sachs elsystem
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Spänningen ökar med frekvensen, sammtidigt ökar ipedansen men kompenserar inte helt.
Vi provkörde fartygsgeneratorer på ASEA när jag var ung.
En vanlig generator som var vanlig i fartyg hette GAD den gav 380 volt vid 50 hertz. Generatorer som såldes till Kanada hade 440 volt vid 60 hertz, samma generator.
Jag har en frekvensomformare trefas som jag kör på 50 hertz (elektonisk) den går från 0- 100 hertz,med ren sinus. Pelarborren går vid 25 herts men är klen för att spänningen blir för låg, om jag kör på 75 hertz blir spänningen för hög och vid belastning löser motorskyddet ut.
Inte för jag vill bråka, det är bara erfarenheter.
Alltså ökat varv på moppen ökar spänningen och lamporna måste anpassas efter den spänningen. <!-- </EdIndex> --></div>
Vi provkörde fartygsgeneratorer på ASEA när jag var ung.
En vanlig generator som var vanlig i fartyg hette GAD den gav 380 volt vid 50 hertz. Generatorer som såldes till Kanada hade 440 volt vid 60 hertz, samma generator.
Jag har en frekvensomformare trefas som jag kör på 50 hertz (elektonisk) den går från 0- 100 hertz,med ren sinus. Pelarborren går vid 25 herts men är klen för att spänningen blir för låg, om jag kör på 75 hertz blir spänningen för hög och vid belastning löser motorskyddet ut.
Inte för jag vill bråka, det är bara erfarenheter.
Alltså ökat varv på moppen ökar spänningen och lamporna måste anpassas efter den spänningen. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag kladdade ihop ett diagram över en hypotetisk generator. Tre kurvor för tre olika varvtal, vi kan säga att blå är 2000rpm, röd är 4000 och grön är 6000.
Om vi tittar på blå först så ger generatorn 12V obelastad, och 6A kortsluten. Därimellan visar kurvan vilken spänning vi kan få vid olika strömuttag, och som synes ger den ca 3A vid 6V. Då klarar generatorn alltså att ge 18W vid 6V som mest vid 2000rpm. Vid 12V orkar den inte ge någon effekt alls, eftersom spänningen sjunker under 12V så fort man försöker ta ut någon ström - glödlampor slulle lysa ändå, men dåligt, medan en 6V 15W lampa skulle lysa med full styrka redan.
På röd ser vi att spänning obelastad ökat till 24V, proportionellt med varvtalsökningen alltså, men kortslutningsströmmen är fortfarande densamma. (Inte exakt, men nu var det principer det gällde...)
Vid 6V klarar den att ge ca 4,5A (27W), och vid 12V skulle den klara av att ge 3A (36W). Vid 4000rpm ger denna generator alltså potentiellt mer effekt än vid 6V.
På grön är vi ända uppe vid 36V obelastad, 4A vid 12V (48W) och 5A vid 6V (30W).

Om spolen lindas om med dubbla antalet varv ger den dubbel spänning obelastad (24/48/72V på 2000/4000/6000rpm) vilket givetvis gör att generatorn kan ge tillräckligt hög spänning för att driva något vid ett lägre varvtal. Tyvärr betyder dubbla antalet varv på spolen fyrdubbel impedans, och därmed minskar kortslutningsströmmen till en fjärdedel: 1,5A. Om det är omöjligt att få ut mer än 1,5A kvittar det hur mycket vi varvar eller hur hög spänning vi får med obelastad spole, maxeffekten kan omöjligt gå över 9 respektive 18W vid 6/12V då.
Nu har jag ju struntat i saker som lindningsresistansen (som dessutom påverkas av temperaturen), men som sagt, principen syns. Det är många funktioner på ett järnspett...
Edit: ser att färgerna ändrats när bilden laddats upp. Men ni kan nog räkna ut vilken kurva som är vilken med texten. <!-- </EdIndex> --></div>
Ser ut som att vi inte riktigt menat samma sak. Spänningen ökar absolut med ökat varvtal.Conrad Engström skrev:Alltså ökat varv på moppen ökar spänningen och lamporna måste anpassas efter den spänningen.
