Monarscoot

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
pettersundlof
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 jul 2016, 21:03

Re: Monarscoot

Inlägg av pettersundlof »

pnilz skrev:Kortare på drevsidan och längre på andrasidan då får du fälgen mot drevet!
Kortare ekrar alltså? Vad kan man tro för längd? Har svårt att hitta god information kring detta...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7310
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Monarscoot

Inlägg av erlan »

det går inte att se på bilderna, men sitter verkligen den lösa navsidan på drevsidan rätt.
jag tror det är nåt fel på ekringen.

erlan
pettersundlof
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 jul 2016, 21:03

Re: Monarscoot

Inlägg av pettersundlof »

erlan skrev:det går inte att se på bilderna, men sitter verkligen den lösa navsidan på drevsidan rätt.
jag tror det är nåt fel på ekringen.

erlan
Hm, möjligt. Navet är dock oförändrat och det satt då ekrar på den... om det var rätt gjort eller inte är svårt att svara på. Hm. Skulle vara nice med bra bilder på ett korrekt Monarscoot-bakhjul/nav från samma årgång...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7310
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Monarscoot

Inlägg av erlan »

har du inget framhjul? det är ekrat på exakt samma sätt som bakhjulet.

erlan
pettersundlof
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 jul 2016, 21:03

Re: Monarscoot

Inlägg av pettersundlof »

erlan skrev:har du inget framhjul? det är ekrat på exakt samma sätt som bakhjulet.

erlan
Jo, men med 160mm ekrar så var det enligt min upplevelse omöjligt att göra samma ekring på båda sidorna, vilket det inte borde vara pga det satt 160mm på båda sidorna på hjulet förut. Det är nog tillvägagångssättet mitt som är galet. Blir dock inte något klokare av diverse lacing-videor på YouTube, få hjul/nav som har samma konfiguration där
Kawah2
Inlägg: 107
Blev medlem: 01 okt 2014, 06:24
Ort: Skånes Fagerhult

Re: Monarscoot

Inlägg av Kawah2 »

Det ska va 3kors ekring men det enklaste är nog att jämföra med framhjulet och se vad som är fel och börja om helt och hållet
HSE
Inlägg: 5561
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Monarscoot

Inlägg av HSE »

Min erfarenhet av dessa hjul är att man man bör mäta upp och märka allt noga innan man plockar isär :wink: Jag märker ut start läget med ett litet märke med en fil eller dylikt då jag vill polera upp allt innan monteringen och då måste det vara märkning som inte försvinner. Med en skiss och foto samt märkning går det hela mycket lättare, alla bakhjulstyper är inte samma som framhjulet när det kommer till ekringen så det är inte alltid man kan titta på framhjulet när man sitter där med ett bakhjul i delar :shock: Första gången jag ett sådant bakhjul fick jag plocka isär allt och börja om igen, jag hade ett likadant bakhjul att titta på men det tog mig nog ändå tre dagar att ekra ett hjul :twisted: Sedan dess är jag väldigt noga med mäta och märka samt rita hur ekrarna sitter/korsar varandra innan. Flesta nyare mopedhjul är det lätt att ekra men hellre en timme förberedelser än behöva plocka ned allt och börja om från början cocos_acc.gif
pettersundlof
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 jul 2016, 21:03

Re: Monarscoot

Inlägg av pettersundlof »

HSE skrev:Min erfarenhet av dessa hjul är att man man bör mäta upp och märka allt noga innan man plockar isär :wink:
Det skulle verkligen ha behövts, nu försent :/ Har börjat om från scratch 3-4 ggr. Skulle vara nice med förlaga alternativt lämna in den, men det är typ helt dött i Umeå på den fronten....
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7310
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Monarscoot

Inlägg av erlan »

jag är verkligen amatör på det här, men kan börja med några tips.

1 se till så den lösa flänsen sitter i rätt läge. ekerlägena exakt mitt emellan ekerhålen på andra sidan navet, när man tittar axiellt på navet.

lägg navet på arbetsbänken med valfri sida upp.

lägg dit fälgen med rätt sida upp i förhållande till navet.

utgå från ventilhålet och jämför så nippelhålen pekar åt samma häll (upp/ner moturs/medurs) på samma plats som framhjulet.

montera dom 9 inre ekrarna på den sida som ligger upp i motsvarande hål som framhjulet.
ge akt på flänsen med dom ovala hålen så dom ligger rätt i förhållande till ekrarna.
drar du ekrarna åt fel håll i förhållande till ovala hålen får du inte ihop det.

sen fortsätter du med dom 9 yttre ekrarna på samma sida.

nu ska du ha ekrar i vart annat hål på fälgen.

nu vänder du på båda hjulen och sen fortsätter du trä i dom andra 18 ekrarna enligt samma princip.

om du sen skruvar på nipplarna lika långt på alla ekrar så är bör du vara hyfsat nära sen.

det finns säkert mer att tänka på men någon mer kan kanske komplettera beskrivningen.

erlan
pettersundlof
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 jul 2016, 21:03

Re: Monarscoot

Inlägg av pettersundlof »

erlan skrev:jag är verkligen amatör på det här, men kan börja med några tips.

1 se till så den lösa flänsen sitter i rätt läge. ekerlägena exakt mitt emellan ekerhålen på andra sidan navet, när man tittar axiellt på navet.

lägg navet på arbetsbänken med valfri sida upp.

lägg dit fälgen med rätt sida upp i förhållande till navet.

utgå från ventilhålet och jämför så nippelhålen pekar åt samma häll (upp/ner moturs/medurs) på samma plats som framhjulet.

montera dom 9 inre ekrarna på den sida som ligger upp i motsvarande hål som framhjulet.
ge akt på flänsen med dom ovala hålen så dom ligger rätt i förhållande till ekrarna.
drar du ekrarna åt fel håll i förhållande till ovala hålen får du inte ihop det.

sen fortsätter du med dom 9 yttre ekrarna på samma sida.

nu ska du ha ekrar i vart annat hål på fälgen.

nu vänder du på båda hjulen och sen fortsätter du trä i dom andra 18 ekrarna enligt samma princip.

om du sen skruvar på nipplarna lika långt på alla ekrar så är bör du vara hyfsat nära sen.

det finns säkert mer att tänka på men någon mer kan kanske komplettera beskrivningen.

erlan
Stort tack för genomgången! Har dock hunnit lämna in den. Ville bespara mig fler stresspåslag
Skriv svar