Dellorto UA 19 S
Re: Dellorto UA 19 S
om den cylindriska fastsättningen skulle vibrera sönder så fick jag ett tips en gång.
loctite gängtätning för hydrulsystem. det var det enda som fick skruvarna att sitta kvar på tipsarems Matchles enstånka chopper.
om du är sugen på en provtur, så åk inte för långt hemifrån.
det bildas is innuti tratten vid för kall och fuktig väderlek.
på moppen jag hade i tonåren ökade toppfarten mellan 5 och 10 kmh jämfört med kyrkportbingen, och blev råstarkare på köpet.
men jag hade plats för kort insug, och körde utan filter. då.
jag har ett svagt minne av att jag hamnade på 92 i huvudmunstycke
på den tidens bensin.
erlan
loctite gängtätning för hydrulsystem. det var det enda som fick skruvarna att sitta kvar på tipsarems Matchles enstånka chopper.
på moppen jag hade i tonåren ökade toppfarten mellan 5 och 10 kmh jämfört med kyrkportbingen, och blev råstarkare på köpet.
på den tidens bensin.
erlan
Jag tror du har en poäng där för jag tycker mig märka att originalmunstyckena är i största laget när jag kör Amazonen på vanlig bensin 95 eller 98.erlan skrev:på den tidens bensin.
erlan
Jag är ganska övertygad om att man skulle kunna gå ner från original 117 till ex. vis 110 på huvudmunstycket och dito skillnad på kompensationsmunstycket och ändå ha bilen och gå lika bra men då dra något mindre bensin

Ursäkta OT i din tråd Coolvette men det ändå topic på erlans kommentar

Vi får se när jag kommer så långt fram.erlan skrev:om den cylindriska fastsättningen skulle vibrera sönder så fick jag ett tips en gång.
på den tidens bensin.
erlan
Någon risk för nerisning finns nog inte, med min takt så hinner jag väl inte köra förrän till midsommar och då hoppas jag att risken är över...

Jag har ett 100-munstycke och ställbart så med max öppet så motsvarar det 100 och sedan kan jag reglera neråt, vi får se hur det lirar.
Ingen fara, den ligger inom intresseområdet så avsteget är accepterat...56:an skrev:Ursäkta OT i din tråd Coolvette men det ändå topic på erlans kommentarerlan skrev:på den tidens bensin.
erlan

Tackar, lite kreativitet på söndagmorgonen är alltid uppiggande..Hasse skrev:Snyggt jobb!
Lite funderingar....Körde med UA19 i min fjuniga ungdom (1970) och har ett svagt minne att det satt en nylonbussning i förgasaren?
Det går såklart att lösa med något tätningsmedel som tål bensin om man vill det... nr 19 på bild. m.v.h G.
Det går såklart att lösa med något tätningsmedel som tål bensin om man vill det... nr 19 på bild. m.v.h G.
- Bilagor
-
- Bom3.jpg (79.4 KiB) Visad 4552 gånger
Den är till för att isolera förgasaren mot cylinderns värme. Bäst är om man kan svarva en ny i passande plast.
Nja, jag saknade denna bussning från början och tänkte leta upp en sådan innan jag tillverkade insuget.
"Dessvärre" fann jag att styrets tjocka del passade så bra så att bussningen glömdes bort och sedan var insuget klart...
Jag får helt enkelt testa och se om jag ser några problem med varm förgasare.
Nu har jag ett halvlångt insug så att problemet blir kanske inte så stort som med ett kort insug i aluminium.
"Dessvärre" fann jag att styrets tjocka del passade så bra så att bussningen glömdes bort och sedan var insuget klart...

Nu har jag ett halvlångt insug så att problemet blir kanske inte så stort som med ett kort insug i aluminium.
- zappafan
- Forumsponsor
Kylflänsar på röret? 

Med det långa insuget så tror inte jag att det blir några bekymmer med värme. 

Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Jag körde så ett tag, med en ca 10 cm bit styre. Det fungerade utan värmeproblem men jag kunde aldrig få motorn att varva som jag ville så toppfarten blev störande låg. Efter byte till ett kort insug och en slang så att det bara var ca 10 millimeter mellan förgasaränden och der korta insuget vaknade motorn till ordentligt. Det finns säkert andra som har fått till det med långa insug genom att det är mycket som påverkar, t.ex. durationer och avgassystem, men jag fick aldrig till det och undviker långa insug om det ska kunna gå lite.Coolvette skrev:Nja, jag saknade denna bussning från början och tänkte leta upp en sådan innan jag tillverkade insuget.
"Dessvärre" fann jag att styrets tjocka del passade så bra så att bussningen glömdes bort och sedan var insuget klart...![]()
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Japp, bara att testa och se hur det blir.Micke S skrev:Jag körde så ett tag, med en ca 10 cm bit styre. Det fungerade utan värmeproblem men jag kunde aldrig få motorn att varva som jag ville så toppfarten blev störande låg. Efter byte till ett kort insug och en slang så att det bara var ca 10 millimeter mellan förgasaränden och der korta insuget vaknade motorn till ordentligt. Det finns säkert andra som har fått till det med långa insug genom att det är mycket som påverkar, t.ex. durationer och avgassystem, men jag fick aldrig till det och undviker långa insug om det ska kunna gå lite.Coolvette skrev:Nja, jag saknade denna bussning från början och tänkte leta upp en sådan innan jag tillverkade insuget.
"Dessvärre" fann jag att styrets tjocka del passade så bra så att bussningen glömdes bort och sedan var insuget klart...![]()
Har inte mycket att välja på just nu, har ingen lust att göra nytt insug och gör inte att korta så enkelt.
Vägen från insugstrattens öppning till kolven är cirka 22 cm, insuget synliga del är 5 av dom och ett kortare insug är inte så lätt på en Sachs, i allafall inte med en förgasare med ett sådant flottörhus.
Man brukar få ett bra bottenvrid med långa insug. Men det är ju bara att prova helt enkelt 

Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Opps..hade inte en tanke på värmen när jag tjatade om nylon bussningen.
Det va risken för tjuvluft som slog mej..(metall mot metall) 

Tror inte att risken för läckage är så stor, kommer att lägga på lite Loctite flänstätning innan jag monterar förgasaren.ollaolle skrev:Opps..hade inte en tanke på värmen när jag tjatade om nylon bussningen.Det va risken för tjuvluft som slog mej..(metall mot metall)
Eftersom förgasarhuset är i aluminium kommer halsen att forma sig runt insugsröret när jag spänner det: