En med JLO

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Inlägg av Falkfish »

56:an skrev:Lägg upp ett par närbilder på bromsar och kedjedrev bak, det är intressant och se vad det är för hjulnav på mopeden 8)
56:an.

Ska jag göra..

S
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

Falkfish skrev:
Ville bara ha dessa kåpor, så jag la ett fete maxbud på de, 1299:- svenska pesetas. får se om man vinner budgivningen ;-)

S
lite sent nu, men det finns snarlika kåpor/kedjeskydd men olika hålavstånd.

erlan
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Inlägg av ilo55cc »

Falkfish skrev:
Jlo55cc..

Dessutom så har jag starkt för mig att där var 3 "gälar" på sidokåporna vid förgasaren, men där är jag lite osäker dock..


Stefan
Är säker på att det ska vara två. På min Alpino(som har samma ram och motor som din) är det två.
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Inlägg av Falkfish »

Bilder enligt önskemål..

Förstår inte varför det heter Tinypic, bilderna blir ju enorma :-)

Drev ( bra slitet :-) här ses även låset vi monterade, här efterlyses även det korta kedjeskyddet runt drevet....
Bild

Baknavet ( Jag & farsan kromade detta när jag var 15 )
Bild

Framnav.
Bild

Framnav broms
Bild

Mvh

Stefan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Hej!

Den här mopeden tror jag är ett hembygge, du pratade om en ombyggnad i början av sextiotalet men varför skulle det inte lika gärna kunna varit på 90-talet?

Det grundar min uppfattning på är att det knappt finns nån originalskruv nånstans, det är insex eller andra skruvar och muttrar än de som har funnits från början.

Tack för bilderna på naven de säger en hel del. De är Monarks nav som fanns till c:a 1962 vad jag vet. Det gäller då monarpederna, monarscoot och senior hade
monarknaven längre.

Nav och bromsköldar på bilderna är kromade vilket aldrig har funnits från fabrik vad jag vet. Jag tror heller inte framgaffeln stämmer för navet och mäter du axeln
lär den vara 11 mm men U-fästet i gaffeln 12 mm, alltså anpassat för Nymansnavet som användes tillsammans med flintamotorerna.

Bakhjulet har varit nedmonterat eftersom ekrarna inte sitter som från fabrik. Fram däremot är det rätt ekrat.

Jag vill nog fortfarande säga HPD men en lyckad sådan. Den vart nog attans fin när den vart färdigt en gång i tiden :wink:


Jag är själv på väg och göra nått liknande. Ramen är en 1279 och motorn blir Sachs 50 LKH, resten ska jag ta av det jag släpat ihop, men
det är en bakskärm som fattas tror jag å sen fotpinnar men det snickrar jag nog ihop själv :wink:
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Inlägg av ilo55cc »

56:an. Om du läser texten till bilderna så ser du att dom själva lät kroma naven.
Att nu skruvar, muttrar , brickor och ekrar har blivit bytta under 50 år förefaller väl inte otroligt. :roll: Om nu falkfish säger att moppen köptes så här ny så känns inte det för otroligt. Det skruvades säkert ihop en del moppar efter kundens önskemål och inte alltid efter specifikation.Vi pratar ju faktiskt tidigt 60 tal. Särskilt när det kom nya modeller och man ville hotta upp de äldre lite.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Menar du att Monark i Varberg har levererat mopeder efter kundens önskemål?

Det har jag aldrig hört talas om och jag tror det inte heller. Det var massproduktion liksom EU-mopparna är idag. Går det få en sån från fabriken enligt önskemål?

Sen tycker jag det är för mycket som inte stämmer överens med vad som är känt. Det gashandtaget t.ex. har aldrig varit monterat tillsammans med kickJLO. Gashandtagen med glidtärningen tillhör monarpederna före -60 och alltid tillsammans med Pallas P8/1 och P8/2 förgasarna. Sen är det gaffelbenen... Jag känner mig 99% säker på dom tillhör en Monark med flintamotor. Lägg märke till klamman för bromsskölden på gaffelbenet, det är ingen original, den här är bredare och tillhör något annat eller hemmagjord.

Kolla också listen på ramkåpan. Det ser ut att vara en kantlist från någon bil, den är svart, kraftigare och heller inte helt slät. Från gammal bil? Nä, snarare nån senare modell sådär 70-80 tal kanske...

