<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så här gjorde jag... http://hallstamoppers.forum24.se/hallstamoppers-about982.html
Sarvade om en puch maxi vev
med puchstaken blir det att höja cylindern 1cm
(eller det blir 1cm tjock adapterplatta) och häng dit nå skojigt
annars har VRM en stake som passar
Samarin PO-200-ECM
den har 14mmtapp (samma som puch)
och nållagrad 10mm kolvbult <!-- </EdIndex> --></div>
Någon som har trixat med ny vevstake tapp lager till en HVA
ryckten säger att suzukis stake kan gå????
även större rolig kolv som kan användas??? med div modifering så klart!
någon som trimat en svensk juvel?
Är verkstadsmekaniker och renoverar vevaxlar så maskinarbete inget bekymmer
Är intresserad av roliga trim delar till HVA
Nu ska det bli mätning kan alla som har lösa vevaxlar hjälpa till att mäta 3st stak mått,centrum/centrum,Diameter vevstakstapp,Bredden i storändan?
intresanta stakar PUCH,SACHS,SUZUKI,PIAGGIO CAIO,ZUNDAPP + Sachs kolv mått
Hej! Hitta denna info:
Vevstake passande Sachs GS 5-6 Vxl.
Längd totalt 112 mm.
Bredd lilländan 10 mm.
Håldiameter lilländan 18 mm.
Bredd storändan 10 mm.
Vevtappen konisk massiv 16 x 40,40 mm.
Vevbrickor medföljer ej.Finns att beställa extra.
Håldiameter storändan 22 mm.
Vevstaken centrum hålavstånd 85 mm.
Lilländans Lagerkorg 14x18x12,70 mm
Storändans lagerkorg försilvrad med 12 nållager 3x8mm. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittade den här gamla tråden av en slump. om någon fortfarande är intreserad så vill jag tipsa om vevstaken från Morini Franco S5 motorn
den har samma längd som flintastaken, men 16mm vevtapp och bredd 12mm så den kräver naturligtvis ochså maskinbearbetning. men kolvbulten är 12 mm vilket ökar utbudet av kolvar enormt. staken på bild kommer från motorvarianten som satt i MCB1254. motorerna som satt i små minicrossmotorcycklar har nållagrad kolvbult.
Du råkar väl inte veta hur man får lite bättre fart i en Morini Franco S5-motor?
Grabben har en minicross från 90-talet, som visserligen går som den ska. Men den skulle behöva lite mer bottendrag för att funka riktigt bra på den lilla motocrossbanan där han kör.
Motorn är en S5-E med gjutjärnscylinder. Förmodligen har den knappt två hästar. <!-- </EdIndex> --></div>
Du (eller någon annan) råkar väl inte veta hur man får lite bättre effekt i en Morini Franco S5-motor?
Grabben har en minicross från 90-talet, som visserligen går som den ska. Men den skulle behöva lite mer bottendrag för att funka riktigt bra på den lilla motocrossbanan där han kör.
Motorn är en S5-E med gjutjärnscylinder. Förmodligen har den knappt två hästar. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->att få fart på en sån motor är väl som på alla andra motorer:
1. använda roterande filar.
eller:
2. skaffa vassare cylinder med tillbehör.
ev:
3. använda roterande filarna i den vassare cylindern.
Dom där motorerna finns ju i flera varianter, med olika effektuttag.
tyvärr är det ochså olika avstånd på pinnbultarna som håller fast cylindern jag har en motor med 40x40 mm och en med 50x50 mm mellan pinnbultarna.
och sen finns nästa motor som heter S6 men den har en helt annan kedjelinje. vilket är synd för den finns i en vattenkyld version på hela 12 hk vilket måste göra den till en av värdens rappaste enpetare. Har dock alldrig sett nån till salu.
Jag fick en Lem CR3 med en S5 motor, som råkat ut för ett brutalt kedjehopp, för några år sen. Jag tänkte köpa en motor från en moped och slaktar och tar blockhalvorna från. men ack vad jag bedrog mig.
sen hittade jag en S6-motor i 3-hk version men näsan blev lika lång där när kedjelinjen felade.
Jag har moderniserat ett HVA Flinta vevparti som jag använder i en Lyx -61:a med D-motor. Detta för att byta tandremmen mot den tillförlitligare drevtransmissionen och kraftigare koppling som ju kom till Flinta Export.
Jag har använt mig av Suzuki K-50 vevstakssats eftersom vevstaken bara är något längre än HVA:s. Eftersom den har 12m.m. kolvbult med ett nållager som är bättre än bussning, så kan man välja en modernare kolv med kromade kolvringar som ju inte sliter loppet på samma sätt som gjutjärnsringar och samtidigt ger mindre friktion och därmed mindre värmeutvecling
Först måste storändan smalnas av på planslip så mycket att lagerhållaren till rullagren helt enkelt försvinner.
Sen svarvas eller slipas vevtappens ändar ner till gällande mått. Även längden på tappen kapas.
Sen kortas lagerrullarna till vevlagrat något. (går bra med finare smärgelskiva, mät med mikrometer).
Eftersom lagerhållaren inte kan användas monterar jag lagerrullarna tätt, samma som på orginal HVA vevlager, och då går det åt rullar från två lager.
Detta går bra att kombinera med en Honda std kolv (39m.m.) som har kolvbulten lite högre upp på kolven jämfört med HVA:s kolv, (kompressionsmått), vilket kompenserar den något längre vevstaken. Själv har jag valt en 40m.m. ö.d. kolv och borrat cylindern till detta mått.
Vevaxeln roterar åt motsatt håll jämfört med orginalet p.g.a. drevtransmissionen, vilket medför att jag använt ett Bosch stålsvänghjul som har likadana mått som Stefa:s alu. svänghjul förutom att svänghjulscentrum inte passar. Efter att bytt svänghjulscentrum till det rätta kan man med en stroboskoplampa och en märkning i loppet se var det nya krysskilspåret i svänghjulscentrum skall filas.
Sen är det bara att köra.
det är alltid kul att det finns folk som löser problem.
men jag är nyfiken på varför du valde att göra vevstakslagret smalare, istället för att fräsa plats i vevskivorna.
med tanke på att det nu finns både norscands vevar med lite längre slag och RITO helrunda vevar. så får väl behvet av sådana här jobb anses begränsat.
fick du bra balans i motorn? suzukistaken är väl tyngre?
HVA staken är bara 9m.m. bred vid storändan och Suzukins mycket bredare. Om jag fräst i vevskivorna hade ytan för vevtappen blivit för liten, då hade vevtappen inte suttit fast tillfredsställande.
Detta vevparti gjorde jag för ett antal år sedan, innan Rito:s helrunda och det nytillverkade vevpartiet till HVA fanns tillgängligt. Jag använder samma grejor ännu utan problem.
Lite obalans vid visst varvtal finns. När jag tar isär motorn någon gång skall jag ta bort lite gods så att balansfaktorn blir mer likt orginalet.