Ett fynd värt namnet. IT'S ALIVE!! 2010-02-12.
-
- Inlägg: 801
- Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
- Ort: Oskarshamn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så. Blev ingen 5-56. Den var slut. På Torsdagsmorgonen gick jag istället ner och skruvade väck tändstiftet. Tog den flarra med WD 40 jag hittade istllet för 5-56. Tänkte att nu minsan och sprayade tills det rann över genom tändstifthålet. Muttrade tillbaka stiftet och sedan lät jag det stå.
Idag var jag ledig från skolan och gick ner vid 10 ungefär. hur ska jag lösa detta tänkte jag medans jag skruvade väck toppen. Tog min största krafthylsa, en 32mm. Satte den ovanpå kolven och drämde till. Jodå någon mm rörde den sig.
Blank men ändån svart.
Fortsatte med hammaren och tillslut började avgasporten synas. Tyckte dock den såg väldans smal ut. Visade sig sedan vara sot som täppt till porten till 2/3
Snart så. efter mkt hamrande.
TADA!!
En gnutta rost. bortags enkelt med sandpapper P80, fastejpat runt en skruvmejsel som med handkraft roteras samtidigt som den dras upp och ner i cyllen.
En standardkolv uppskriven på inköpslistan.
Där kan den stå och gotta sig i värmen. Mot Kalmars förra året 60årsjubilerande Cykel och Mopedförsäljare Stig Nilssons. Grabbarna som alltid har det mest välbehövliga hemma.
Efter besöket på Stiggan så åkte jag ut till jobbet och blästrade förgasare med.......... Bakpulver. Jo det är sant, En hemmagjord minibläster matades med 2burkar bakpulver och gjorde rent förgasaren.. Ska ta ett foto på den i sinom tid.
Kolven monterad. Motorn hängdes in i ramen och det mesta återmonterades. Sedan kallade dock jobbet på min uppmärksamhet (sånt är livet som timanställd) så några timmar gick.
Resultatet är SUCCÉ!!!. I med 2liter Aspen 105oktanig Alkylatsoppa. Vinklar ut kicken och laddar en spark. Rassel, och den puttrar igång. EN ENDA KICK!!! Tro mig, allt dumt som jag ansett om Sachs är härmed borta.
Den duktiga Compacten får stå på lakanet och droppa av sig snön. Sidoplåtarna är tillbakamonterade.
Det var det just nu. Kopplingen har bekat ihop så den ska jag fixa inom snar framtid. En membrancylle skulle inte sitta fel heller. Fick ett PM från ibbe med nr. men det försvann när jag rensade i inkorgen. Vänligen kontakta mig igen om du ser detta. <!-- </EdIndex> --></div>
Idag var jag ledig från skolan och gick ner vid 10 ungefär. hur ska jag lösa detta tänkte jag medans jag skruvade väck toppen. Tog min största krafthylsa, en 32mm. Satte den ovanpå kolven och drämde till. Jodå någon mm rörde den sig.
Blank men ändån svart.
Fortsatte med hammaren och tillslut började avgasporten synas. Tyckte dock den såg väldans smal ut. Visade sig sedan vara sot som täppt till porten till 2/3
Snart så. efter mkt hamrande.
TADA!!
En gnutta rost. bortags enkelt med sandpapper P80, fastejpat runt en skruvmejsel som med handkraft roteras samtidigt som den dras upp och ner i cyllen.
En standardkolv uppskriven på inköpslistan.
Där kan den stå och gotta sig i värmen. Mot Kalmars förra året 60årsjubilerande Cykel och Mopedförsäljare Stig Nilssons. Grabbarna som alltid har det mest välbehövliga hemma.
Efter besöket på Stiggan så åkte jag ut till jobbet och blästrade förgasare med.......... Bakpulver. Jo det är sant, En hemmagjord minibläster matades med 2burkar bakpulver och gjorde rent förgasaren.. Ska ta ett foto på den i sinom tid.
Kolven monterad. Motorn hängdes in i ramen och det mesta återmonterades. Sedan kallade dock jobbet på min uppmärksamhet (sånt är livet som timanställd) så några timmar gick.
Resultatet är SUCCÉ!!!. I med 2liter Aspen 105oktanig Alkylatsoppa. Vinklar ut kicken och laddar en spark. Rassel, och den puttrar igång. EN ENDA KICK!!! Tro mig, allt dumt som jag ansett om Sachs är härmed borta.
Den duktiga Compacten får stå på lakanet och droppa av sig snön. Sidoplåtarna är tillbakamonterade.
Det var det just nu. Kopplingen har bekat ihop så den ska jag fixa inom snar framtid. En membrancylle skulle inte sitta fel heller. Fick ett PM från ibbe med nr. men det försvann när jag rensade i inkorgen. Vänligen kontakta mig igen om du ser detta. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
-
- Inlägg: 801
- Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
- Ort: Oskarshamn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mängden är väll bara att fylla tills det når till inspektionsluckans underkant. <!-- </EdIndex> --></div>
Får väll bli så, och då kommer vi till det eviga problemet. Vad ska det vara för olja i en Sachs?Grannen skrev:Med tanke på vevaxelns skinkor där man ser rosten "blänka" så visst
är det succe men gör ett par 3 oljebyten på raken efter några kortare turer
så kanske motorn slipper ärga invändigt mer än nödvändigt - keep on rocking
Mängden är väll bara att fylla tills det når till inspektionsluckans underkant. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
-
- Inlägg: 801
- Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
- Ort: Oskarshamn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det var vad jag tankade i Puchen och den gick som ett skållat troll och spikade på allting annat även V-power. Sachsen däremot tippade jag i det för det ofta gör maskinen i fråga mera startvänlig. <!-- </EdIndex> --></div>
Ska det vara så ska det vara ordentligtzappafan skrev:Nymans2013 skrev: Aspen 105oktanig Alkylatsoppa.
allvarligt, kul det går bra nån gång åxå...
Det var vad jag tankade i Puchen och den gick som ett skållat troll och spikade på allting annat även V-power. Sachsen däremot tippade jag i det för det ofta gör maskinen i fråga mera startvänlig. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5189
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=955&mforum=raketsport
[img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
[img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Gå in på mopedrenoveringar så ser du högst uppe en klistrad tråd - sachsolja <!-- </EdIndex> --></div>Nymans2013 skrev:Får väll bli så, och då kommer vi till det eviga problemet. Vad ska det vara för olja i en Sachs?Grannen skrev:Med tanke på vevaxelns skinkor där man ser rosten "blänka" så visst
är det succe men gör ett par 3 oljebyten på raken efter några kortare turer
så kanske motorn slipper ärga invändigt mer än nödvändigt - keep on rocking
Mängden är väll bara att fylla tills det når till inspektionsluckans underkant.
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis till det snabba tillfrisknandet med Compakten
Ungefär som jag skrev: repa orginalmotorn går fortare än att montera dit sachsomatmotorn
Just det öppna kopplingen och montera åter. Slipa inte av råsten på lamellplåtarna utan byt olja ett par tre gånger.
2 dl sae 80 olja. <!-- </EdIndex> --></div>
Ungefär som jag skrev: repa orginalmotorn går fortare än att montera dit sachsomatmotorn
Just det öppna kopplingen och montera åter. Slipa inte av råsten på lamellplåtarna utan byt olja ett par tre gånger.
2 dl sae 80 olja. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..