Ett fynd värt namnet. IT'S ALIVE!! 2010-02-12.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så. Blev ingen 5-56. Den var slut. På Torsdagsmorgonen gick jag istället ner och skruvade väck tändstiftet. Tog den flarra med WD 40 jag hittade istllet för 5-56. Tänkte att nu minsan och sprayade tills det rann över genom tändstifthålet. Muttrade tillbaka stiftet och sedan lät jag det stå.

Bild
Idag var jag ledig från skolan och gick ner vid 10 ungefär. hur ska jag lösa detta tänkte jag medans jag skruvade väck toppen. Tog min största krafthylsa, en 32mm. Satte den ovanpå kolven och drämde till. Jodå någon mm rörde den sig.

Bild
Blank men ändån svart.

Bild
Fortsatte med hammaren och tillslut började avgasporten synas. Tyckte dock den såg väldans smal ut. Visade sig sedan vara sot som täppt till porten till 2/3

Bild
Snart så. efter mkt hamrande.

Bild
TADA!!

Bild
En gnutta rost. bortags enkelt med sandpapper P80, fastejpat runt en skruvmejsel som med handkraft roteras samtidigt som den dras upp och ner i cyllen.

Bild
En standardkolv uppskriven på inköpslistan.

Bild
Där kan den stå och gotta sig i värmen. Mot Kalmars förra året 60årsjubilerande Cykel och Mopedförsäljare Stig Nilssons. Grabbarna som alltid har det mest välbehövliga hemma.

Bild
Efter besöket på Stiggan så åkte jag ut till jobbet och blästrade förgasare med.......... Bakpulver. Jo det är sant, En hemmagjord minibläster matades med 2burkar bakpulver och gjorde rent förgasaren.. Ska ta ett foto på den i sinom tid.

Bild
Kolven monterad. Motorn hängdes in i ramen och det mesta återmonterades. Sedan kallade dock jobbet på min uppmärksamhet (sånt är livet som timanställd) så några timmar gick.

Bild
Resultatet är SUCCÉ!!!. I med 2liter Aspen 105oktanig Alkylatsoppa. Vinklar ut kicken och laddar en spark. Rassel, och den puttrar igång. EN ENDA KICK!!! Tro mig, allt dumt som jag ansett om Sachs är härmed borta.

Bild
Den duktiga Compacten får stå på lakanet och droppa av sig snön. Sidoplåtarna är tillbakamonterade.

Det var det just nu. Kopplingen har bekat ihop så den ska jag fixa inom snar framtid. En membrancylle skulle inte sitta fel heller. Fick ett PM från ibbe med nr. men det försvann när jag rensade i inkorgen. Vänligen kontakta mig igen om du ser detta. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Resultatet är SUCCÉ!!!. I med 2liter Aspen 105oktanig Alkylatsoppa. Vinklar ut kicken och laddar en spark. Rassel, och den puttrar igång. EN ENDA KICK!!! Tro mig, allt dumt som jag ansett om Sachs är härmed borta.

:clapping: :clapping: :clapping: :clapping: :clapping: <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med tanke på vevaxelns skinkor där man ser rosten "blänka" så visst
är det succe men gör ett par 3 oljebyten på raken efter några kortare turer
så kanske motorn slipper ärga invändigt mer än nödvändigt - keep on rocking :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Grannen skrev:Med tanke på vevaxelns skinkor där man ser rosten "blänka" så visst
är det succe men gör ett par 3 oljebyten på raken efter några kortare turer
så kanske motorn slipper ärga invändigt mer än nödvändigt - keep on rocking :lol:
Får väll bli så, och då kommer vi till det eviga problemet. Vad ska det vara för olja i en Sachs?

Mängden är väll bara att fylla tills det når till inspektionsluckans underkant. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->slider_victory.gif
Nymans2013 skrev: Aspen 105oktanig Alkylatsoppa.
:clapping:


allvarligt, kul det går bra nån gång åxå... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:slider_victory.gif
Nymans2013 skrev: Aspen 105oktanig Alkylatsoppa.
:clapping:


allvarligt, kul det går bra nån gång åxå... :wink:
Ska det vara så ska det vara ordentligt :twisted:

Det var vad jag tankade i Puchen och den gick som ett skållat troll och spikade på allting annat även V-power. Sachsen däremot tippade jag i det för det ofta gör maskinen i fråga mera startvänlig. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=955&mforum=raketsport

[img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nymans2013 skrev:
Grannen skrev:Med tanke på vevaxelns skinkor där man ser rosten "blänka" så visst
är det succe men gör ett par 3 oljebyten på raken efter några kortare turer
så kanske motorn slipper ärga invändigt mer än nödvändigt - keep on rocking :lol:
Får väll bli så, och då kommer vi till det eviga problemet. Vad ska det vara för olja i en Sachs?

Mängden är väll bara att fylla tills det når till inspektionsluckans underkant.
Gå in på mopedrenoveringar så ser du högst uppe en klistrad tråd - sachsolja :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snyggt zappafan :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ursäkta grannen (& Dr novolette) vad jobbar ni med? ni är ju ute på forumet "konstiga" tider.. :hmm:
(jobbar skift själv, inte tillgång till internet på jobbet etc..) offtopic <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag är meckare sover ca 4-5 tim på veckan å på helger 6-7 tim. sitter oftast på forumet å softar ner efter jag varit i mitt garage.. Grannen gör inte ett skit å sover väl 10-12 timmar på dan :D staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis till det snabba tillfrisknandet med Compakten
Ungefär som jag skrev: repa orginalmotorn går fortare än att montera dit sachsomatmotorn
Just det öppna kopplingen och montera åter. Slipa inte av råsten på lamellplåtarna utan byt olja ett par tre gånger.
2 dl sae 80 olja. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nice fynd hittar man inte för ofta. Grattis oregonian_congratulations.gif oregonian_congratulations.gif <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->var det dom första mod. som hade sånna kapslade dämpare..?
Har dessa även på min 1247:a <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gratulerar... en verklig fyndmoppe, tur det ordnade sig så snabbt med den... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Skriv svar