Egentligen är det väl bara slaglängden och cylinderfoten som skiljer EKF från KFS. Samma låda, kick och koppling. Just därför de är eftertraktade som passar direkt i ramarna. Min KFS har jag strokat med EKF vev, spacer under cyllen, samt ett special nållager till kolvbulten som är 12mm på KFS, vs 14mm på EKF. Ger inte riktigt 60cc med 41mm borr ändå, bara 58cc. Men ser fram emot att få ut den på vägen!
Är det mycket jobb att få i en storsachs i en E-Type med tanke på motorfästen och att vända bakhjulet? Frågar åt en kompis.
Mumkas skrev: ↑05 feb 2025, 16:30
Egentligen är det väl bara slaglängden och cylinderfoten som skiljer EKF från KFS. Samma låda, kick och koppling. Just därför de är eftertraktade som passar direkt i ramarna. Min KFS har jag strokat med EKF vev, spacer under cyllen, samt ett special nållager till kolvbulten som är 12mm på KFS, vs 14mm på EKF. Ger inte riktigt 60cc med 41mm borr ändå, bara 58cc. Men ser fram emot att få ut den på vägen!
Är det mycket jobb att få i en storsachs i en E-Type med tanke på motorfästen och att vända bakhjulet? Frågar åt en kompis.
Ja det är nog ”enda” skillnaden på ekf/kfs men man kan få en väldigt rolig motor av ett ekf-block.
Nja mycket och mycket? Allt är ju relativt men klart det är lite jobb, är ju ett nytt motorfäste som behövs, flytta upp svingaxeln ca 30mm i ett nytt hål, vända på bakhjulet ja. Där blir det ju att fixa så man har bakbroms, ändra fäste i sving för bromssköld-hållare m.m. Men det är ett fruktansvärt roligt ingrepp i att bygga om en e-type så det blir en högerdrevad storsachs i ramen