Sachs skramlar=ny kolv?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du ska jacka emot spolportarna, och avgasporten! Ovanför kolven.
Sen runda insuget ska du göra en lucka på kolvkjolen. (nedanför) kolven.
Och jag hoppas du inte monterade den trasiga kolvringen! Men att köra med enbart en kolvring funkar bra, men lite sämre kompression.
Det lönar sig inte förrän c:a 8-9000rpm att köra på en kolvring. (Då övervinner du kompressionsförlust med friktionsförlust) <!-- </EdIndex> --></div>
Sen runda insuget ska du göra en lucka på kolvkjolen. (nedanför) kolven.
Och jag hoppas du inte monterade den trasiga kolvringen! Men att köra med enbart en kolvring funkar bra, men lite sämre kompression.
Det lönar sig inte förrän c:a 8-9000rpm att köra på en kolvring. (Då övervinner du kompressionsförlust med friktionsförlust) <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo men då har jag jackat den rätt. Jacken sitter mot spolportarna och avgasporten. Och nej, jag monterade inte i kolven tillsammans med den trasiga kolvringen, bara med den ring som var hel.
Men problemet kvarstår. Motorn vägrar starta. Kicken har mycket mindre motstånd och det känns som om kompressionen är mycket sämre. Men det kan alltså inte bero på att det saknas en kolvring? Jäkligt märkligt för i övrigt är allt som innan jag plockade isär den.
Dock satt det en jäkligt gammal och torr packning mellan topplock och cylinder som trillade isär när jag kollade på den, men det ska väl inte behövas nån topplockspackning på en sachs? Eller kan det vara det som spökar? <!-- </EdIndex> --></div>
Men problemet kvarstår. Motorn vägrar starta. Kicken har mycket mindre motstånd och det känns som om kompressionen är mycket sämre. Men det kan alltså inte bero på att det saknas en kolvring? Jäkligt märkligt för i övrigt är allt som innan jag plockade isär den.
Dock satt det en jäkligt gammal och torr packning mellan topplock och cylinder som trillade isär när jag kollade på den, men det ska väl inte behövas nån topplockspackning på en sachs? Eller kan det vara det som spökar? <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Anledningen kan vara kunskapsbist. Om ringen runt toppen är hel så tätar den utan packning. Kan tänkas att toppskruvarna bottnar i cylindern. <!-- </EdIndex> --></div>sister ray skrev:Okaj, ska pröva det. Men vad kan man sätta där annars? Antar att packningen fanns där av en anledning...
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ni har förhoppningsvis rätt. Ska pröva att dra åt skruvarna ännu mer imorn och även försöka få tag i en kolvring. Men om det är som ni säger så ska det ju uppenbarligen kvitta om det är en eller två ringar, den bör ju starta ändå. Men det kan inte ha nåt att göra med den jackade kolven? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Nejdå, den ska starta även med en "tokjackad kolv". Men hur den senare går är en annan femma.sister ray skrev:Ni har förhoppningsvis rätt. Ska pröva att dra åt skruvarna ännu mer imorn och även försöka få tag i en kolvring. Men om det är som ni säger så ska det ju uppenbarligen kvitta om det är en eller två ringar, den bör ju starta ändå. Men det kan inte ha nåt att göra med den jackade kolven?

-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, det var förmodligen så att jag inte dragit åt ordentligt. Fick dock tag i ett par kolvringar igår eftermiddag (märkligt hur svårt det ska vara att få tag i moppedelar i en storstad) och monterade ihop allt och drog åt så hylsnyckeln kroknade. Och nu puttrar den igen.
Tack för alla svar!
Men jag undrar lite kring varvningen. När jag körde till jobbet imorse var den största skillnaden att motorn inte varvade ur på samma sätt som innan. Hastigheten var densamma i stort sätt, men varven lägre. Personligen är jag nöjd med det eftersom motorn varvade och skramlade som fan på maxgas innan, men borde inte kolvjackning ge ökade varv eller tänker jag fel? <!-- </EdIndex> --></div>
Tack för alla svar!
Men jag undrar lite kring varvningen. När jag körde till jobbet imorse var den största skillnaden att motorn inte varvade ur på samma sätt som innan. Hastigheten var densamma i stort sätt, men varven lägre. Personligen är jag nöjd med det eftersom motorn varvade och skramlade som fan på maxgas innan, men borde inte kolvjackning ge ökade varv eller tänker jag fel? <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det har suttit en packning på den kan man misstänka att anliggningsytorna är kass eller att toppen är skev. När du sedan monterar som det är tänkt från fabrik tappar du kompression. Om du lyckas få igång den, testa att spruta startgas i skarven och se om den börjar varva. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00