Sida 3 av 4

Re: Buscompact 1249

Postat: 27 mar 2018, 13:34
av McbMannen
Skulle rekomendera en k-star 41mm kolv (säljs ej längre) så har du tur brukar de finnas kvar hos diverse moppe butiker, va vanligt förr innan NTS tog över marknaden.men den är en en kopia på 4,3 kolven FAST den är till 60cc istället.. Har en sådan i en motor. Knäpptyst till skillnad från Suzuki kolven som satt i innan. Annars har ju Suzuki 41mm. Finns inga överdimensions sachs kolvar o hitta i den storleken vad jag vet. Iaf inte i samma modell med kortare kjol på ena sidan. :mrgreen:

Re: Buscompact 1249

Postat: 27 mar 2018, 14:57
av JoNo
Ja d får bli till att leta nåt sånt eller kontakta Roffe å köpa en Barikit. Han har till Sukka som man får anpassa...
Eller denna: http://www.twostroke.se/meteor-kolv-sac ... on-60cc-41" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Buscompact 1249

Postat: 27 mar 2018, 17:07
av McbMannen
JoNo skrev:Ja d får bli till att leta nåt sånt eller kontakta Roffe å köpa en Barikit. Han har till Sukka som man får anpassa...
Eller denna: http://www.twostroke.se/meteor-kolv-sac ... on-60cc-41" onclick="window.open(this.href);return false;
Sålänge ena kjolen e kortare än den andra så. Är ingen vanlig sachs kolv till 4,3 o 60cc osv

Re: Buscompact 1249

Postat: 27 mar 2018, 22:42
av JoNo
Ja det har jag full koll på, en smal sak att fixa...

Re: Buscompact 1249

Postat: 28 mar 2018, 08:19
av McbMannen
JoNo skrev:Ja det har jag full koll på, en smal sak att fixa...
Öppningarna på sidan alltså för spolportarna nertill är nog annorlunda med:)

Re: Buscompact 1249

Postat: 02 apr 2018, 18:01
av JoNo
Yxbygget är nu kört chickenrace utan några problem. Den x-tra monterade tanken hade inte behövts då den drog lite bensin, men varför chansa...

Re: Buscompact 1249

Postat: 04 maj 2018, 08:11
av JoNo
Hmm mindre kul, svänghjulet släppte från konan efter en liten åkning.
Tur d inte hände på chickenracet.
Axeln blev rätt så stygg, likaså svänghjulet.

Re: Buscompact 1249, nu med 58cc

Postat: 04 maj 2018, 08:15
av JoNo
Meeen då känns det som ett bra tillfälle att byta till en EKF vev samt brytarlöst.
Sagt och senare gjort, en vev iplockad tillsammans med ett nållager från Roffe så jag kan använda 12mm kolvbult.

Re: Buscompact 1249, nu med 58cc

Postat: 07 maj 2018, 14:38
av JoNo
Satsar på brytarlös tändning åsså, i det här fallet typ kokusantändning.
Det finns inte mycket plats på en compact att dölja cdi och voltregulatorn... slider_anon.gif
Tutkåpan jag ej monterat är för liten, så då får det bli "tutkåpa" XL.
Lite klipp och bock samt lite färg ska väl inte va´så svårt.
Klicka på bilderna så blir de vända åt rätt håll (förstår inte detta fenomen...)

Re: Buscompact 1249, nu med 58cc

Postat: 08 maj 2018, 07:16
av JoNo
Provkörde motorn på min testslinga och den var märkbart starkare men det kändes som den ville ha mer tändning i botten, hade ställt den på 1,5mm föd.
Monterade Mickes retarderande krets och nu hände det saker. Med 3mm föd på tomgång och 1,2 på toppvarv så blev det en helt annan maskin.
Med 89km/h på GPS:en så får den en ett teoretiskt varvtal på över 9100rpm, känns rätt bra för en kyrkportskombination :D.
Funderar nu på om man ska prova att hänga dit en sk vrålapa för jämförelse.

Re: Buscompact 1249, nu med 58cc

Postat: 09 maj 2018, 07:11
av JoNo
Gjorde ett test med en vrålpipa igår.
Hastigheten blev den samma, men mellanregistret blev lidande.
Så det blir byte tillbaka till jamarcol dämpare med kort kröken, och drevning uppåt.
Känns som att kyrkportsbingen är den som stoppar upp varven...

Re: Buscompact 1249, nu med 58cc

Postat: 09 maj 2018, 17:13
av erlan
"Känns som att kyrkportsbingen är den som stoppar upp varven..."

ja den bromsar redan på en orörd 4,3a.

erlan

Re: Buscompact 1249, nu med 58cc

Postat: 11 maj 2018, 21:43
av billykid
Super bra jobbat JoNo.....bra efekt med 58cc. Bästa med min Compact var 82km.. slider_score.gif
Sätt på en Sachs typ. 60cc och åk över 90km.. :?: ..i min vilda ungdom gjorde vore det lätt.... :lol:

Citat...Gjorde ett test med en vrålpipa igår. Hastigheten blev den samma, men mellanregistret blev lidande.
Så det blir byte tillbaka till jamarcol dämpare med kort kröken....

Samma erfarenhet..fick jag med min Old kämpe..Crescent GLX med Sachs 50cc SW 5-vxl. Den gjorde 89 km med vårl apan.
Och 96 km med jamarcol och bättre gång....å så tyst att grannarna var glada...:D :D :D

Man hadde ju hoppas på att knäcka 100km...med den sata uppen(4km)..men verkar var svårare än jag trott med 50cc... :cry:

Re: Buscompact 1249, nu med 58cc

Postat: 14 maj 2018, 07:11
av JoNo
Tack Billy för att du tog upp det här med Sachs-Jamarcol dämparn.
Gjorde en testrunda med den på och upplevde ett bättre mellanregister med bibehållen toppfart. Känslan är att det blir den jag ska börja med vid lite mer drevning. Vill gärna passera 90+ med den här kombon så jag kan gå vidare med annan motorkonfiguration :D

Re: Buscompact 1249, nu med 80cc

Postat: 27 sep 2018, 09:32
av JoNo
Tunade 58 kubikarn å testade men den kombon gav nog redan det som gick. Blev dock några repor på 91blås efteråt nedkrupen bakom styret.
Eftersom målet blev uppnåt så yxade jag ihop ett insugsrör och monterade EKF motorn som tidigare satt på C-racern.
Gött med vridmoment, nu blir det till med finlir å annat pyssel. Insugröret ska kanske göras om då det stör flödet, fick gå ned 8 storlekar på munstycket innan den blev körbar.