Trim = böter?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
bryggaren

Re: Ett möjligt scenario med en trimmad moped.

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nymans2013 skrev:
S_Compakt skrev:
bryggaren skrev:4a) En oreggad gammelmoped som är trimmad ställs in på mopedbesiktning hos Bilprovningen.- vänta på lämplighetsintyg (normalt ca 3 månader)
5b)Är du registrerad ägare till en moped som du lånat ut kan du bli rapporterad för "Tillåtande till olovlig körning" vilket i sin tur kan leda till böter
Dom punkterna stämmer ju inte iallafall
Nja. Punkt 5B stämmer inte än, har för mig jag läst att det kommer införas något som kallas för ägaransvar på samtliga reggade fordon i sverige. Med andra ord kvittar det om du säger att det var "någon kompis" som körde när bilen passerade fartkameran, det är du som får böter ändå. likväl om du som en förälder står som ägare för din sons trimmad plastbalja, så är det dig böterna står på om han fastnar.

4A gäller för EU moppar såväl 45 som för 25 versionen, alltså inte våra 30moppar.

Våra behöver ingen kontroll överhuvudtaget. Om du åker dit för trimning så kanske polisen tar grejjerna, det du bör göra är att montera dina originalgrejjer, om polisen däremot stannar dig och du monterat nya trimmgrejjer så kan du åka för grov olovlig körning då du trots tididgare upp maning inte ändrat tillbaka till original

Nymans 2013
Ang. olovlig körning:
Sonen/dottern kör en motorcykel utan körkort=olovlig körning
Föräldern är registrerad på "motorcykeln" och vet om att sonen/dottern kör den=tillåtande till olovlig körning. Det finns domar på detta så nog är det möjligt.
Detta gäller inte bara mopeder, kan bli aktuellt om du lånar ut bilen eller är registrerad på ditt barns a-traktor som byggts om till personbil... :oops:

Ang. oregistrerad plåtmoppe (läs gammal 30-moped):
Den kan blir förelagd om att genomgå mopedbesiktning, ej registreingsbesiktning (den är ju oregisterad). Att det sedan inte går att se att det blir gjort är en annan fråga (det finns inget register på oregistrerade mopeder) men nog kan den bli förelagd om mopedbesiktning alltid. Men visst, det är ett slag i luften.

Så jag håller fast vid det jag skrivit tidigare... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

bryggaren skrev:Ang. olovlig körning:
Föräldern är registrerad på "motorcykeln" och vet om att sonen/dottern kör den=tillåtande till olovlig körning. Det finns domar på detta så nog är det möjligt.
Detta gäller inte bara mopeder, kan bli aktuellt om du lånar ut bilen eller är registrerad på ditt barns a-traktor som byggts om till personbil... :oops:

Den kan blir förelagd om att genomgå mopedbesiktning, ej registreingsbesiktning (den är ju oregisterad). Att det sedan inte går att se att det blir gjort är en annan fråga (det finns inget register på oregistrerade mopeder) men nog kan den bli förelagd om mopedbesiktning alltid. Men visst, det är ett slag i luften.

Så jag håller fast vid det jag skrivit tidigare... :wink:
Ang. olovlig körning: Hände mig för några år sedan , dom tog grabben på hans EU moppe , som var registrerad på mig, det kan INTE hända mig något så länge barnet är ÖVER 15 (och enligt polisen vi pratade med så händer det inget med lämpet ens om det skulle ha upprepats.

Ang. oregistrerad plåtmoppe (30): så är det lite som du säger , men eftersom det inte finns något sk registreringsbevis , förr var det ju en pålitlig moppehandlare som fick agera som besiktningsman , numer ??
Att man fick komma till polisen och visa upp fordonet gällde ju dom som egentligen slapp undan... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

S_Compakt skrev:
bryggaren skrev:Ang. olovlig körning:

Så jag håller fast vid det jag skrivit tidigare... :wink:
Ang. olovlig körning: Hände mig för några år sedan , dom tog grabben på hans EU moppe , som var registrerad på mig, det kan INTE hända mig något så länge barnet är ÖVER 15 (och enligt polisen vi pratade med så händer det inget med lämpet ens om det skulle ha upprepats.

