Bromsljus - glödlampa -> LEDs? Elkunskap
- ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !
Gårdagens nyheter.... (vilken kommentar...) ja det kanske man kan säga, Ohm formulerade ju sitt samband (Ohms lag) kring 1827. Så helt nytt är det kanske inte?
Lysdioder är även det mycket äldre än vad man kan tro, redan på 20-talet (!) så "uppfanns den" (av en ryss), däremot så fick man vänta tills början på 60-talet innan lysdioder som gav synligt ljus fanns.
Kring 1982-83 kom Siemens med en blå lysdiod, jag kommer ihåg hur vi häpnade gapade... En lysdiod med 5 mm diam kostade 300:- + moms!
De lös ganska blekt o svagt.
Numera har ju marknaden för lysdioder fullkomligt exploderat, vänta bara lite till o vi får se när Patrik har kanonstarka lysdioder som framljus.
Tills dess får vi nöja oss med lysdioder som bakljus, nyttan av det är att man får lite effekt över till framljuset så att det lyser starkare samt att man förmodligen aldrig mer behöver oroa sig för trasigt bakljus.
Avslutningsvis, det som ovan nämns som positivt, nämligen mer att effektförbrukningen minskar, kan ju i speciella fall vara till nackdel då den ökade spänningen ger kortare livslängd hos framlampan. För oss som kör måttligt mycket spelar väl detta ingen roll? <!-- </EdIndex> --></div>
Gårdagens nyheter.... (vilken kommentar...) ja det kanske man kan säga, Ohm formulerade ju sitt samband (Ohms lag) kring 1827. Så helt nytt är det kanske inte?
Lysdioder är även det mycket äldre än vad man kan tro, redan på 20-talet (!) så "uppfanns den" (av en ryss), däremot så fick man vänta tills början på 60-talet innan lysdioder som gav synligt ljus fanns.
Kring 1982-83 kom Siemens med en blå lysdiod, jag kommer ihåg hur vi häpnade gapade... En lysdiod med 5 mm diam kostade 300:- + moms!
De lös ganska blekt o svagt.
Numera har ju marknaden för lysdioder fullkomligt exploderat, vänta bara lite till o vi får se när Patrik har kanonstarka lysdioder som framljus.
Tills dess får vi nöja oss med lysdioder som bakljus, nyttan av det är att man får lite effekt över till framljuset så att det lyser starkare samt att man förmodligen aldrig mer behöver oroa sig för trasigt bakljus.
Avslutningsvis, det som ovan nämns som positivt, nämligen mer att effektförbrukningen minskar, kan ju i speciella fall vara till nackdel då den ökade spänningen ger kortare livslängd hos framlampan. För oss som kör måttligt mycket spelar väl detta ingen roll? <!-- </EdIndex> --></div>
- ZVEZDA M50
-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Haha, ja blåste mina dioder i bromsljuset igår tror jag. Orkade inte kolla vad det var men det fräste till när jag åkte utför en lång backe och bromsade länge. Sen ville det inte lysa mera.
Men ja ska prova igen.
Kanske måste lägga till ett till motstånd....
<!-- </EdIndex> --></div>
Men ja ska prova igen.
Kanske måste lägga till ett till motstånd....

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sånt som lätt händer om man beräknar motståndet för 6V, när generatorn är av den typ som ger stor ändring i spänning om utströmmen ändras. Om man går från 0,3-0,5A (orginallampan ligger väl där nånstans?) till 0,02A så får man säkert några volt extra.
Man får kontrollmäta spänningen ut från generatorn med den belastning man tänker använda, och använda det som grund för beräkningarna... <!-- </EdIndex> --></div>
Man får kontrollmäta spänningen ut från generatorn med den belastning man tänker använda, och använda det som grund för beräkningarna... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja nu vet ja inte vad som har gått sönder, kan de kanske va spolen, för dioderna funkar. Måste nog mäta lite, men det får bli nån annan dags projekt.
Provar jag med batteri så lyser det, men inte på moppen.
Annars får jag väl göra en fulkoppling från baklyset istället
<!-- </EdIndex> --></div>
Provar jag med batteri så lyser det, men inte på moppen.
Annars får jag väl göra en fulkoppling från baklyset istället

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->knuffar tråden...
Har för mej att en diod på växelström bara lyser halva tiden
den e svart lyser svart lyser men man ser det inte med blotta ögat.
Vid blinkers måste nytt relä eller motstånd kopplas in(såg på biltema)
annars blinkar det i fel frekvens. <!-- </EdIndex> --></div>
Har för mej att en diod på växelström bara lyser halva tiden
den e svart lyser svart lyser men man ser det inte med blotta ögat.
Vid blinkers måste nytt relä eller motstånd kopplas in(såg på biltema)
annars blinkar det i fel frekvens. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stämmer att man inte hinner se att det blinkar om det blinkar snabbare än omkring 20 gånger per sekund, vilket bör betyda låga 600rpm på en mopedmotor med generator typ Bosch och liknande.
Problemet är att lysdioder inte tål hög spänning i backriktningen, så man måste se till att koppla så något håller ner spänningen även när dessa dioder inte lyser - serieresistorn kan ju inte sänka spänningen om det inte går någon ström genom den. Enklaste lösningen är att koppla ihop lysdioderna med likadana dioder paralellt till samma serieresistor, men vända åt andra hållet . <!-- </EdIndex> --></div>
Problemet är att lysdioder inte tål hög spänning i backriktningen, så man måste se till att koppla så något håller ner spänningen även när dessa dioder inte lyser - serieresistorn kan ju inte sänka spänningen om det inte går någon ström genom den. Enklaste lösningen är att koppla ihop lysdioderna med likadana dioder paralellt till samma serieresistor, men vända åt andra hållet . <!-- </EdIndex> --></div>
- ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Ur praktisk synvinkel så kommer lysdioder att blinka/flimmra vid tomgång, så fort man får lite snurr på rovan så "lyser de konstant".
Fenomenet blir mycket uttalat om man har många LED kopplade i serie, eftersom spänningen från ljusspolen är relativt låg vid tomgång och spänningen kanske inte når upp till den gräns då lysdioderna tänder (eller bara tänds vid växelspänningens absoluta topp). Det kan "i värsta fall" bli så att LEDarna inte tänder vid tomgång, utan först när motorn varvas upp något så tänder de. Botemedlet är att ha färre LED i serie. <!-- </EdIndex> --></div>
Ur praktisk synvinkel så kommer lysdioder att blinka/flimmra vid tomgång, så fort man får lite snurr på rovan så "lyser de konstant".
Fenomenet blir mycket uttalat om man har många LED kopplade i serie, eftersom spänningen från ljusspolen är relativt låg vid tomgång och spänningen kanske inte når upp till den gräns då lysdioderna tänder (eller bara tänds vid växelspänningens absoluta topp). Det kan "i värsta fall" bli så att LEDarna inte tänder vid tomgång, utan först när motorn varvas upp något så tänder de. Botemedlet är att ha färre LED i serie. <!-- </EdIndex> --></div>