Sida 3 av 5

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Postat: 04 jun 2018, 22:56
av Johan70
Tackar tackar. Som sagt har mycket att lära mig.

Jag blev tvungen att gå ut i garaget och mäta lite.
Den gamla som sitter på moppen är 0 ohm. Den jag köpt är mycket riktigt 5 Kohm ( inte 5 ohm som jag skrev tidigare )
Jag hade även några gamla som jag vet jag köpt på Biltema till mina veteranbilar och dom var på 1 Kohm

Jag behåller den gamla 0hm och tar gummitutorna från den nya.
Och slänger resten. Så man inte tar fel någon gång

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Postat: 06 jun 2018, 23:26
av Johan70
Så då var prylarna på plats. Och moppen slutade hacka. Så det var säkert tändspolen som bråkade.
Jag ställde brytarna på 0,35 och tändningen 2mm f.ö.d.
Den kändes riktigt bra när den var kall men kändes lite svag på låga varv när den blev varm.
Får prova justera tändningen lite. Skall man ha tidigare eller senare tändning för att den skall bli starkare ?
Min setup är 60cc, 17mm kyrkportsförgasare (Bing), 32mm krök, Jamarcol dämpare och 13/28 drev.

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Postat: 07 jun 2018, 14:07
av erlan
under förutsättning att spridarmunstycke och trottelnål är i harmoni med motorn,
så blir den starkare på lågvarv med tändningen längre från ö.d.
bränner du hål i kolven så hade du för mycket förtändning.

erlan

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Postat: 15 jul 2018, 23:00
av Johan70
I lördags var det tid för ett nytt mopperally.
Och denna gången kom även jag i mål :D
Och vi kom hem för egen maskin oxå.

Den gick riktigt fint hela rundan. Riktigt go att glida fram i 35-50 på trean växel.
Och känner man för att krana på för fullt så varvar den ut även med mig på.
Men 70 knyck på en Compakt med lite halvdålig fjädring och styrlagring är ingen mysig tur.
Nä den gör sig bäst i 45-50.

Jag är riktigt nöjd med moppen.

Jag får bara kolla över bromsarna. Vi ett tillfälle när jag la foten på bromsen låste sig bakhjulet och blev låst ända tills vi stod stilla även när jag tog bort foten från bromsen.
Riktigt obehagligt. Tur det inte var i en sväng eller var fram bromsen.

Däcken är så där. Så jag tänker byta dom. Jag såg en mamba som hade däck som såg ut som roadracing däck på en sport motorcykel. Det sår riktigt coolt ut tycker jag. Någon som vet var man kan köpa sådana.

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Postat: 16 jul 2018, 15:33
av McbMannen
Johan70 skrev:I lördags var det tid för ett nytt mopperally.
Och denna gången kom även jag i mål :D
Och vi kom hem för egen maskin oxå.

Den gick riktigt fint hela rundan. Riktigt go att glida fram i 35-50 på trean växel.
Och känner man för att krana på för fullt så varvar den ut även med mig på.
Men 70 knyck på en Compakt med lite halvdålig fjädring och styrlagring är ingen mysig tur.
Nä den gör sig bäst i 45-50.

Jag är riktigt nöjd med moppen.

Jag får bara kolla över bromsarna. Vi ett tillfälle när jag la foten på bromsen låste sig bakhjulet och blev låst ända tills vi stod stilla även när jag tog bort foten från bromsen.
Riktigt obehagligt. Tur det inte var i en sväng eller var fram bromsen.

Däcken är så där. Så jag tänker byta dom. Jag såg en mamba som hade däck som såg ut som roadracing däck på en sport motorcykel. Det sår riktigt coolt ut tycker jag. Någon som vet var man kan köpa sådana.

Compact är ingen hög hastighets moped direkt så höga hastigheter är den inte bäst i... ang däck så är bara Golden boy som är ngt o ha i dagens läge. Just 15” finns inga bra däck till längre. Fin nabbade finns bra skit däck i. Förr fanns det Cheng shin fin nabbade. Otroligt bra däck. Såfort jag ser begagnade eller NOS däck någonstans köper jag dom. Spricker aldrig o håller för evigt.... 17”-19” finns mkt fina däck o välja. Ej lönsamt med 15” df göra inga längre..

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Postat: 23 okt 2018, 21:27
av Johan70
Lite uppföljning.
Efter brytarbytet gick moppen fint i 3 min när den var kall. Sen började den spotta, fräsa och baktända.
Kollade förgasare ok
Hade av cylinde ok
Så jag satsade på ny tändspole och konding.
Sen gick den som den skulle.
Men jag konstaterade att en gänga i blocket var dålig till en pinnbult.
Så jag gängade upp det till 7mm och köpte en kort pinnbult som är M7 i ena ändan och M6 i andra.
Efter det gick jag ner en kugg på framdrevet. Så nu är det 13-28.

