Monark isdt 1972 "återuppstår"
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Re: Monark isdt 1972 "återuppstår"
Det blev som inge körning tidigaredå den gick väldigt ojämnt och ville inte starta alls senare.. Efter en massa uteslutande så konstaterades att den fick inte nog med luft helt enkelt, så det vart att ta av ljuddämparen, som var typ tät såklart, knackade och petade lite så föll det 2 STORA nötter(!!) ur!
Efter detta startade han direkt men rusade ganska duktigt på tomgång, så jag provade att flytta nålen 2 steg ner och den mkt bättre!
Så var det dags att provköra då, Och det var en härlig upplevelse:) Efter att ha kört i princip bara halvslöa moppar så var det Betydligt mer att köra med!
Växlade väldigt bra och gick väldigt fint och jämt! Bättre än vad jag hade vågat vänta mig tillochmed.. Jävligt roligt var det iaf;)
Men man får ju hallå igen lite när man kör dubbfritt i vinterföre..
Har dubb på fram med ej bak.. Brorsan nämnde att han hade sett skruvdubb, är det något nån vet mer om? Har nytt däck bak så tänkte om man kann dubba det själv? Kunde ju bara fixa nya dubbdäck men plånboken måste prioritera annat ibland..
Mvh andre
Efter detta startade han direkt men rusade ganska duktigt på tomgång, så jag provade att flytta nålen 2 steg ner och den mkt bättre!
Så var det dags att provköra då, Och det var en härlig upplevelse:) Efter att ha kört i princip bara halvslöa moppar så var det Betydligt mer att köra med!
Växlade väldigt bra och gick väldigt fint och jämt! Bättre än vad jag hade vågat vänta mig tillochmed.. Jävligt roligt var det iaf;)
Men man får ju hallå igen lite när man kör dubbfritt i vinterföre..
Har dubb på fram med ej bak.. Brorsan nämnde att han hade sett skruvdubb, är det något nån vet mer om? Har nytt däck bak så tänkte om man kann dubba det själv? Kunde ju bara fixa nya dubbdäck men plånboken måste prioritera annat ibland..
Mvh andre
Senast redigerad av Mcb80ts den 30 dec 2016, 00:04, redigerad totalt 1 gång.
Men då får jag ta och fixa en då!:)Raketsport skrev:Skulle vilja se film på den framöver
Tjusig! Men gul 72? Den skall väl vara mandarin? Själv har jag en 125T '73. Den skall ju vara gul, men i regpappret står det "röd"... Ingen kan ju se fel på gul och röd, men någon kanske skulle kalla en mandarinfärg för röd? Jag funderar på om det kanske är en tidig '73 så det fortfarande fanns lite mandarintankar på hyllan så några '73 fick sådana eller liknande. Står det gul i dina papper?
Hej där! Nej det är ju ingen 72 såklart;) är en tidig 74 som numera bor i Hässleholm!
Jag köpte mig en -72 däremot nyligen, en Mcb 125T som det står i papper! Jag har den i en annan tråd som du kanske sett! Är faktiskt ingen 72 heller, Står det i papperna men står även att den förvärvades -71 i september.. Lite skumt där. Sedan har den samma baklykta som -70 -71. En ägare innan mig. jag håller på att fixa med den lite för att få den till originalskick, även om den är i gott skick som den är. Vore kul med bilder på din med smalltown!
Jag köpte mig en -72 däremot nyligen, en Mcb 125T som det står i papper! Jag har den i en annan tråd som du kanske sett! Är faktiskt ingen 72 heller, Står det i papperna men står även att den förvärvades -71 i september.. Lite skumt där. Sedan har den samma baklykta som -70 -71. En ägare innan mig. jag håller på att fixa med den lite för att få den till originalskick, även om den är i gott skick som den är. Vore kul med bilder på din med smalltown!
Jag skulle gissa på att du har en tidig -73 då! Är ju inte ovanligt att folk tar mandarinen för röd.. Står förresten bara blå i mina papper ang färg. Står det något om förvärvsdatum i dina?
Hej!
Din är verkligen läcker.
Förvärvsdatum hittar jag ej i mina papper, bara första gången i trafik. 1982... Hade bara en bild på min just nu:

Besiktningen gick bra
Min är ju som sagt en '73, och den var renoverad när jag köpte den. Jag bara småpillar lite. Ägaren hade gjort den som en '72 replika då han hade typ 20 Monark Enduro och Crosshojar av många olika årsmodeller. Men det är som sagt en '73, den har '32-gaffel osv. Jag hade tänkt skaffa en gul tank när tillfälle dyker upp, men nu när jag ser att det står "röd" i pappren tänker jag att den har varit mandarin från början, så då kan den få fortsätta vara det ett tag:)
Din är verkligen läcker.
Förvärvsdatum hittar jag ej i mina papper, bara första gången i trafik. 1982... Hade bara en bild på min just nu:

Besiktningen gick bra

Okej! Den ser jättefin ut! Kör du med den något? att köra med den tanken gör du absolut rätt i enligt mig iaf:) det mest logiska är väl att den såldes med orange tank tänker jag:)
Mvh!
Mvh!
Jo det får bli den tanken tills vidare. Har beställt gula nummerskyltar så jag kan göra den precis som 72:ans katalogbild för skojs skull. Jodå jag kör skogsbägar och stigar med den:) Den är besiktad och skattad. Dock ör den ju inget fartvidunder, en rejält vässad Zundapp åker ifrån mig. Och den storknar på fullgas av någon anledning, så något är inte helt som det skall. Jag är sugen på att köpa ett isdt-avgas också om jag hittar något, för att se vad det kan göra. Om det finns någon i Småland som har ett man kan låna och testa vore det skoj!
Storknar på fullgas brukar tyda på att den får får lite bränsle då.
Ja precis. Trodde det skulle vara avhjälpt när jag rensat kranar och rengjort tanken från gammal blästersand och grejor. Men icke... Höja nålen? Större huvudmunstycke?
Testa med höja nålen först, man får alltid räkna med lite tid för att prova ut förgasarbestyckningen.
det är mindre energi i bensinen idag jämfört med när hojen var ny.
så var den snålt bestyckad redan då, så behöver den garanterat större munstycke idag.
går det att justera flottörnivån på en sån förgasare?
och vad gäller färg i regpapperen så borde det stå flerfärgad om en sån MC
förr kunde dom ändra det i samband med kontrollbesiktning.
erlan
så var den snålt bestyckad redan då, så behöver den garanterat större munstycke idag.
går det att justera flottörnivån på en sån förgasare?
och vad gäller färg i regpapperen så borde det stå flerfärgad om en sån MC
förr kunde dom ändra det i samband med kontrollbesiktning.
erlan