Doktorns påhängare uppdaterad

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra jobbat Doktorn!

Och gratulerar till en raritet som inte finns i var mans bod!
Gillar din målmedvetenhet, har man bestämt sig... Då är det så!

Tack för en trevlig och underhållande läsning btw!

Nu ska jag iväg och lacka en annan raritet, en Compakt tror det är en 82:a :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Fina bitar Den utombordaren blir rolig att renovera. Vad blir det för spoltider i den cylindern. :roll:
Ha Ha jag tror Conrad är lite avis...

Annars brukar det ju stå

...har inte alla en sån... <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En får tacka för gratulationerna thumb_up
Man måste jobba för att få det man vill ha å smida medans järnet är varmt innan ngn rik Norrman/tysk hinner lägga ett fett bud. Såklart har jag samtidigt förståelse för dom andra besvikna spankulanterna. Jag kan tala om att jag vet precis hur det känns :cry: Men det är ju kul att den stannar på orten & dessutom i samma kommun! Såklart kommer den i framtiden att ställas ut för allmän beskådning. Det finns även ganska mkt historik runt denna manick (har även gått som såg) å rätt som det är så kommer ngn gubbe eller tant ihåg den å sådant är extremt kul :D.
Ska nu bara fundera på vilket sätt den ska göras i ordning.. Motorpaketet är faktiskt såpass fint så det funderar jag på att lämna orört endast rengjort. å fungerande med nytt däck. Är dock mer osäker på hojen eftersom det nästan inte finns en gnutta färg på den. Men samtidigt hatar jag nylackat (ganska mysko eftersom jag hela mitt liv jobbat med lacker!!)
styret, naven, gaffelbenen, vevparti, ska vara förnicklade, Ett alternativ hade ju varit om man. lackar om cykeln med siden matt svart å polerar upp glansen sedan patinerar fram ungefär samma patina som på motorpaketet..samtidigt är jag hopplöst förälskad i fyndskick så det andra alternativet är väl att bara rengöra smörja in å dit med fräscha gamla däck som håller luften.. hmm..det får väl gro ett tag för det går ju inte att ångra sig när man väl satt igång.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->GRATTIS till en Makalös manick!
Vi förstod att du skulle vara sugen att köpa den. Var jäkligt sugen själv, men lät bli eftersom den var granngårds till dig. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förresten jag tycker att den skulle göra sig bäst om du bytte däck och oljade upp hela cykeln. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En äkta rat bike :D <!-- </EdIndex> --></div>
Alabamamannen

Inlägg av Alabamamannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja jösses vilken farkost :shock: Nu blir det svårt att haka på temat på retro-färden :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En får tacka det ödmjukaste att jag slapp se raketsports Van ståendes på gården när jag kom dit..(men i annat fall e ni såklart hjärtligt välkomna) å andra sidan är ju inte det här en nymansprodukt så va skulle ni me den till :D
Jorru Roos detta kan man verkligen kalla en råtthoj jag fick åka å sanera den direkt efter köpet.
Albahamasmannen denna tillhör ju kategorin "udda/ovanliga farkoster temat" å där har ju även du saker som passar in :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->8) Ja det var kul att man kunde hjälpa till så doktorn fick köpa
en kalasklenod till hyfsade pengar (det finns ju ej någon begprisbild
på sådanahäringa tingestar)Men nu har man kanske en till tjänst innestående.... :oops:
Å doktorn...misströsta inte - det kommer att komma fler tillfällen då det
finns chans att komma över farkoster som ingen annan har - å då hjälper jag till naturligtvis -
helt utan :oops: kostnad. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det fins en lika eller liknande i Motala på museet och en hos han nära Gränna, Han med moppar på ladugårdsvinden. Har glömt platsen. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Kontakt:

Kul köp

Inlägg av Puchlasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis, gillar själv udda varianter på motordrivna fordon.
Skickar med en bild på en liknande jag kollade på förra sommaren. Om jag har sett rätt på dina lite otydliga bilder, så är det väl en cykel med motor på ett extrahjul du har köpt ?
Min bild är från Museet nära Gränna som Conrad skrev om ovan.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bo Ellergren på Hjorteds mopedmuseum har en sådan Royal Enfieldcykel från 1904 och en motor från 1914
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är bara att gratulera Doktorn! En sån maskin :lol: Antar att barnen blir utan julklappar nu 8) <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ingen risk jag ska paketera den väl... 8)

Hjorteds jonne har en rova som kan ligga på 1914 å framåt däremot synar jag det där med cykeln från 1904.. Nu är jag inget cykelhistoriskt proffs men vet att dom flesta hojarna från den tiden hade träskärmar å ibland även fälgar tillverkade trä. Sedan hade hojarna en annan typ av kedja/drev i böjan av 1900talet den typen av drev är min jonne utrustad med
Bild

Jag har även forskat lite i min mokkajäng å det är en Briggs & Stratton wheel motor. Detta är den första motorn som Briggs tillverkade å det hade inte funnits en enda gräsklippare/snöslunga med Briggs & Stratton motor om inte denna lilla motor kommit till. Från att ha tillverkat biltillbehör hänglås å strömbrytare köpte dom upp denna motor 1919 av Smith Motor Company. Det företaget hade tillverkat motorhjulet från 1914.
Den blev en universal motor & användes som drivkälla till allehanda mojänger sågverk,cyklar,tvättmaskiner :shock:
Å även en lite spartansk bil som hette "Flyer" Såklart blev den en bestseller å gjorde att Briggs expanderade till det företag det är i dag! således är min mojäng som är av årsmodell 1919-1924 en stor ikon inom Briggs & strattons motorhistoria. Min verkar ha sålts genom en återförsäljare/importör det står "Stockholms motorvagnar" på tanken.
mvh/Doktorn <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja se där, mycket snyggt utformad paketering till barnen förväntas när man ser det utförligt
eminenta svaret där doktorn visar sin förträffliga kunnighet även på
cykelområdet.
Tack doktorn nu fick vi lära oss när var och hur på ett sakligt sätt. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar