Absolut ingen gnista. Nu äntligen återfunnen!
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja jag har fått hem det " nya " tändsystemet och anslutningen från tändspolen och tändkabeln hade gått av så man får löda ihop det där sen. Tog då spolen från novolette nr 1 och när jag snurrar så får jag stötar men ingen gnista.. Kan det vara så ? Beror det på att det levereras för lite kraft så det inte kan bli nån gnista eller vad? Jag börjar bli lite less så alla tips mottages . <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej.
Såg på din bild att du har en 17mm kondensator,(såg ut så i alla fall) vet inte var du köpt den men jag har dålig erfarenhet av dom.
Bytte ut min mot en 18mm med lödanslutning, finn några olika märken men satsa på en Tysk. Lite bök att fixa hålet, jag brotchade.
Jag hade problem med min flintamotor, fick också stötar men ingen gnista, bytte kondensatorn, 17mm så gick den, i 5 mil ungefär sen la den kondensatorn också av.
då satte jag dit en Tysk 18mm sen har den gått. 
Kan ju varit jag som hade otur men jag har hört andra med samma erfarenhet.
Kanske finns bra 17 mm också men jag vet inte var, nån som har något tips. <!-- </EdIndex> --></div>
Såg på din bild att du har en 17mm kondensator,(såg ut så i alla fall) vet inte var du köpt den men jag har dålig erfarenhet av dom.
Bytte ut min mot en 18mm med lödanslutning, finn några olika märken men satsa på en Tysk. Lite bök att fixa hålet, jag brotchade.
Jag hade problem med min flintamotor, fick också stötar men ingen gnista, bytte kondensatorn, 17mm så gick den, i 5 mil ungefär sen la den kondensatorn också av.

Kan ju varit jag som hade otur men jag har hört andra med samma erfarenhet.
Kanske finns bra 17 mm också men jag vet inte var, nån som har något tips. <!-- </EdIndex> --></div>
kondning
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ta o köp en kondensator till tex saab 99
o sätt den någonstans på ramen där den inte är i vägen
har gjort det med min 2000 o grabbens 1209
funkar klockrent <!-- </EdIndex> --></div>
o sätt den någonstans på ramen där den inte är i vägen
har gjort det med min 2000 o grabbens 1209
funkar klockrent <!-- </EdIndex> --></div>
Glad skit
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker det är skumt för jag kan få en gnista om jag har så pass avstånd på elektroderna på tändstiftet så jag kan komme emellan en kylfläns på topplocket. då sätter jag så jag får flänsen mittmellan elektroderna och bygeln får inte ta i flänsen för då går det inte men om bara elektroden tar så äre lugnt men nu till det skumme och det är att jag som måste röra på tändstiftet hela tiden samtidigt som jag snurrar på svänghjulet för att få en liten gnista. Jag fattar ingenting och speciellt inte det här med att man måste röra tändstiftet fram och tillbaka. Det har jag slagit mig att det kan vara glapp i tändkabel eller nått sånt men jag har bara rört i tändkabeln och låttit tändstiftet vara stilla samtidigt som jag rört på svänghjulet men ingen gnista där inte. Jag fattar absolut ingenting 
Vad är det som ska jorda egentligen? Är det bara tändplattan som ska sitta i blocket? Eller är det något annat jag har missat kanske? <!-- </EdIndex> --></div>

Vad är det som ska jorda egentligen? Är det bara tändplattan som ska sitta i blocket? Eller är det något annat jag har missat kanske? <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du borstat och tvättat med sprit på baksidan tändplattan och fästena iblockett,prova sedan att dra en jordkabel från tändspolens ena fästskruv men se till att den inte tar i svänghjulett dra ut den och fäst den i ena toppbulten.Men det är ju bygeln på stiftet som ska vara i jord för att det ska funka verkligt mysko är bakelit brickorna till brytar sladdarna hela och rena oljiga brickor kan leda ström kämpa på du måste lösa problemet. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tog bensin och stålull på tändplattan så jag tycker den borde vara ren där men jag doppade dock ned brytarna också och med det tror jag att jag doppade fiberbrickorna men det var ju bara på ena tändplattan. ska pröva det där med att göra en jordkabel och se vad som händer för jag börjar nästan fundera på att sälja novan i delar snart.
<!-- </EdIndex> --></div>