Ang. oregistrerad plåtmoppe (30): så är det lite som du säger , men eftersom det inte finns något sk registreringsbevis , förr var det ju en pålitlig moppehandlare som fick agera som besiktningsman , numer ??
Att man fick komma till polisen och visa upp fordonet gällde ju dom som egentligen slapp undan...
Ang. olovlig körning: läs "Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott" särskilt 3§. Finns många domar om detta. Var det en otrimmad 45-moped där brottet endast var "Ej inneha förabevis" i ditt fall tro? Då var det inte olovlig körning.

Uppvisande för polisen är inte aktuellt för en trimmad moped.

För övrigt: Om någon med A-kort blir stoppad med en trimmad moped kan det ju inte bli olovlig körning, eller hur? Vad blir det då? Inte mycket... :wink:

Så jag står på mig... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jodå han hade förarbevis , moppen var trimmad , blev böter på 1500 och nån form av besiktning (specialgjord här i stan därför att dom satt dit så många att dom tyckte väl att det var krångligt för alla att ta sig till bilbesiktningen i Falun (som tydligen hade besiktning på EU moppe samt vägning) "registreringsbesiktning" <!-- </EdIndex> --></div>
valter

Trim

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!.Det gäller att ha bra trim på så man kan åka ifrån dom.Jag har åkt trim i ca 40 år.Och någon gång så har dom vänt och kommit efter då får man tricksa lite med dom på cyckelvägar o dyl.
Gott nytt år på er! MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Re: Trim

Inlägg av zappafan »

valter skrev:Hej!.Det gäller att ha bra trim på så man kan åka ifrån dom.Jag har åkt trim i ca 40 år.Och någon gång så har dom vänt och kommit efter då får man tricksa lite med dom på cyckelvägar o dyl.
Gott nytt år på er! MVH/Valter.
Gubbjävel.. staff_gemini-1.gif (född -65) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
valter

Trim

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gubbjävel är det att önska gott nytt år där uppe i Lappland?.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

Conrad Engström skrev:Vad jag förstår kan moppen vara trimmad, men man får ju bara köra 30 med den.
Det fins inga data kvar hur moppen skall vara.
Hittade lite matnyttigt på det området på en hemsida

http://www.motorveteraner.com/Nostalgi/Teknik/Laglig_moppe/laglig_moppe.html

Tydligen lagligt att ha 9,2mm på förgasaren på typ en 1252 <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men det står inget om portareor, höjder, komresion och avgaspipor.
På ett typpapper jag har på 1256 står storlek på överströmmare och utblås. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

valter skrev:Gubbjävel är det att önska gott nytt år där uppe i Lappland?.
MVH/Valter.
Ber om ursäkt :( (skulle haft alkolås på dator'n), menade att vi är väl alla "gubbar" när man är äldre än 18 & kör/har moppeintresset kvar.. :wink: (själv 44) <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Själv bara 37 :) GUBBE :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

zappafan skrev:
MVH/Valter.
Ber om ursäkt :( (skulle haft alkolås på dator'n), menade att vi är väl alla "gubbar" när man är äldre än 18 & kör/har moppeintresset kvar.. :wink: (själv 44)
fyller 20 iår, är jag gubbe då? :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Duett_Anders_

Inlägg av Duett_Anders_ »

Rexxy skrev:
zappafan skrev:
MVH/Valter.
Ber om ursäkt :( (skulle haft alkolås på dator'n), menade att vi är väl alla "gubbar" när man är äldre än 18 & kör/har moppeintresset kvar.. :wink: (själv 44)
fyller 20 iår, är jag gubbe då? :shock:
Japp tyvärr :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

MVH/Valter.
Lappland? staff_italiamac_fastidioso.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

NRoos skrev:
MVH/Valter.
Lappland? staff_italiamac_fastidioso.gif
Allt norr om Gävle :lol:, akta dig för isbjörnarna.. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar