EKF 80cc. Testar drevningen inför Topspeed!

Egna filmer och ex. Youtube klipp
Pierre

Inlägg av Pierre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:? Braxmatte hur fungerar den ? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Där kan du se hur två olika drevningar ger exakt samma utväxling.

Te.x 12/28 har utväxlingen 2.33.
Drevningen 15/35 har också 2.33. Alltså går moppen lika fort med dem två olika drevningarna.

Sen kan du även kolla vad du ska dreva till härnäst. Om du t.ex kör 3.00, men det är liiiiiite för tungt. Då kan du prova 2.99. Men du har ingen aning om vad för drevning som ger 2.99. Då kan du kolla listan och se vad som är närmast. Det jag hittar som är närmast är 2.93. Alltså drevningen 14/41, 15/44. Så du kan enkelt labba och se vad du ska ha. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rullmotstånd: Jag har en teststäcka där jag provar med bilen. Vid en viss hastighet och en viss punkt lägger jag i friläge och ser hur långt bilen rullar. Det skiljer ganska mycket på däck.
Annars att mäta och säga att så är det med vikt och rull motstånd går inte .För att överdriva så man förstår skillnaden. Ett däck som är en halv meter brett och en halvmeter i diameter med nabbar som dessutom är sajpade, eller ett som är 20 mm brett hårt utan nabbar och har en diameter på en meter.
Om vi lägger på samma last och drar det frrammåt så förstår man skillnaden. Vi frånser luftmotståndet.
Säkraste att ta reda på motståndet vid olika laster är som jag beskriver med bilen. <!-- </EdIndex> --></div>
Pierre

Inlägg av Pierre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:D ok tack för info Rexxy <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Rullmotstånd: Jag har en teststäcka där jag provar med bilen. Vid en viss hastighet och en viss punkt lägger jag i friläge och ser hur långt bilen rullar. Det skiljer ganska mycket på däck.
Annars att mäta och säga att så är det med vikt och rull motstånd går inte .För att överdriva så man förstår skillnaden. Ett däck som är en halv meter brett och en halvmeter i diameter med nabbar som dessutom är sajpade, eller ett som är 20 mm brett hårt utan nabbar och har en diameter på en meter.
Om vi lägger på samma last och drar det frrammåt så förstår man skillnaden. Vi frånser luftmotståndet.
Säkraste att ta reda på motståndet vid olika laster är som jag beskriver med bilen.
Beträffande rullmotstånd så är det helt riktigt som Conrad säger att det skiljer stort mellan olika däck till personbilar. Inte bara mellan olika dimensioner utan också mellan exakt samma dimension. Dessutom skiljer det sig också mellan vinter- och sommardäck.

För den som inte vet kan jag också tala om att lastbilsdäck har betydligt lägre rullmotstånd än däck till personbilar. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:
Conrad Engström skrev:Rullmotstånd: Jag har en teststäcka där jag provar med bilen. Vid en viss hastighet och en viss punkt lägger jag i friläge och ser hur långt bilen rullar. Det skiljer ganska mycket på däck.
Säkraste att ta reda på motståndet vid olika laster är som jag beskriver med bilen.
Beträffande rullmotstånd så är det helt riktigt som Conrad säger att det skiljer stort mellan olika däck till personbilar. Inte bara mellan olika dimensioner utan också mellan exakt samma dimension. Dessutom skiljer det sig också mellan vinter- och sommardäck.

För den som inte vet kan jag också tala om att lastbilsdäck har betydligt lägre rullmotstånd än däck till personbilar.
Av erfarenhet från den A-traktor jag hade kan jag säga att lastbilsdäcken också har betydligt sämre grepp genom kurvor :bike_pedalare: hate-wall.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Skriv svar