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skruvargubbar, Kanske det skulle vara dax att studera ämnet för att begripa funktionen, Leta efter Teknos bok om elektroteknik för bilar.
Där fins lite om svänghjulsmagneter, fins säkert mera literatur i ämnet. Borde finnas massor på nätet.
Ang: jordkabel jag garanterar att man kan måla tändplattan på baksidan och ändå få gnista. I en hel magnet är spänningen ca 30000 volt och hoppar rakt genom färgen. Däremot om tändplattan inte jordar bra blir det dåligt lyse, för där är det lägre spänning men högre ström. <!-- </EdIndex> --></div>
Där fins lite om svänghjulsmagneter, fins säkert mera literatur i ämnet. Borde finnas massor på nätet.
Ang: jordkabel jag garanterar att man kan måla tändplattan på baksidan och ändå få gnista. I en hel magnet är spänningen ca 30000 volt och hoppar rakt genom färgen. Däremot om tändplattan inte jordar bra blir det dåligt lyse, för där är det lägre spänning men högre ström. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Update! Har nu renoverat min novolette-motor
Nya lager, packboxar och packningar har kommit till men jag har hamnat på tänddelen och har ingen gnista.. Jag har 3 st tändsystem och 2 svänghjul. Jag håller tändkabeln ca 4mm ifrån godset men får ingen gnista. Om jag dock snurra på svänghjulet och drar tändkabeln ifrån godset så uppstår den en pytteliten gnista. Jag är lite lur på att det är något mysko med brytarna. Hur ska dom här fiberbrickorna sitta riktigt? Finns det även nån som säljer passande brickor för det saknas några också. Jag har inte bytt några tänd delar då jag inte har funnit en tändspole. <!-- </EdIndex> --></div>

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej. Fortfarande ingen gnista. Har bytt till en NOS tändspole, NOS Kondensator och ett par nya brytare. Fortfarande ingen gnista utan man får bara stötar och inget mer. Tycker detta verkar konstigt. Jag vet att jag har förut varit och ändrat på brytarna. Min tanke är då att det är något konstigt med brytarna och då tänker jag på fiberbrickorna. Hur ska dom egentligen vara placerade. Jag har monterat i den här ordningen närmast ljusspolen:
1. Skruvskallen 2. sladdkontakten som går mellan brytarna och kondensatorn 3. stor fiberbricka 4. fjädern som sitter på ena brytarhalvan 5. En till stor fiberbricka 6. En liten fiberbricka som sitter i hålet som finns i den andra brytarhalvan ( den utan fjädern ) 7. liten metallbricka 8. mutter.
Alltså så är det ingen kontakt mellan kabelskon (som går från kondensator till brytare) och fjädern. Fjädern är isolerad från gods. Jag vet inte om det ska vara så här så om någon kunde säga om det är rätt eller fel skulle det hjälpa. Hoppas att någon förstod denna krångliga beskrivning
<!-- </EdIndex> --></div>
1. Skruvskallen 2. sladdkontakten som går mellan brytarna och kondensatorn 3. stor fiberbricka 4. fjädern som sitter på ena brytarhalvan 5. En till stor fiberbricka 6. En liten fiberbricka som sitter i hålet som finns i den andra brytarhalvan ( den utan fjädern ) 7. liten metallbricka 8. mutter.
Alltså så är det ingen kontakt mellan kabelskon (som går från kondensator till brytare) och fjädern. Fjädern är isolerad från gods. Jag vet inte om det ska vara så här så om någon kunde säga om det är rätt eller fel skulle det hjälpa. Hoppas att någon förstod denna krångliga beskrivning