Zundapp klen på 3an

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Sydstatare

Re: Zundapp klen på 3an

Inlägg av Sydstatare »

Ja jo visst e de stort steg. Men har två kompisar som e uppe på hundra sträcket.o den ena har ett jävla klös i maskinen o har inte ens lika mycke som ja tex brytarlöst o lite portat.
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

jojo, det där med att justera in motorer är en svår konst.
kan det här vara till nån hjälp?
jag har inte hunnit läst den själv.

http://www.mikuni.com/pdf/vmmanual.pdf

jag utgår från att du har valt en mikuni vm, då det väl är den vanligaste mikuni trimförgasaren.
tändstift skulle jag börja med ett ngk med värmetal 6.
och tändläge 1mm föd. (om du har en bra pipa, zyndapp-jamarcool eller bättre)
sen när man fått till förgasaren bra så kan man laborera med tändläge. och då får man kanske finjustera förgasaren igen. och så kan man ibland få gå flera varv innan man lärt sig.
med tiden så tränar man upp motorörat så går det lite lättare.

kompisen din som nosar på tresiffrigt, han har byggt och justerat ett antal motorer, eller hur.
och en sak till: är du helt säker på att cylindern inte är sönderportad, d.v.s. den blev sämre av portningen.

erlan
Sydstatare

Inlägg av Sydstatare »

Nja ja har en dellorto 21mm. O vrålapa system. O portningen e de inge fel på. Men de roligaste e att min kamrat har bara köpt trim o satt på så gick den så. Inte ens bestyckat om. Sen har han ju världens ketchup effekt men de bryr han dig inte om.
O såklart V8
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Du borde också ha ketchupeffekt med en vrålapa, annars är det något som inte stämmer.

Förra våren köpte jag en 3-växlad Zundapp. Den gick jättebra på 1an och 2an men blev seg som sjutton på 3an. Trots att det satt en Agge steg 2 Supertherm på den och en korrekt bestyckad Mikuni 21. Den hade då ett Jamarcolsystem. Men jag insåg redan vid provkörningen att det var lika bra att byta ut motorn till en 4 eller 5-växlad. När det var gjort fungerade moppen som den ska. Jag passade på att byta avgassystem också. 3-växlade passar nog bäst original eller för ett trim som premierar låga varvtal.

Den höga utväxlingen på 3an jämfört med 2 an på 3 växlade Zundapp är en stor begränsning om man vill ha bra körbarhet tillsammans med att moppen ska gå hyfsat fort.

Jag har även haft en 4 växlad motor som gick bra och hade mycket bra körbarhet.

Här kan du se hur mycket varvtalet faller från näst högsta till högsta växeln på 3, 4 och 5-växlade Zundapp.

3 vx, 54 %

4 vx, 26 %

5 vx, 16 %

Det höga värdet 54 % för 3-växlade är helt katastrofalt på en högvarvig motor. Det är säkert den största anledningen till att 5-växlade motorer kostar dubbelt så mycket som 3-växlade. När man lägger i trean på en 3vx sjunker varvet under arbetsområdet för ett avstämt system så att man tvingas tokvarva på 2an om moppen ska komma in på pipan och fartöka när man lägger i 3an. Det går att få till om man kör med en Vrålapa men man måste varva ur rejält på 2an och det blir ett djäkla oflyt i körningen om det ska rulla på lite.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

Sydstatare skrev:Nja ja har en dellorto 21mm. O vrålapa system. O portningen e de inge fel på. Men de roligaste e att min kamrat har bara köpt trim o satt på så gick den så. Inte ens bestyckat om. Sen har han ju världens ketchup effekt men de bryr han dig inte om.
i ditt allra första inlägg skriver du att du har mikuni, men här får du länkar till några manualer för dellortoförgasare.

http://projectmopedmanual.info/Manual_H ... lorto.html

intrsant vad MickeS skriver om utväxlingar. det kanske underlättar provkörningarna med ett orginal framdrev. och när allt är injusterat så bra det går, testa fram drevning?

erlan
Sydstatare

Inlägg av Sydstatare »

Ja vet skrev fel i inlägget angående förgasare. Tänkte lite fel. Men dellorto e de.

