Sida 3 av 4

Re: Crescent 1134 -59

Postat: 28 jul 2016, 19:47
av Baronen
selma skrev:
Baronen skrev:Då var det lite pilla med stummisen igen. Ett tickande som blev allt mer påtagligt lokaliserades att vara vevlagret. Dessutom var ramlagren slut. Så nu är motorn genomgången med en bra vev, nya ramlager, nya packboxar och inschimsning av alla axlar. Ett SKF kopplingslager satt i som var mindre glappt än det flång nya jag köpte till en annan motor i vintras. Kvalitet!

Tanken var från början att åka original, men det tröttnade jag på redan efter 7km..

Det får bli tysk 4,3ps och kyrkport som blev över från grekmotorn.
Ja helt original går bort.
Har inga problem att puttra i 30,men inte med något som går på övervarv för att nå denna toppfart.
Nej hastighet ska regleras med gasrullen,ju större reglering desto bättre :wink: :scooter:
Kloka ord! :) Jag tror det kan bli en ännu värre cylinder sen.

Re: Crescent 1134 -59

Postat: 31 jul 2016, 15:57
av Baronen
Gamla jofrab E15 visade sig vara dynga.

Re: Crescent 1134 -59

Postat: 17 sep 2016, 19:07
av Baronen
Jahopp, nu ligger den på bordet och skäms..
Bild

Blev ett lyft i moppegaraget med en lyft måste jag ju erkänna :)
Bild

Jag befarade lagersallad då jag kunde vicka svänghjulet 4mm radiellt. Men efter delningen så visade sig lagren vara hela.. Aldrig mer ett "NoName" lager i mina morotar..

Re: Crescent 1134 -59

Postat: 24 dec 2016, 21:51
av Baronen
Är lite trött på min kyrkport. Den går för fett på tomgång och för magert på wot. Funderar på om jag behöver en nål med brantare stigning eller om jag ska fasa av trotteln en milimeter. Jag kan inte hissa nålen för då går den inte på tomgång och jag kan inte ha den i bott för då får jag den inte att fyrtakta på fullgas. Åandrasidan så gör den inte det heller ens när nålen är hissad i topp.
Just nu är jag mest sugen att sätta dit en 16mm mikuni.

Motorn varvar nästan 9000 och är väldigt stark på det övre registret men är klen på låg och drunknar nästan. Kan det vara så att förgasaren inte räcker till dessa varv i sitt originalutförande? Har provat tre stycken kyrkport. En kinabing och två äkta men med samma resultat. 4,3an är orörd sånär som på kanalernas anslutning mot blocket och blockets anslutning mot cylindern. Mycket att klura på om decembernätterna..

Re: Crescent 1134 -59

Postat: 24 dec 2016, 22:50
av erlan
vad har du för luftfilter?
jag försökte titta på bilderna, men ser ingen bild med burken på.

erlan

Re: Crescent 1134 -59

Postat: 24 dec 2016, 23:00
av Baronen
erlan skrev:vad har du för luftfilter?
jag försökte titta på bilderna, men ser ingen bild med burken på.

erlan
Har kört filterlöst med kyrkporten hittills. :)

Re: Crescent 1134 -59

Postat: 25 dec 2016, 00:59
av erlan
ja, då har du nog lite pyssel med att kalibrera om förgasaren.
orginalljuddämparen gör det nog inte lättare.
dom som körde med 28mm avgas på compacterna på den gamla goda tiden rensade dämparna på alla insatser och bara en vingmutter istället för röret i päronet. annars blev det strypning.

erlan

Re: Crescent 1134 -59

Postat: 25 dec 2016, 01:20
av Baronen
erlan skrev:ja, då har du nog lite pyssel med att kalibrera om förgasaren.
orginalljuddämparen gör det nog inte lättare.
dom som körde med 28mm avgas på compacterna på den gamla goda tiden rensade dämparna på alla insatser och bara en vingmutter istället för röret i päronet. annars blev det strypning.

erlan
Ja, för nu känns det som att jag provat istortsett allt jag kan komma på. Originalpipan har jag föresten bytt mot 28mm fuego.

Re: Crescent 1134 -59

Postat: 25 dec 2016, 11:49
av erlan
om det nu slutar med förgasarbyte, så sväljer dom där cylindrarna luft från en 19mm dellorto.
åtminstone funkade dom bra ihop med den klassiska UA19S som fanns på 70-talet.
gick bättre och drog mindre bränsle.

erlan

Re: Crescent 1134 -59

Postat: 25 dec 2016, 14:05
av Baronen
erlan skrev:om det nu slutar med förgasarbyte, så sväljer dom där cylindrarna luft från en 19mm dellorto.
åtminstone funkade dom bra ihop med den klassiska UA19S som fanns på 70-talet.
gick bättre och drog mindre bränsle.

erlan
Om jag kommer över en sån så är det ett roligare alternativ även för utseendet. Men det känns som att en Mikuni VM från en DT är ett bättre alternativ genom större inställningsmöjligheter. Men det ser ju inte lika trevligt ut..

Re: Crescent 1134 -59

Postat: 27 dec 2016, 20:02
av Baronen
Imorgon gör jag en synål. Får jag den att fyrtakta så är jag nöjd för stunden. Behöver lägga lite tid på Framen nu känner jag.. :)

Re: Crescent 1134 -59

Postat: 01 jan 2017, 10:45
av erlan
här har du en nål till att fila på:

http://gamla.tradera.com/trottelnal-sac ... _272171414" onclick="window.open(this.href);return false;

erlan

Re: Crescent 1134 -59

Postat: 01 jan 2017, 17:15
av Baronen
erlan skrev:här har du en nål till att fila på:

http://gamla.tradera.com/trottelnal-sac ... _272171414" onclick="window.open(this.href);return false;

erlan
Tack för tipset! Jag fick hem en ny i fredags :)

Re: Crescent 1134 -59

Postat: 08 jan 2017, 23:24
av Baronen
Bild
"Greknål" funkar dåligt. Helt fel profil jämfört med den som sitter i nu. Har råkat ut för så många olika nålar i dessa kyrkportare..

Re: Crescent 1134 -59

Postat: 04 sep 2017, 20:55
av Baronen
20170904_213717.jpg
Den gamla motorn blev jättebra tillslut. Den sitter nu på en Crescent 2000 i Karlstad. Istället blev det en 50/3 S som övertar bördan att kuska runt på Baronen. 4,3ps och kyrkport tillsvidare. :wink: