Sida 3 av 6
Re: Micke3:s mopeder
Postat: 21 feb 2020, 16:17
av Micke3
Idag fick jag ett ryck till och bytte samtliga vajrar, handtag och mätardrivning på Zundappen:)
Re: Micke3:s mopeder
Postat: 05 mar 2020, 20:33
av Micke3
Dags för en update igen
Råkade ut för ett smärre missöde när jag var ute med den blå stockholmar'n sist, så det fick bli en beställning hos mopedrenovering med en ny styrstam.
Den nya var någon centimeter högre vilket var välkommet (Y)
Tack för denna gång

Re: Micke3:s mopeder
Postat: 11 mar 2020, 07:43
av billykid
Hallo Micke.S...
Hmmmm styrstången brukar inte gå av...med låga styren som ditt..
Många vill ha jätte höga styren, inget jag rekommenderar..(=livsfarligt)

Re: Micke3:s mopeder
Postat: 14 mar 2020, 20:18
av Micke3
Hej!
Nej precis, det var tur att jag körde i gångfart och var 100m hemifrån när det lossnade

Re: Micke3:s mopeder
Postat: 14 mar 2020, 20:26
av Micke3
Tog och bytte styre på compacten för några dagar sedan.
Cuppini är väl lite för brett för en compact egentligen men det blev riktigt skön körställning
Re: Micke3:s mopeder
Postat: 28 mar 2020, 15:52
av Micke3
Dags för en lite update igen!
Bytte några små gummidetaljer på zundappen
Sedan har jag sålt båda stockholmarna till förmån för något nytt!
Re: Micke3:s mopeder
Postat: 02 apr 2020, 21:51
av Micke3
Dags för nästa uppdatering!
Var och hämtade mig nästa projekt igår.
En Puch Nevada från 1980 med matching numbers

Hittade mopeden på hemmaplan för en gångs skull.
Åkte dit och startade upp den (startade på 4:e kicken efter 1,5års vila)
Väl hemma slog jag i ny bensin och körde en sväng.
Konstaterade snart att lyset inte fungerade och att den inte gick något bra.
Åkte hem och rengjorde förgasaren samt ställde tändningen (var max fegtänd).
Det gjorde rätt stor skillnad men den orkade fortfarande väldigt dåligt så jag åkte hem och konstaterade att den var drevad 2 kugg fram.
Så ikväll har jag beställt ett nytt framdrev i rätt storlek (11 kugg) samt lite annat småplock som behöver bytas.
Har även fått liv i lyset fram och bak

Re: Micke3:s mopeder
Postat: 08 apr 2020, 08:28
av Micke3
Har de dagarna varit ute och åkt ca 10 mil med puchen och kommit fram till att motorn verkligen behöver en genomgång.
Sagt och gjort, igår eftermiddag rev jag motorn.
Utseeendemässigt kommer jag endast att rengöra motorn grundligt och ev. putsa fläktkåporna lite.
När jag plockat av fläktkåporna och svänghjulet kunde jag konstatera att tändsystemet troligen är orört, allt är bosch original
När jag plockat ur motorn från ramen tömdes den på olja.
Det var som sagt dags för en renovering
Här har vi slutreslutatet efter någon timmas jobb.
Nu väntar noggrann rengöring och lite nya delar.
Re: Micke3:s mopeder
Postat: 08 apr 2020, 17:37
av Sydstatare
Ok. Kul me puch motor ju. Haft min dakota i 19 år. Kört mopperallyn o pendlat me den så den har genomgått flertalet renoveringar. Många säger att de e så bökiga o skruva me. Men de vet ja inte om ja kan hålla med om ändå. Hehe
Kul projekt som följs nyfiket.

Re: Micke3:s mopeder
Postat: 13 apr 2020, 21:19
av Micke3
Sydstatare:
Sydstatare skrev: ↑08 apr 2020, 17:37
Ok. Kul me puch motor ju. Haft min dakota i 19 år. Kört mopperallyn o pendlat me den så den har genomgått flertalet renoveringar. Många säger att de e så bökiga o skruva me. Men de vet ja inte om ja kan hålla med om ändå. Hehe
Kul projekt som följs nyfiket.
Ja, det är klart jämför man med ex en 2vxl Sachs så är ju Puchmotorn mer komplicerad, men jag tycker att de känns mer genomtänkta.
Det enda som känns sådär är väl att de är relativt tunna i godset.
Re: Micke3:s mopeder
Postat: 13 apr 2020, 21:26
av Sydstatare
Ja de e tunna. Men oxideras inte. Därför de ej behöver lackas

Re: Micke3:s mopeder
Postat: 13 apr 2020, 21:29
av Micke3
I Torsdags fick jag hem de nya delarna och tog tag i renoveringen av Puchmotorn.
Först en bild på de rengjorda blockhalvorna:
Valde de lite bättre lagren som säljs på Puchverkstan:
Shimsade in den nya veven jag köpt (lade mig på 0,07mm)
Sedan kollade jag över spelen i de övriga axlarna, fick shimsa drevaxeln lite (ligger nu på ca 0,23mm)
Efter detta lade jag ihop blockhalvorna och monterade all kringutrustning, sedan monterade jag tillbaks motorn i ramen
Har hunnit köra ett par riktiga långturer med den nu under påsken (ca 9 mil)
Fick byta huvudmunstycke fram och tillbaks några gånger och greja med luftburken för att få den att varva ur bättre och nu är jag riktigt nöjd.
Den gör ca 35 km/h på plan mark, låter inget nämnvärt och är ganska stark, helt perfekt

Re: Micke3:s mopeder
Postat: 17 apr 2020, 21:31
av billykid
Bra jobbat.....
Jojo...vilken smet du tappar ur PUCHEN, håller på å hjälper en kompis, dotter hans vill ha en 2-vxl SACHS motor till deras Compact..
Ja har inga delar till 2-vxl. Som vanligt du kan väl titta på den. Klart jag kan...vis av gamla erfarenhet det kommer att kosta....
Motor är jätte bra, hmm jag tänker..jajaja.. samma smet ur deras justa motor. Men en bra polare så kan man bjuda på mycket, nya delar
som måste till...700kr men slutar nog på 1500 minst. Det räknar han/dom ej med.....dom/han är justa...så nemas problemias...
Kan tilläga att jag nu ej har nån lön eller bidrag från nån instans, lever på tidigare in jobbade pengar...varje krona är guldvärt för mig nu..
Re: Micke3:s mopeder
Postat: 07 maj 2020, 21:14
av Micke3
Då var Puchen såld.
Idag har jag för övrigt meckat lite med svågerns monarscoot.
En bättre ljuddämpare och kortad krök gjorde faktiskt lite skillnad på orken vid låga varv
https://www.youtube.com/watch?v=BHAZciiTQj8
Re: Micke3:s mopeder
Postat: 08 maj 2020, 22:45
av billykid
Jo kortad krök ger ner effekt...
I unga år så korta kompisen på sin Compakt 2vxl.
Allt som gick så klämman satt i den lösa slut delen.
Grrr å körde in från min Compackt 3vxl....