Jo dw stämmer nog för Ida på morron slängde ja på ett 12 drev fram o då orkade den lite mer o enligt min GPS så gjorde den 96kmh. Sen när ja.kolla tändstift så va de svart o klängig så bytte ner ett steg på huvudmunstycke till den gick bättre. Gick kanon till bakhjulet låste sig i 90 pga för litet. Så 10 meter wobblande bromsspår sen gled ja i ca 30 meter. Men klarade mig väldigt bra ändå. Så ligger nu i tv soffan med ett par skavsår lårkakor o ett skinnflått ansikte o nåra spräckta ögonbryn. Men måste ställa tändning exakt o sen fixa till en ny kolv då cylindern efter nypningen ser helt ok ut. Ibland har man tur i oturen. En buckla i tanken men de e ju bara o dra ut o lacka om.

Tack för de intressanta svaren!
O såklart V8
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

otrevligt när det nyper så tvärt.
ett steg på munstycket från oljigt stift, borde inte gett nypning.
hur har du tändningen står? du kanske ska prova ett steg mjukare/varmare stift?

erlan
Sydstatare

Inlägg av Sydstatare »

erlan skrev:otrevligt när det nyper så tvärt.
ett steg på munstycket från oljigt stift, borde inte gett nypning.
hur har du tändningen står? du kanske ska prova ett steg mjukare/varmare stift?

erlan
Mm ja vet för när ja gick upp på munstycke så vart de värre o ner oboy brunt. Konstigt. Mm har beställt kallare stift o ny kolv o lite.
O såklart V8
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Micke S skrev:Du borde också ha ketchupeffekt med en vrålapa, annars är det något som inte stämmer.

Förra våren köpte jag en 3-växlad Zundapp. Den gick jättebra på 1an och 2an men blev seg som sjutton på 3an. Trots att det satt en Agge steg 2 Supertherm på den och en korrekt bestyckad Mikuni 21. Den hade då ett Jamarcolsystem. Men jag insåg redan vid provkörningen att det var lika bra att byta ut motorn till en 4 eller 5-växlad. När det var gjort fungerade moppen som den ska. Jag passade på att byta avgassystem också. 3-växlade passar nog bäst original eller för ett trim som premierar låga varvtal.

Den höga utväxlingen på 3an jämfört med 2 an på 3 växlade Zundapp är en stor begränsning om man vill ha bra körbarhet tillsammans med att moppen ska gå hyfsat fort.

Jag har även haft en 4 växlad motor som gick bra och hade mycket bra körbarhet.

Här kan du se hur mycket varvtalet faller från näst högsta till högsta växeln på 3, 4 och 5-växlade Zundapp.

3 vx, 54 %

4 vx, 26 %

5 vx, 16 %

Det höga värdet 54 % för 3-växlade är helt katastrofalt på en högvarvig motor. Det är säkert den största anledningen till att 5-växlade motorer kostar dubbelt så mycket som 3-växlade. När man lägger i trean på en 3vx sjunker varvet under arbetsområdet för ett avstämt system så att man tvingas tokvarva på 2an om moppen ska komma in på pipan och fartöka när man lägger i 3an. Det går att få till om man kör med en Vrålapa men man måste varva ur rejält på 2an och det blir ett djäkla oflyt i körningen om det ska rulla på lite.
.
.
Då hadde jag ej helt fel, nära 40 årsen nu och jag minns det ännu***ler***. Samma polare skaffade även en Mamba med KS 100 motor på, vxlarna gick ej bra vill jag minnas 2, 3, 4:an...fick man i nån av dom...men vilket krut...blåste en Hondan 125cc 2-cyl vill jag minnas också ca. 1976........ 8) 8)
MattiasPettersson

Inlägg av MattiasPettersson »

Rena mardrömmen att den låste sig sådär :shock: Du hade en jävla tur i oturen måste jag säga som klarade dig så bra med tanken i vilken hastighet du var uppe i!

