Postat: 03 apr 2010, 11:10
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:? Braxmatte hur fungerar den ? <!-- </EdIndex> --></div>
Allt om veteranmopeder!
https://forum.raketsport.com/
Beträffande rullmotstånd så är det helt riktigt som Conrad säger att det skiljer stort mellan olika däck till personbilar. Inte bara mellan olika dimensioner utan också mellan exakt samma dimension. Dessutom skiljer det sig också mellan vinter- och sommardäck.Conrad Engström skrev:Rullmotstånd: Jag har en teststäcka där jag provar med bilen. Vid en viss hastighet och en viss punkt lägger jag i friläge och ser hur långt bilen rullar. Det skiljer ganska mycket på däck.
Annars att mäta och säga att så är det med vikt och rull motstånd går inte .För att överdriva så man förstår skillnaden. Ett däck som är en halv meter brett och en halvmeter i diameter med nabbar som dessutom är sajpade, eller ett som är 20 mm brett hårt utan nabbar och har en diameter på en meter.
Om vi lägger på samma last och drar det frrammåt så förstår man skillnaden. Vi frånser luftmotståndet.
Säkraste att ta reda på motståndet vid olika laster är som jag beskriver med bilen.
Av erfarenhet från den A-traktor jag hade kan jag säga att lastbilsdäcken också har betydligt sämre grepp genom kurvorpangerva skrev:Beträffande rullmotstånd så är det helt riktigt som Conrad säger att det skiljer stort mellan olika däck till personbilar. Inte bara mellan olika dimensioner utan också mellan exakt samma dimension. Dessutom skiljer det sig också mellan vinter- och sommardäck.Conrad Engström skrev:Rullmotstånd: Jag har en teststäcka där jag provar med bilen. Vid en viss hastighet och en viss punkt lägger jag i friläge och ser hur långt bilen rullar. Det skiljer ganska mycket på däck.
Annars att mäta och säga att så är det med vikt och rull motstånd går inte .För att överdriva så man förstår skillnaden. Ett däck som är en halv meter brett och en halvmeter i diameter med nabbar som dessutom är sajpade, eller ett som är 20 mm brett hårt utan nabbar och har en diameter på en meter.
Om vi lägger på samma last och drar det frrammåt så förstår man skillnaden. Vi frånser luftmotståndet.
Säkraste att ta reda på motståndet vid olika laster är som jag beskriver med bilen.
För den som inte vet kan jag också tala om att lastbilsdäck har betydligt lägre rullmotstånd än däck till personbilar.