Modell flygplan.

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Skåning

Re: Modell flygplan.

Inlägg av Skåning »

Finnas det inte någon enkel motorstyrning att köpa / komplettera med som möjliggör att motorn går att stanna och hållas kvar i ett propellersäkert läge inför landning?

Om inte så borde det inte var speciellt svårt att få till för någon med kunskap och intresse av styrelektronik. Något liknande (veta / kunna nyttja exakt propellerläge) gick ju att få till rent mekaniskt på stridsflygplanen redan under W.W1, för att de inte skulle skjuta sönder sina egna propellrar.
Andreas.
HSE

Inlägg av HSE »

Jat tror inte att det går att bromsa el motorn i ett bestämt läge rent elektriskt. Synkningen av kulsprutor mot propellern för var rent mekanisk med kammar som stoppad avfyrningen varje gång ett propeller blad passerade. Skulle väl gå att få till något på mitt plan men enklare då att montera högre och styvare nos ställ så att propellern gick fri vid landning, 4 bladig propeller med mindre diameter skulle också förbättra läget. Men den kärran ligger på is nu. Andra går före.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Blir rent jaktplan då :D
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
HSE

Inlägg av HSE »

Här är ett rent jaktplan jag konverterat till el. Inget landnings ställ och inget sidoroder så handstart gäller. Ruskig snabb och inte så lätt fluget, underligt nog klarar sig propellern när jag buklandar efter flygningarna.
819A562B-3820-448A-8087-E3F61EB9C300.jpeg
Användarens profilbild
Mixter

Inlägg av Mixter »

HSE skrev: 27 okt 2024, 12:24 Jat tror inte att det går att bromsa el motorn i ett bestämt läge rent elektriskt. Synkningen av kulsprutor mot propellern för var rent mekanisk med kammar som stoppad avfyrningen varje gång ett propeller blad passerade. Skulle väl gå att få till något på mitt plan men enklare då att montera högre och styvare nos ställ så att propellern gick fri vid landning, 4 bladig propeller med mindre diameter skulle också förbättra läget. Men den kärran ligger på is nu. Andra går före.
Fins det inte propellrar med vikfunktion?
Har för mig att jag sett sånt, nånstans Hmm.
Jo här var nått
Bilagor
Screenshot_20241029_083640_Google.jpg
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
HSE

Inlägg av HSE »

Jo vanliga på motorseglare, fri roterande propellrar bromsar ju i luften när de driver runt den avstängda el motorn. Så motor seglare som man drar upp på höjd med motor har propellrar som hålls ute av centrifugal kraften när motorn driver den och när motorn stannas fälls den in och ger lite luftmotstånd så piloten kan segelflyga så länge höjden räcker. Ganska kul för övrigt att hang flyga med en segel kärra, har inte gjort det på länge för förhållandena måste vara rätt, med rätt vindstyrka och vind från öster på mitt hang . Men då är det skönt att ha en motor i reserv om höjden inte skulle räcka för att man skall kunna landa på startplatsen igen.
Användarens profilbild
Mixter

Inlägg av Mixter »

Men borde det inte fungera på din kärra så inte bladen går av vid landning
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
HSE

Inlägg av HSE »

Jo, det borde det faktist. Men har som sagt gått vidare och flyttat el motorn till annan modell nu.
HSE

Inlägg av HSE »

Ingen blåst sista dagarna så jag passar på att flyga en del, vägföreningen har lagt grovt grus på vägen utanför, det betyder att jag inte kan starta min P 51 Mustang modell där och fältet är för blött och mjukt för att starta därifrån. Så jag provade idag att starta på min infart framför garaget, fungerade men lite besvärligt att knalla ned till flygfältet samtidigt som jag flyger och har ögonen på modellen hela tiden. Inte idealiskt. Men det tar nog ett tag tills de grova stenarna i gruset blir nedkört i vägytan. Det var slätt och fint innan! Men måste ju landa på fältet, så vill jag flyga den kärran så får jag göra som idag tills vägen blir bättre.
Skåning

Inlägg av Skåning »

Hur många kanaler / servo-funktioner använder du och är det samma till alla flygplanstyper?
Andreas.
HSE

Inlägg av HSE »