Jag har själv en 3-växlad zündapp (rundmotor) -74 som jag nyss har renoverat och satt på en 5,5hk solfjädercylinder, bing 17, 36mm jamacol, den går riktigt bra, kör på 3ans växel i de flesta backar utan att behöva varva på extra innan! jag kör med 14/43 i drevning och NGK B7HS som tändstift. Gjorde ungefär 65km/h innan vintern kom, nu har jag köpt 12v kokusan så får vi se hur mycket bättre han går!
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
Sydstatare

Inlägg av Sydstatare »

MattiasPettersson skrev:Rena mardrömmen att den låste sig sådär :shock: Du hade en jävla tur i oturen måste jag säga som klarade dig så bra med tanken i vilken hastighet du var uppe i!

Jag har själv en 3-växlad zündapp (rundmotor) -74 som jag nyss har renoverat och satt på en 5,5hk solfjädercylinder, bing 17, 36mm jamacol, den går riktigt bra, kör på 3ans växel i de flesta backar utan att behöva varva på extra innan! jag kör med 14/43 i drevning och NGK B7HS som tändstift. Gjorde ungefär 65km/h innan vintern kom, nu har jag köpt 12v kokusan så får vi se hur mycket bättre han går!

Ok intressant o veta faktiskt. Ska me köpa vanlig ljuddämpare. O testa om de går annats får ja väl driva om rejält. För är ju inte.ofta man behöver åka i 100 kmh direkt. He he.
O såklart V8
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Sydstatare skrev: Så ligger nu i tv soffan med ett par skavsår lårkakor o ett skinnflått ansikte o nåra spräckta ögonbryn.
Vilken tur att du inte slog dig ännu mer även om det låter som en riktigt ordentligt markinspektion du har gjort.

Jag har fått bakhjulslåsningar vid flera tillfällen i samband med bestyckningsövningar :shock: Det blir precis som du skriver att bakhjulet låser och lämnar ett svart spår. Men om man är beredd på det, och det bör man nog alltid vara med trimmade 2T, så är det bara att dra in kopplingen så slipper man dra omkull. Man kan ju också undvika att köra max genom kurvor innan man är säker på att motorn klarar det utan att nypa.

För egen del vill jag helst ha riktiga skyddskläder och jag använder bara integralhjälm. Det är en vana som sitter i från all körning med hoj så jag irriteras inte alls av att köra med en sluten hjälm. Tvärtom faktisk för man slipper få saker direkt i ansiktet om det kommer något farande i luften.

Oboybrunt på stiftet är rätt färg och det är mycket viktigare att ha rätt luft/bränslebalandning än att ha rätt hårdhet på stiftet för att undvika värmenyp.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

Oboybrunt på stiftet är rätt färg och det är mycket viktigare att ha rätt luft/bränslebalandning än att ha rätt hårdhet på stiftet för att undvika värmenyp.

helt rätt, hoppas att ingen missförstod min komentar om stiftet.
men att stiftet fortfarande var oljigt trots att bränslet var rätt, eller ev redan magert, tyder på att stiftet inte kommit upp i arbetstemperatur.

erlan
Sydstatare

Inlägg av Sydstatare »

Ne precis. Letade efter min integral hjälm men ligger nog u stugan. Så fick ta min öppna crosshjälm där munskydd fattades. Så e lite svullen o blå Ida. Men klarade mig fantastiskt bra me tanke på 30m glid på asfalt. Hade nött sönder min jacka på axel o slog i huvud o knä. Så när ja ställde mig upp mindes ja inte varför ja sto där o va ja höll på me. Tur att bror va me på sin flaka.

Jo men misstänker på gränsen för litet munstycke o för tidig tändning. Eller nåt. Men men. Delar beställda så bara o börja.
O såklart V8
jonTe-Zündapp

Inlägg av jonTe-Zündapp »

Lång tråd =)
Att det gå segt på 3:an är ju inte konstigt med utväxlingen på lådan, därav bytte jag till 5petat.
När man kommer upp på 3:an är då luftmotståndet börjar göra sig påmint, det gäller att ha rätt bra botten för att komma in i vartalsområdet där pipan drar för att det skall bära iväg.
En portad cylinder och cromepipa låter inte som receptet för att den skall orka med detta.

2 frågor.
• Vad kör du med för luftfilter?
• Vad har du för klämspalt?

mvh Jonas
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Skriv svar