Sida 3 av 4
Postat: 18 nov 2009, 20:33
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Till Zappafan´s stora glädje

så har jag köpt på mig aspen (4-takt) som ska blandas med castrol 747. Som jag har fått bra tips på att varken sot eller blårök ska vara ett problem även med 4% blandning. <!-- </EdIndex> --></div>
Bränsle
Postat: 18 nov 2009, 20:52
av jutte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bensin tvättar man delar i!
Alkohol dricker man!
Nitometan kör man racing med!!
Skämt åsido vill ha ha pulver i maskinen gäller följande: 35% metanol 40% nitrometan 25% olja
Stor risk för korrosion efter stopp! <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Bränsle
Postat: 18 nov 2009, 21:17
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jutte skrev:Bensin tvättar man delar i!
Alkohol dricker man!
Nitometan kör man racing med!!
Skämt åsido vill ha ha pulver i maskinen gäller följande: 35% metanol 40% nitrometan 25% olja
Stor risk för korrosion efter stopp!
Men hur ska man stänga av då

Man får väl köra tills soppan är slut

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 nov 2009, 16:36
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:Till Zappafan´s stora glädje

så har jag köpt på mig aspen (4-takt) som ska blandas med castrol 747. Som jag har fått bra tips på att varken sot eller blårök ska vara ett problem även med 4% blandning.
Inte lättare att köpa 2-takt på en gång?
![[get_real] staff_36-1](./images/smilies/staff_36-1.gif)
(dyrt, jovisst)
(pallar en motorsåg så pallar en surmoppe motor åxå...(2%)) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 nov 2009, 16:53
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:S_Compakt skrev:Till Zappafan´s stora glädje

så har jag köpt på mig aspen (4-takt) som ska blandas med castrol 747. Som jag har fått bra tips på att varken sot eller blårök ska vara ett problem även med 4% blandning.
Inte lättare att köpa 2-takt på en gång?
![[get_real] staff_36-1](./images/smilies/staff_36-1.gif)
(dyrt, jovisst)
(pallar en motorsåg så pallar en surmoppe motor åxå...(2%))
Billig skitolja i den.
Iofs går 747 på 300 kr/L
men det ska kosta att ligga på topp
Finns INGEN anledning att köra på mindre än 4% <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 nov 2009, 17:20
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:
Finns INGEN anledning att köra på mindre än 4%
Jo mindre skadligt för miljön..
brukar era moppar skurit på 2% eller? [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 nov 2009, 17:23
av River
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kör på 2-3% och det går alldeles utmärkt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 nov 2009, 20:10
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
River skrev:Jag kör på 2-3% och det går alldeles utmärkt.
jo men om det ska varvas 12-13.000 <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 nov 2009, 01:45
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är väl inte direkt motorsågar
lågvarviga...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 nov 2009, 02:56
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du en trimmad motorsåg ?
eller pratar du om vad den är byggd för... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 nov 2009, 15:25
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är ju upp till var & en vad man kör på för blandning,men
flesta motorsågs-användare (som yrkesjobbar inom skogsbruk) kör ju på Aspen & det finns t.o.m. dom som trimmar upp dom lite åxå!? & dom sågarna får nog lite
pisk under sina levnadsår (& håller fint)...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 nov 2009, 20:22
av Dalpilen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen som har provat att koka egen sprit och köra moppen på det? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 nov 2009, 21:22
av Esso
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Dalpilen skrev:Ingen som har provat att koka egen sprit och köra moppen på det?
Nej inte moppen men jag har kört gräsklipparn på hemkokat

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 nov 2009, 16:42
av Nymans2013
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har viss erfarenhet av Alkylatsoppa i moppe (flera olika märken inte nebart Aspen), Körde min ganska rejält vässade Puch Montana GL på detta och det gick kanon. Alkylat var det enda som funkade allting annat spikade den på, 95-98oktan funkade inte, det bara spikade, likaså med Shells V-Power som ska hålla 99oktan. Ska dock nämna att med ett komp uppmätt till extrema 12bar så käkades toppackningarna på löpande band så fort det började spika.
Problemet att åka med alkylat i en vässad bruksmaskin är att 30kr liter är mycket pengar när det går åt 10-20liter på en vecka
Däremot kan jag säga att oljan i åtminstone aspen är kanonsaker, ingen skitolja som någon annan skrev. Efter 2000mils aktiv körning sedan kolvbyte så såg kolv och ringar ut som splirrans nya. Kolvtoppen var bara svagt brunfärgad och avgasröret var knappt en enda sotflaga inuti. Och då pratar jag om en maskin som uppmättes till 9600varv per minut vid fullt spjäll vilket var där den oftast kördes.
Så för den som åker moppe med gott om krut förslår jag Aspen. Det räcker långt.
Nymans 2013

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 nov 2009, 19:15
av Kuli
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nymans2013 skrev:Problemet att åka med alkylat i en vässad bruksmaskin är att 30kr liter är mycket pengar när det går åt 10-20liter på en vecka
OKQ8 säljer alkylatsoppa på "vanlig pump" på vissa ställen runt om i sverige och då blir priserna betydligt lägre. Idag t.ex. 16.10 Kr/L för 4T och 16.95 Kr/L för 2T. (Källa:
http://okq8.se/privat/pastationen/drivmedel)
Man kan söka efter OKQ8 stationer som säljer alylatsoppa på "vanlig pump" här
http://okq8.se/privat/pastationen/sokstation .
Sedan vet jag inte om det är någon skillnad mellan OK's och Aspens soppa ???
/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>