tompas11 skrev:Vad har närheten till Ryssland att göra med Finlands invandringspolitik och Danmarks och Norges också för den delen? Och vad har närheten till Ryssland att göra med Sveriges invandrarpolitik?
Inte smack skulle jag vilja påstå.
Oopss... Jag glömde en viktig detalj i sammanhanget...
Den transatlantiska betydelsen har självfallet också samband med USA:a utrikespolitik vars militära angrepp i mellanöstern m.m. skapar flyktingströmmar i Europa. Alltså ställs ett tryck på Europas stater att ta hand om dessa flyktingar för vem skulle annars göra det?
Du måste vara blåögd om du tror Sveriges migrationspolitik bestäms av regering och riksdag. Dom är bara hantlangare, dom verkliga besluten tas högre upp och längre bak.
Den andra stormakten Ryssland för ingen sån interveneringspolitik och därför kan dom ha en mer nationell hållning till omvärlden.
56:an skrev:Jag har sökt på nätet nu men hittar inget särskilt om att finnar skulle hata ryssar över allt annat
Men jag är medveten att rysshat finns i baltländerna men det har sin egen historia.
Jag kan se att Finland har ett stort handelsutbyte med Ryssland och så reser många finnar till Ryssland och kanske även ryssar turistar i Finland?
Eftersom jag är född i Finland, i svensktalande Österbotten, så kan jag säga lite i den frågan. Efter de två krigen mot Ryssarna (vinterkriget och fortsättningskriget) så fick Finland betala ett dyrt krigsskadestånd till ryssarna.Min mor var med och byggde monteringsfria trähus för leverans till dem. Detta skapade givetvis handelsleder så när skadeståndet med stora uppoffringar var betalt så övergick verksamheten till handelsutbyte. Men Finland kände sig utlämnat till Rysslands nåd. Mina föräldrar flyttade över till Sverige när jag var tre år för att de inte ville riskera ett krig till med Ryssarna, min far hade överlevt två redan! Så jag räknas som invandrare fast jag har 100% svenskt blod i ådrorna, min släkt kom till Finland när det var en del av Svenska riket på medeltiden. Mina barn räknas som andra generationen invandrare vilket de inte uppskattar. Så fel det kan bli i byråkratin...Finns nog mindre svenska kolonier kvar ute i forna stormakts Sverige trots att krigen gått hårt fram.
56:an skrev:Jag har sökt på nätet nu men hittar inget särskilt om att finnar skulle hata ryssar över allt annat
Men jag är medveten att rysshat finns i baltländerna men det har sin egen historia.
Jag kan se att Finland har ett stort handelsutbyte med Ryssland och så reser många finnar till Ryssland och kanske även ryssar turistar i Finland?
Eftersom jag är född i Finland, i svensktalande Österbotten, så kan jag säga lite i den frågan. Efter de två krigen mot Ryssarna (vinterkriget och fortsättningskriget) så fick Finland betala ett dyrt krigsskadestånd till ryssarna.Min mor var med och byggde monteringsfria trähus för leverans till dem. Detta skapade givetvis handelsleder så när skadeståndet med stora uppoffringar var betalt så övergick verksamheten till handelsutbyte. Men Finland kände sig utlämnat till Rysslands nåd. Mina föräldrar flyttade över till Sverige när jag var tre år för att de inte ville riskera ett krig till med Ryssarna, min far hade överlevt två redan! Så jag räknas som invandrare fast jag har 100% svenskt blod i ådrorna, min släkt kom till Finland när det var en del av Svenska riket på medeltiden. Mina barn räknas som andra generationen invandrare vilket de inte uppskattar. Så fel det kan bli i byråkratin...Finns nog mindre svenska kolonier kvar ute i forna stormakts Sverige trots att krigen gått hårt fram.
Intressant
Jag håller precis just på och läsa om dom krigen på stunder då och då. Vinterkriget gjordes i preventivt syfte mot hotet från Tredje Riket, man får inte glömma att för Rysslands del finns inte ww2 utan började som en invasion iom operation Barbarossa. Vinterkriget var dock en tokfel satsning från Stalin som inte hade räknat med den djävulska vintern som skulle visa sig bli till Finlands stora fördel.
Åjovars visst kan Sverige påverka sin egen migrationspolitik om den politiska viljan finns. Uppenbarligen så kan ju de övriga Europeiska länderna det. Sverige är det land som tar emot flest per capita av alla länder i Europa. Det finns ca. 50 miljoner flyktingar och det säger sig självt att alla dessa kan ju inte tas emot här.
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Ogillar de konservativa politiska vibbarna som finns nu, de som vill begränsa aborterna (vibbar av Ceaușescus Rumänien) och främja "kärnfamiljen" i politiken d.v.s kvinna-man förhållande.
56:an skrev:Bakom dina inlägg i den här frågan finns tendens att göra ett internationellt problem nationellt.
Vad är då din lösning på detta problem?
Ja, nu är ju jag inte politiker utan en vanlig medborgare, så lösningen får våra folkvalda stå för. Förr eller senare så måste de ta tag i frågan, hittills så har de inte gjort några större ansträngningar i den riktningen, men det kanske kommer...
Flyktingproblematiken är såväl ett internationellt som ett nationellt problem för Europas samtliga länder.
Grundproblemet, vilket alla känner till, är de krigshandlingar som pågår och hur dessa ska kunna stoppas är i allra högsta grad ett internationellt problem.
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Raketsport skrev:Ogillar de konservativa politiska vibbarna som finns nu, de som vill begränsa aborterna (vibbar av Ceaușescus Rumänien) och främja "kärnfamiljen" i politiken d.v.s kvinna-man förhållande.
Jo abortmotståndarna är på framstammars känns det som och en del är riktigt fanatiska. Inte direkt vad vi vill ha mer av. Motståndarna till samkönade äktenskap har lite mer motvind men de bidar nog bara sin tid.
"...Hela 63 % av befolkningen(SCB maj 2013) vill se en striktare invandringspolitik och förr eller senare måste vi ta hänsyn till det. Antingen gör vi det nu på en gång eller så skjuter vi fram det och fortsätter med skenande antal utanförskapsområden, fortsatt ökande antal områden där Polisen inte kan uppehålla våldsmonopolet, fortsatt ökande misär på våra anläggningsboenden, fortsatt nedmontering av välfärden osv. Det är bara att välja..."
Vi har väl alltid varit överens 56:an.
Angående tiggare så gjorde du det enda rätta. Det kan knappast vara Sveriges uppgift att lösa sociala problem i länder som t.ex. Bulgarien eller Rumänien. Tycker nog att vi har nog av dessa problem själva i landet...
Angående striktare vindkraftspolitik, så jobbar jag vidare med detta...
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den