de/itm/250708215884?ssP ... 1423.l2649

erlan

Postat: 29 jun 2013, 20:36
av Coolvette
mopedus skrev:
Coolvette skrev:För 20 år sedan borrade Ebbe Parnestål på EBOS i Malmö en cylinder till mig, det var en Husqvarna 390-cylinder.

När jag hämtade den sa han att den var honad med ytterligare några hundradelars spel jämfört med vad kolvtillerkaren rekommenderat och han var ändå tveksam till det lilla spelet.

Han sa då att om motorn visade tendenser till att nypa så skulle jag ta av kolven och våtslipa bort nypmärkena på kolven eftersom dom uppstår just där det är som trängst.

Precis det hände och jag följde Ebbes råd och det fungerade.
Nu minns jag inte kornstorleken men det var nog 1200-pappaer eller något sådant, våtslip i allafall.
Tackar för de tipset. :-)

Hur stora nyp var det fråga om? Som på mina bilder eller mindre? Gissar på mindre..
Det var nog ungefär som dina.
Minns lite dåligt, kolven var dessutom på 76 mm om jag minns rätt så det såg annorlunda ut.

Postat: 29 jun 2013, 23:07
av mopedus
erlan skrev:kolvspelet är ok, får du i 0.05 bladmått så är det minst 0,06 i spel.
däremot vore jag inte nöjd med cylindern. det är en liten ring ca 5 mm från toppen som är blank. precis där det blir matt ovanför den blanka randen har du vändkanten. om översta kolvringen når upp till den kanten kan du få oljud
typ tickande eller knackande rasslande. svårt att beskriva ljud med ord.
i värsta fall kan man deformera ringspåret så att kolvringen börjar glappa och då tätar den dåligt,
jag brukar börja honingen med att linda fin smärgelduk utanpå honingsapparaten
och slipa bort vändkanten sedan hona som vanligt.
kryssmönster har jag diskuterat förut och jag anser att det är mindre viktigt på en tvåtaktare än på en fyrtaktare. men respekterar dom som anser det viktigt.
ska du göra snedrepor efteråt, tag en beg smärgelduk 360 korn eller finare.

den som vill ha bästa tänkbara honingsverktyg för hobbybruk köper denna.

http://www.ebay.de/itm/250708215884?ssP ... 1423.l2649

erlan

Tackar för svaren. :D Då ska jag be polarn hona lite till.

Tack alla för alla råd och tips.

:headbang:

Postat: 30 jun 2013, 00:25
av 56:an
Gör inte det. Du tar bort material i onödan och cylinderloppet blir koniskt.

Ta istället en vass och finhuggen fil och gör en liten fasad kant på den översta kolvringen så kommer den inte i konflikt med vändkanten :wink:

Du har väl kollat så inte kolvbultsbussningen är glapp om du nu har sådan :idea:

Postat: 30 jun 2013, 08:20
av mopedus
56:an skrev:Gör inte det. Du tar bort material i onödan och cylinderloppet blir koniskt.

Ta istället en vass och finhuggen fil och gör en liten fasad kant på den översta kolvringen så kommer den inte i konflikt med vändkanten :wink:

Du har väl kollat så inte kolvbultsbussningen är glapp om du nu har sådan :idea:
Det finns många val. :D Tur är väll det ibland. Får se hur jag gör.

Bussningen verkar ok när jag håller i staken och vickar på kolven. Eller kan man kolla på bättre sätt?

Man känner ingen kant i cylindern men det kanske är så lite så det inte märks med fingrarna, fast det inverkar på kolven ändå?

Postat: 30 jun 2013, 08:37
av fatchance
mopedus skrev: Det finns många val. :D
Man kan lägga dit en extra cylinderfotspackning för att bli kvitt med vändkanten också - glöm inte det! :D

Postat: 30 jun 2013, 08:39
av Micke S
fatchance skrev:
mopedus skrev: Det finns många val. :D
Man kan lägga dit en extra cylinderfotspackning för att bli kvitt med vändkanten också - glöm inte det! :D
:angel_grin:

Postat: 30 jun 2013, 08:45
av Conrad Engström
Man kan dessutom fasa av övre kolvringen.
Mäta diametern i förhållande till kolven. Tryck i kolvringen så den ligger pararellt med överdelen med cylindern ca 10 mm ner. Gapet på en 38 mm ring skall vara max en tiondel. Mät med bladmått.