Ang. olovlig körning:Nymans2013 skrev:Nja. Punkt 5B stämmer inte än, har för mig jag läst att det kommer införas något som kallas för ägaransvar på samtliga reggade fordon i sverige. Med andra ord kvittar det om du säger att det var "någon kompis" som körde när bilen passerade fartkameran, det är du som får böter ändå. likväl om du som en förälder står som ägare för din sons trimmad plastbalja, så är det dig böterna står på om han fastnar.S_Compakt skrev:Dom punkterna stämmer ju inte iallafallbryggaren skrev:4a) En oreggad gammelmoped som är trimmad ställs in på mopedbesiktning hos Bilprovningen.- vänta på lämplighetsintyg (normalt ca 3 månader)
5b)Är du registrerad ägare till en moped som du lånat ut kan du bli rapporterad för "Tillåtande till olovlig körning" vilket i sin tur kan leda till böter
4A gäller för EU moppar såväl 45 som för 25 versionen, alltså inte våra 30moppar.
Våra behöver ingen kontroll överhuvudtaget. Om du åker dit för trimning så kanske polisen tar grejjerna, det du bör göra är att montera dina originalgrejjer, om polisen däremot stannar dig och du monterat nya trimmgrejjer så kan du åka för grov olovlig körning då du trots tididgare upp maning inte ändrat tillbaka till original
Nymans 2013
Sonen/dottern kör en motorcykel utan körkort=olovlig körning
Föräldern är registrerad på "motorcykeln" och vet om att sonen/dottern kör den=tillåtande till olovlig körning. Det finns domar på detta så nog är det möjligt.
Detta gäller inte bara mopeder, kan bli aktuellt om du lånar ut bilen eller är registrerad på ditt barns a-traktor som byggts om till personbil...

Ang. oregistrerad plåtmoppe (läs gammal 30-moped):
Den kan blir förelagd om att genomgå mopedbesiktning, ej registreingsbesiktning (den är ju oregisterad). Att det sedan inte går att se att det blir gjort är en annan fråga (det finns inget register på oregistrerade mopeder) men nog kan den bli förelagd om mopedbesiktning alltid. Men visst, det är ett slag i luften.
Så jag håller fast vid det jag skrivit tidigare...