Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renovering
-
Verktygsboden har till inte alltför blodiga pengar: http://verktygsboden.se/skjutmatt/djupskjutmattBjörnK skrev:Tack, önskar jag hade ett sådant skjutmått, heter dessa något speciellt? Går att använda ett vanligt, men blir lättare fel.
Har nu provat med att få veven på plats och shims och allt ihop.
Hur jag än gör, med eller utan shims, så nyper veven en aning, när jag skruvar ihop blocken. Så fort jag släpper lite på skruvarna, snurrar den så glatt och fint.
Den enda orsak jag kan komma på, är ett veven måste vara något sned (alternativt något för tjock?).
Nu har jag inte slagit på den, utan pressat in den med ett tre-armat specialverktyg, kopia på zündapp originalverktyg.
Är dessa rundvevar så känsliga att det inte ens tål att pressas in i lagerbanorna?
Vanliga originalvevar har jag aldrig haft några problem med!
Hur jag än gör, med eller utan shims, så nyper veven en aning, när jag skruvar ihop blocken. Så fort jag släpper lite på skruvarna, snurrar den så glatt och fint.
Den enda orsak jag kan komma på, är ett veven måste vara något sned (alternativt något för tjock?).
Nu har jag inte slagit på den, utan pressat in den med ett tre-armat specialverktyg, kopia på zündapp originalverktyg.
Är dessa rundvevar så känsliga att det inte ens tål att pressas in i lagerbanorna?
Vanliga originalvevar har jag aldrig haft några problem med!
-
Gjorde ett besök hos verkstaden som hjälper mig med ramarbetena.
En Mambaram med undre motorfäste har fått donera detta, och det är nu påsvetsat.
En kasserad motor användes som måttstock.
Lite förstärkning av svetsar och baksving blir det också.
samt nya rör för fotpinnar har det blivit också.
Lite kvar att göra, sen får ramen slipas en del, och sedan till blästring.

En Mambaram med undre motorfäste har fått donera detta, och det är nu påsvetsat.
En kasserad motor användes som måttstock.
Lite förstärkning av svetsar och baksving blir det också.
samt nya rör för fotpinnar har det blivit också.
Lite kvar att göra, sen får ramen slipas en del, och sedan till blästring.