HPI Tändning

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor

Re: HPI Tändning

Inlägg av Cobra5000 »

selma skrev: Hpi 2.ten är med ultralätt svänghjul och 55w ljusspole.Kanonsystem thumb_up
Är det på en åkmoppe du ska byta från Ducati till Hpi så avråder jag dej,den blir rappare men mycket ryckigare att puttra runt med om du inte har ett tungt vevparti.Det förtar lite av glädjen :wink:

Nu har jag bara erfarenheter av Sachs,så det kanske funkar bättre på andra modeller
Har ungefär samma erfarenheter från mitt Dappemonterade HPI-210.
Kul och inspirerande om man ligger på "attack" hela tiden men vid smyg/gubb-körning så kommer ryckningarna och slagen i kedjan som ett brev på posten. :(

Har sett att HPI nu säljer en 280 grams vikt att montera på svänghjulet, någon som har testat om det blir lite lugnare gång med den?
http://www.hpi.be/item.php?item=210V257
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

Ja jusste vikt finns det också. Vore intressant att få info från någon som testat :thumb:
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Köpte ju själv det systemet till min Derbimotor, får se hur det blir att köra!

Bild
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

Cobra5000 skrev: Har sett att HPI nu säljer en 280 grams vikt att montera på svänghjulet, någon som har testat om det blir lite lugnare gång med den?
54,45 € inklusive frakt har jag fått pris på.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

Borde ju bli helt ok på en åkmoppe om man monterar en vikt?
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

pangerva skrev:
Cobra5000 skrev: Har sett att HPI nu säljer en 280 grams vikt att montera på svänghjulet, någon som har testat om det blir lite lugnare gång med den?
54,45 € inklusive frakt har jag fått pris på.
Hade nästan glömt detta så nu när tråden dök upp igen så beställde jag precis nu en dylik "svänghjulsvikt".
Får se vad det tar för tid att få hit den. :D
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

Då kommer det en rapport från pangen snart :wink:
datraxx

Inlägg av datraxx »

Hej!! Jag har lite välbehövd info ang detta tändsystem då jag höll på att bråka med det hela sommaren! Dom 2 gula kablarna ÄR båda "plus"!! Och detta är ett 12 volts system. (frågade själv Trimbutiken om detta) Det är ett lite speciellt system då dom andvänder sig av någonting som kallas för Flytande jord! Ingen utav kablarna går till chassit som en vanlig jordkabel. Problemet man får och så är att större delen av kabelhärvan måste byggas om för det får inte finnas någon kontakt mellan ramen och elsystemet (belysning osv). Du behöver en speciell voltregulator, den som jag använde är en Trail Tech 150watts voltregulator/likriktare Art nr: 7004-RR150. Se bifogad fil.
Instruktion till voltregulator/likriktare
Instruktion till voltregulator/likriktare
Voltregulator.jpg (85.63 KiB) Visad 7598 gånger
Hoppas detta hjälper om du inte redan fått till det!
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Bra tips!
Gäller detta också för Hpi 2 ? eller är det bara för ettan?

BTW
Svänghjulet på Hpi2 väger 330 gram, original Sachs m,fl. väger ca 830 gram.
bra att veta om man vill svarva till en vikt så det motsvarar original svängmassa :D

avd: halvonödigt vetande kanske :oops:
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Jo men man köper väl inte systemet för att tynga ner svänghjulet igen, inte lika mycket iaf.... :D
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Du har alltid fel Zappo :mrgreen:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

datraxx skriver : "båda är plus". jag har uppfattat det som att den ljussplen levererar växelström, liksom alla ljusspolar brukar göra. har dom försökt att på ett enkelt sätt örklara hur spolen är kopplad?
alla spolar har ju två ändar av tråden. dom vanliga belysningsspolen har ju den ena änden punktsvetsad till järnkärnan, och den andra ansluten till en kabel, gul grön eller grå.
HPI har väl båda ändarna av spolen ansluten till gula kablar? för att enklare kunna ansluta likriktare och laddregulator.
för er som ännu inte kommit på hur el egentligen funkar: växelström växlar mellan positiv(plus) och negativ(minus) spänning.

erlan
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

Snart är UPS på gång med min beställning. :D
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
datraxx

Inlägg av datraxx »

erlan skrev:datraxx skriver : "båda är plus". jag har uppfattat det som att den ljussplen levererar växelström, liksom alla ljusspolar brukar göra. har dom försökt att på ett enkelt sätt örklara hur spolen är kopplad?
alla spolar har ju två ändar av tråden. dom vanliga belysningsspolen har ju den ena änden punktsvetsad till järnkärnan, och den andra ansluten till en kabel, gul grön eller grå.
HPI har väl båda ändarna av spolen ansluten till gula kablar? för att enklare kunna ansluta likriktare och laddregulator.
för er som ännu inte kommit på hur el egentligen funkar: växelström växlar mellan positiv(plus) och negativ(minus) spänning.

erlan
Ja absolut men istället för att koppla ena sidan ramen så har dom gjort så att "elsystemet" ska vara separerat från från "tändsystemet" dels för att undvika störningar på tändnings sidan. Jag provade från början alla möjliga sätt att koppla in en voltregulator och efter flera återlämnade varor så blev det ovanstående regulator /likriktare och det var den ända som jag fick att fungera och det gör den fortfarande (ta i trä). Från början så mätte jag också upp ca 30 volt ac på dom gula. Andledningen till varför jag gjorde på det här sättet är för att jag ville köra med batteri också då jag kör hela vintern. Skulle jag enbart koppla in en lampa så är ju AC ett alternativ, men ska man samtidigt ladda batteriet så är DC enda alternativet
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

Idag fick jag UPS-försändelsen med svänghjulsvikten till HPI.
Nu återstår bara att se när jag hinner montera och testa.
Kanske det inte blir förrän till våren. :D

Bild
Bild
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Skriv svar