Nu börjar det fanimej likna nåt.....Lång raksträcka o film

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......

Inlägg av disktant »

pangerva skrev:s.
Denna gång tog det emot lite för mycket verkar det som.
Ett litet klick hördes varefter det inte gick att kicka alls.

Kolla så att svänghjulet sitter där det skall
jag fick ett ras då det lossnade och kilade fast
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......

Inlägg av pangerva »

Det är kollat och ok.
Se vad jag skrev i ett tidigare inlägg.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......

Inlägg av disktant »

pangerva skrev:Det är kollat och ok.
Se vad jag skrev i ett tidigare inlägg.
Fredagkväll och halvblind slider_anon.gif
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......

Inlägg av pangerva »

disktant skrev:
pangerva skrev:Det är kollat och ok.
Se vad jag skrev i ett tidigare inlägg.
Fredagkväll och halvblind slider_anon.gif
Det är det vänstra drevet i din profilbild jag misstänker har pajat.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......

Inlägg av zappafan »

Ge fan i trimma, då håller det.. 8) (& byt till större fälgar för guds skull...)
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......

Inlägg av erlan »

har du drev? jag borde ha överskott,men måste kolla innan jag lovar säkert.

erlan
Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......

Inlägg av Calleberg »

Större hjul med slätare gummi kommer ge dig lite högre toppfart, prova får du se...
Dessutom ser det där bakhjulet helt förjvligt ut på en i övrigt schysst moppe...
Stora hjul är skönare att åka på...
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......

Inlägg av disktant »

Jaha, då var det min tur då hate-wall.gif

Fick soppatorsk (tror jag), fick lite soppa utkört till mig men den vägrade att starta
gick och cyklade hem ca 4-5 km och gjorde många startförsök på vägen
Stundtals tvärnit, och om jag tryckte på ordentligt så slirade kopplingen

Har ett svagt minne att jag fått detta förut, och att det då avhjälpte genom att lägga i & ur växlar

pangerva, vad har du smittat mig med :wink:
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
johannnes
Inlägg: 42
Blev medlem: 11 jun 2014, 08:28
Ort: Kalmar

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......

Inlägg av johannnes »

Min startar inte heller fast det beror på utebliven gnista. tror att den där puchcyllen har ätit min tändspole. Har inte haft tid att undersöka än men ilo:n är väl känd för att kunna få sin tändspole smält?
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......

Inlägg av pangerva »

Jag har ju inte de problemen för jag har ju HPI-tändning. :D
Annars har jag minst ett NOS Stefa flygtändning liggande utfall att. Och så ett par strömspolar till samma tändning.
Jag ska nog klara av tändningsproblem om de uppstår. :D

Nu blir det ett tags paus innan jag klyver motorn i alla fall. Tur att det är höst.

Erlan och alla andra! Kan det vara Aspenbränslet 4%som är problemet?

Om sanningen ska fram så hade jag nog trott att det skulle bli över 70 km/h men motorn nöp precis vid 70. Men jag hade isär cylindern och justerade lite samt honade och det var då jag skulle starta upp efter åtgärd som mitt "låsningsproblem" uppstod. Måste vara det där drevet men det får jag återkomma om när motorn delats vilket som sagt kommer att dröja ett tag. :cry:
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......

Inlägg av zappafan »

pangerva skrev:Erlan och alla andra! Kan det vara Aspenbränslet 4%som är problemet?
Nej 8)
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......not

Inlägg av disktant »

Har konstaterat att även jag inte får någon gnista, blir att bygga om till flygtändning

Måste ju vara nått med växellådan ang nypningarna
om jag rullar lite fram o tillbaka, i & ur med växlarna så går det att trampa igen
kanske bara en justering av växelreglaget, vem vet ?
får ta en titt på detta nästa gång jag åker ner till landet
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......not

Inlägg av erlan »

redan på -70talet kom BP med en olja som bara skulle blandas 2%.
jag frågade verkstan där jag köpte delar, fick goda råd,fick hjälp när det behövdes,
vad han tyckte om den oljan.
han sa att det var en utmärkt olja. men varnade mig för att blanda mer än 2%.
han påstod att då försämrades bensinens kylande effekt..

om det låg något i det, och om det gäller dagens oljor vet jag inte.
förra gången jag nämde det på forumet så avfärdades det som trams.

en motorsåg på 50cc är på ca 4hk. med mindre trimningsgrad än så ser jag ingen anledning
att öka oljemängden.

du är säker på att kolvringar och låsringar sitter som dom ska?
men cylindern var väl inoljad så komptrycket var mycket högre än normalt?
så det kan ju förklara om något brast just då.


jag är lite imponerad att du kan stilla din nyfikenhet på vad som pajade den här gången.

erlan
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......not

Inlägg av pangerva »

erlan skrev:redan på -70talet kom BP med en olja som bara skulle blandas 2%.
jag frågade verkstan där jag köpte delar, fick goda råd,fick hjälp när det behövdes,
vad han tyckte om den oljan.
han sa att det var en utmärkt olja. men varnade mig för att blanda mer än 2%.
han påstod att då försämrades bensinens kylande effekt..

om det låg något i det, och om det gäller dagens oljor vet jag inte.
förra gången jag nämde det på forumet så avfärdades det som trams.

en motorsåg på 50cc är på ca 4hk. med mindre trimningsgrad än så ser jag ingen anledning
att öka oljemängden.

du är säker på att kolvringar och låsringar sitter som dom ska?
men cylindern var väl inoljad så komptrycket var mycket högre än normalt?
så det kan ju förklara om något brast just då.


jag är lite imponerad att du kan stilla din nyfikenhet på vad som pajade den här gången.

erlan
-Jag har ju kört Aspen 4% hela tiden på Monarken även med den andra 2vxmotorn.
-Kolvringar med låsningar sitter där de ska. Bombsäkert!
-Ja, cylindern var väl inoljad och med lite extra olja runt kolvringarna.
-Det är lättare att stilla nyfikenheten när man har grejorna på distans. Dessutom måste man ju som pensionär numera sköta stora delar av hem och hushåll.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Re: Jajjamän, nu börjar det fanimej likna nåt......not

Inlägg av ilo55cc »

disktant skrev:Har konstaterat att även jag inte får någon gnista, blir att bygga om till flygtändning

Måste ju vara nått med växellådan ang nypningarna
om jag rullar lite fram o tillbaka, i & ur med växlarna så går det att trampa igen
kanske bara en justering av växelreglaget, vem vet ?
får ta en titt på detta nästa gång jag åker ner till landet
Hade ett liknande problem med min monarscoot för ett par år sedan. Motorn låste sig och det gick inte att trampa eller rulla med växel i.
I och ur med växel och jucka lite fram och tillbaka så släppte det. När jag sedan klöv motorn visade det sig att varenda en av de små plåtrullar
som sitter i trampkedjan var borta, helt spårlöst. Misstänker att dom fastnade i dreven och maldes sönder men att dom ibland kilade fast och
låste dreven. Hittade inga andra fel. Kedjan byttes och motorn har funkat sen dess.
Skriv svar