Vad jag förstått nu fanns det experimentmodeller som släpptes ut på marknaden men dom få jag sett eller sett bilder på är fackmässigt utförda, det är inget hemmaskruvande som gjordes av vem som helst.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

återförsäljaren fixade nog vad kunden ville ha, på den tiden. speciellt om kunden var en man med hög status i samhället. t.ex. polis eller bankdirektör, grosshandlare eller liknande. med eller utan hjälp från monark.

naturligtvis har det hänt saker med moppen under åren.

vad gäller bromssköldarna får jag nästan känslan att dom bytt plats.

jag väntar med spänning på om det dyker upp några gamla foton på moppen.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Återförsäljaren ja... men det är en helt annan sak för då blir mopeden ombyggd från en typgodkänd massprodukt från fabrik.
Jag var väl också med om och ändra från original när den nya Zündappen skulle ha långdyna, ställbart, TT-styre,
effektljuddämpare osv. istället för det som satt original.
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Inlägg av Falkfish »

Hej hopp.

För att förtydliga en del saker som står tidigare i tråden..

Jag och min far renoverade moppen i början av 80 talet, den hade då fram till dess varit i min fars ägo sedan -65 till 67 då jag föddes, -68 så tog min morfar över den och körde den som en bruksmoppe till och från jobbet - monark i Varberg.

Så i början på 80 talet så startade renoveringen, då kromades bromssköldar, styrkrona, skärmar ( dessa var då dåliga i kromet ) samt en hel del småpryttlar.
Vi monterade även det nya kantbanden, som är svarta och av std typ, dvs ej avsett för just denna moppen.

Nästan alla skruv/mutter byttes ut till nya, samt att vi tillverkade en del skruv/mutter i mässing, då även bygeln till framnavets broms.

Även pinnarna till pakethållaren demonterades och kromades ( därav de försänkta insexskruvarna utmed pakethållaren ) de demonterades borrades och gängades för att få ihop det igen :-)

Det svetsades även dit låshållaren på baksvingen och på undersidan av pakethållaren.

Jag fick mig en lektion i att svetsa aluminium, för fläktkåporna var helt trasiga av tidigare kollissioner med diverse sten och höga trottoarkanter..

Mvh

Stefan
Senast redigerad av Falkfish den 16 mar 2014, 11:51, redigerad totalt 1 gång.
cobra karlsson
Inlägg: 3240
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

Falkfish skrev:
Ville bara ha dessa kåpor, så jag la ett fete maxbud på de, 1299:- svenska pesetas. får se om man vinner budgivningen ;-)

S
Vi får väl se
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Inlägg av Falkfish »

cobra karlsson skrev:
Falkfish skrev:
Ville bara ha dessa kåpor, så jag la ett fete maxbud på de, 1299:- svenska pesetas. får se om man vinner budgivningen ;-)

S
Vi får väl se
:lol:

Såg att även du budade :wink:

Stefan
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Inlägg av Falkfish »

Hej.

Titta vad som hittades i gömmorna hos den tidigare ägaren mistick_yes.gif så nu saknas endast kåpan vid tutan ...

Bild

Och detta mefipallina_yahoo.gif skulle behöva lite delar till förgasaren, någon som har detta och kan bistå ( vad jag kommer ihåg så var detta en riktig skitförgasare, håller ni med om detta ?

Bild

Fick även med ett väldigt fint alu svänghjul, Stefa, Made in Halmstad Sweden, vet ej vad det är till för moppe, samt någon kåpa till luftkyld sachs samt handtag till Suzuki och fläktskydd till Puch tror jag om det är något intresse av dessa delar så hör av er..

mvh

Stefan
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

NJAE

Inlägg av T M »

:twisted:
GRATTIS till kåporna!
Var inga större problem med Encarvin om man körde otrimmat, en udda pryl var att det satt ett extra munstycke innaför filtret skulle monteras efter inkörning.

Din moped + den jag länkade bild till har fått mig att undra lite.
Kan det vara så att anställda fick köpa äldre modeller till lägre pris eventuellt "designa" ett hopplock av hyllvärmande delar?

Tittar man på Vici Örnen med flera så är de ofta av äldre design men såldes som årets modell. Går att se på orörda exemplar där försäkringdekalen sitter kvar
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: NJAE

Inlägg av Falkfish »

T M skrev::twisted:
GRATTIS till kåporna!
Var inga större problem med Encarvin om man körde otrimmat, en udda pryl var att det satt ett extra munstycke innaför filtret skulle monteras efter inkörning.

Din moped + den jag länkade bild till har fått mig att undra lite.
Kan det vara så att anställda fick köpa äldre modeller till lägre pris eventuellt "designa" ett hopplock av hyllvärmande delar?

Tittar man på Vici Örnen med flera så är de ofta av äldre design men såldes som årets modell. Går att se på orörda exemplar där försäkringdekalen sitter kvar
Tackar.

Ja det kan vara så, det har ju berörts tidigare i denna tråd att det skulle kunna vara så att vissa " högre ståeende " skulle kunna få sin moppe lite custom gjorda från fabrik.

I mitt fall så skulle det ju kunna vara så, då den första ägaren till moppen var polis, och i Varberg, så man vet ju inte... :roll: men efterforskningen fortsätter....

MVH

Stefan
Skriv svar