Så nu är jag helnöjd ned den. Den går som ett spjut om man nu vill åka med full gas. Men det går fint att åka 35-40 på 3an och blir det uppförsbacke så är det bara att krana på

Hel nöjd med sommaren.

Har blivet några moppe run. Blan annat East Grevie Moppe Run med drygt 700 startande.

Frun har blivit sugen på att hänga på så nu letar jag efter en moppe till.
Jag har funderat på en 1279. Får se om jag hittar något roligt.

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Postat: 26 okt 2018, 21:11
av Johan70
Det blev en 1279 idag. Problemet är att den står i Sundsvall.
Men skall förhoppnings komma hem till Skåne på tisdag

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Postat: 28 okt 2018, 20:48
av Johan70
Då var den lastad i Hudiksvall. Den skall levereras till mig i skåneland på tisdag.

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Postat: 02 nov 2018, 23:28
av lasslo
Kul med fler sachsåkare från lödde :)
Vi borde ta en tur nån dag.

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Postat: 02 nov 2018, 23:56
av billykid
Johan70 skrev:Då var den lastad i Hudiksvall. Den skall levereras till mig i skåneland på tisdag.
.
.
Styret [-X

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Postat: 07 nov 2018, 00:20
av Johan70
Moppen kom hem i förra tisdagen. Men jag var bortrest och kom inte hem förrän måndag kväll.
Och skulle i väg igen tisdag morgon. Men jag han med en kort sväng och en tvätt fick det bli efter nästan 100 mil på ett öppet släp. Jag är mycket nöjd med mitt köp.
Jag lär behöva lite hjälp med denna oxå så det kommer nog några frågor senare.

Lasslo vi får ta en tur tillsammans någon gång.
(Jag har skrivit lödde men jag bor i Hofterup)

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Postat: 10 nov 2018, 17:24
av Johan70
Moppen går bra. Men den har tendense till att kasta ur 2an vid jämn gas.
Det är väl ett vanligt fel på 2 växlade. Finns medbringaren att köpa ny. Eller vad gör man åt detta.
Eller skall man satsa på att köpa en 3 växlad fot och slanga på?
Passar en sådan rakt på eller blir det problem med kedjan.
Moppen är ju ändå inte original. Den blir väl lite trevligare att köra med en växel till?

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Postat: 10 nov 2018, 21:33
av Coolvette
Jag kan inte så mycket om dom tvåväxlade motorerna men det jan ju vara en fråga om justering.
Om den ligger i "ytterkanten" på justeringen så kan den nog ligga och hoppa ur men som sagt, min erfarenhet av dessa motorer är från en svunnen tid (blev 15 år 1975...)

Att byta till en treväxlad fot är nog inget stort problem bortsett från att du nog bör byta bakhjul eller flytta ut bakdrevet, tror det rör sig om 8 millimeters sidoförflyttning om jag minns rätt.
Du får ju en moppe som är lite trevligare att köra, den tredje växeln är skön att ha.

Det finns ju även treväxlade motorer med handväxle, om du hellre vill ha en sådan?
De fanns väl på flakamoppar, som vi sager här i Skåne... 8)

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Postat: 10 nov 2018, 22:16
av HVA59
Har ingen 2 petad fot, men har en saxoped med 2 petad hand och bror min har en DBS med 3 petad fot. Den tvåväxlade hittar lätt växlarna, men har en tendens till att hoppa ur ibland, handlar helt om justeringar så klart. Brukar vara lätt att justera den rätt, är dock kanske svårare på en fotväxlad?

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Postat: 17 nov 2018, 16:47
av erlan
som Coolvette redan påpekat så skiljer det på kedjelinjen mellan tvåväxlade och fotväxlade
motorer. på originalmopederna är sving och bakhjul annorlunda. Samma problem med compacterna.
somliga ställer bakhjulet lite snett, men det ser ju lite lustigt ut när det blir två spår i snön.
det finns treväxlade handväxlade motorer med kick och rätt kedjelinje. satt bl.a. på MCreggade 50kubikare i tyskland. men det gäller att läsa på vad man köper. vi "Sachsofiler" pratar om E15
och L17 motorer, vilket refererar till vevaxelns diameter. L17 är det vi i sverige kallat fotväxlade motorn, men den finns med trampor och handväxel. alla med 15 mm vevaxel passar bolt on på 1279.
med den brasklappen att köper du motor utomlands så kan det finnas kedjedrev med fel offset/förskjutning. men det byter man förmodligen ändå.

erlan