Har 8 kanaler i sändaren, mottagarna varierar. Hur många som används beror på planen, från tre på någon enkel model till 4 för de flesta, till full utrustade plan med en kanal för vardera trottel sidoroder, höjdroder, skevroder, klaffar, landnings ställ, och för att koppla ett gyro till eller ifrån. Använder ibland ett gyro för att dämpa ut vind påverkan vid landningen, håller planet mycket lugnare vilket ger mindre arbete vid landningen vilket är det svåraste momentet av flygningen. Plan som Pitts med kort kropp är en handfull både att starta och landa både i fullskala och modell :)
Så som mest 7 kanaler går det åt, men man klarar det mesta med en 6 kanal sändare.

Jag funderar på att åtgärda mina start problem på fältet genom att köpa en rulle takpapp och rulla ut på fältet, borde ge en slät fin yta för start momentet för kärror med små hjul och sporr ställ.
HSE

Inlägg av HSE »

Uppdatering idag: Flög Mustangen och en rovfågel försökte attackera den :shock: Aldrig sett det tidigare, vet inte vad för fågel men en stor en med kluven stjärt!

så jag fick flyga nära mig och lågt för att undkomma. Men plötsligt dök kärran bara ned i backen, gav höjdroder men inget resultat. Tuff hobby i bland :(
HSE

Inlägg av HSE »

Lite googlande så tycks det varit en röd Glada, inte sett den tidigare. Men tycks gärna jaga andra rovfåglar för att de skall släppa sina byten så min tysta el kärra tog den nog för en annan rovfågel...
Röd glada häckar i södra Sverige. Den absoluta merparten häckar i Skåne, men förekommer idag som häckfågel i öppet kulturlandskap ända upp till en linje från Västergötland till Södermanland samt på Öland och Gotland.[2] Delar av den svenska populationen stannar i landet året runt, medan andra flyttar till vinterkvarter kring Medelhavet.[6] Den återvänder kring månadsskiftet mars-april.

Ekologi
Gladan är en god glidflygare, den manövrerar med vridningar på stjärten och vingarna i olika vinklar. Gladan trivs i omväxlande, gärna kuperat, landskap med såväl skog som öppen mark och närhet till sjöar. Den bygger gärna sitt bo i skogsbryn.

Häckning

Bo med tre ungar.

Föda
Gladan är allätare och dess föda består av bland annat fisk, fågelungar, kräldjur, insekter, grodor och små däggdjur. Den stjäl även byte från andra rovfåglar genom att förfölja dem och slå emot dem så att de tappar sitt byte. Slaktavfall, självdöda djur och annat as går också bra. Gladan spanar gärna längs de större vägarna efter trafikdödade djur.
HSE

Inlägg av HSE »

Hade ju ett annat loppis fynd, en lågpris hög vingad sak som var mer leksak men jag köpte för några kronor. Rev ur gamla radio mottagaren och servo samt den växlade elmotorn och satte in riktiga grejor. Startade på vägen där det blivit tillplattat i de delar som däcken rullar. Blev överraskad då kärran steg rakt upp och hamnade högt i en stor tall som står precis bredvid. Så bara att klättra upp och hämta ned. Konstaterade att jag svingade mig lättare i träden för 70 år sedan :) Men ned på marken och nytt försök, trimmade ned höjdrodret lite innan. Och iväg, blev tagen på sängen av hur känslig höjdrodret var, räckte att snudda spaken så dök eller steg kärran tvärt. Men vande mig snabbt. Så jag susade runt i en vindstilla luft på låg fart och hade verkligt roligt bara av att se planet glida runt. Mycket nöje för pengarna. Och lång flygtid med så lite gaspådrag jag använde.

Kul efter gårdagens krasch, som tycks bero på att den äldre 6 kanals radion jag körde med har fått problem! Vilket ger mig bekymmer, jag har nog 6 mottagare liggande till den som inte fungerat till min nya 8 kanas radio. Vill ju använda dessa också... Men det är som det är.
HSE

Inlägg av HSE »

Provade att flyga drönare som omväxling. Föga förvånande var det lite som att flyga helikopter. Fast annorlunda... Men inget jag gillade särskilt mycket. Så jag håller mig till flygplan fast det är mycket svårare.
Skriv svar