Jag kladdade ihop ett diagram över en hypotetisk generator. Tre kurvor för tre olika varvtal, vi kan säga att blå är 2000rpm, röd är 4000 och grön är 6000.
Om vi tittar på blå först så ger generatorn 12V obelastad, och 6A kortsluten. Därimellan visar kurvan vilken spänning vi kan få vid olika strömuttag, och som synes ger den ca 3A vid 6V. Då klarar generatorn alltså att ge 18W vid 6V som mest vid 2000rpm. Vid 12V orkar den inte ge någon effekt alls, eftersom spänningen sjunker under 12V så fort man försöker ta ut någon ström - glödlampor slulle lysa ändå, men dåligt, medan en 6V 15W lampa skulle lysa med full styrka redan.
På röd ser vi att spänning obelastad ökat till 24V, proportionellt med varvtalsökningen alltså, men kortslutningsströmmen är fortfarande densamma. (Inte exakt, men nu var det principer det gällde...)
Vid 6V klarar den att ge ca 4,5A (27W), och vid 12V skulle den klara av att ge 3A (36W). Vid 4000rpm ger denna generator alltså potentiellt mer effekt än vid 6V.
På grön är vi ända uppe vid 36V obelastad, 4A vid 12V (48W) och 5A vid 6V (30W).

Om spolen lindas om med dubbla antalet varv ger den dubbel spänning obelastad (24/48/72V på 2000/4000/6000rpm) vilket givetvis gör att generatorn kan ge tillräckligt hög spänning för att driva något vid ett lägre varvtal. Tyvärr betyder dubbla antalet varv på spolen fyrdubbel impedans, och därmed minskar kortslutningsströmmen till en fjärdedel: 1,5A. Om det är omöjligt att få ut mer än 1,5A kvittar det hur mycket vi varvar eller hur hög spänning vi får med obelastad spole, maxeffekten kan omöjligt gå över 9 respektive 18W vid 6/12V då.
Nu har jag ju struntat i saker som lindningsresistansen (som dessutom påverkas av temperaturen), men som sagt, principen syns. Det är många funktioner på ett järnspett...
Edit: ser att färgerna ändrats när bilden laddats upp. Men ni kan nog räkna ut vilken kurva som är vilken med texten. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I kväll blir det provbelastningar vid olika varv på en vessad Sachs
Sedan återkommer jag med resultat.
Jag har en Ljusspole som är lindad för 12 volt, för att få ut MERA effekt fodras större magneter. (den provar jag inte)
Jag är ingen teoretiker därför provar jag mig fram praktiskt.
<!-- </EdIndex> --></div>
Sedan återkommer jag med resultat.
Jag har en Ljusspole som är lindad för 12 volt, för att få ut MERA effekt fodras större magneter. (den provar jag inte)
Jag är ingen teoretiker därför provar jag mig fram praktiskt.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du har möjlighet, kan du testa att belasta generatorn med ett par-tre olika effektmotstånd på t.ex. 2,2 & 10 ohm (eller något liknande, några ohm iaf - tillräckligt högt för att inte påverkas för mycket av lindningsresistansen som bör vara ett antal tiondels ohm) på ett par olika uppmätta varvtal? Det skulle ge de data man behöver för att se hur bra ovanstående typ av diagram stämmer på en sån generator.
Ser fram emot resultatet! <!-- </EdIndex> --></div>
Ser fram emot resultatet! <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 2305
- Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Fast jag tror dem båda har fel!
De verkar inte riktigt ha koll på det där med el.
(skoja bara! Är på den nivån att ska jag ladda ett bilbatteri kopplar jag fel...) <!-- </EdIndex> --></div>
Håller med!Forsgren skrev:hehe, denna tråden blev rätt rolig till slut när tekniknördarna släpptes lösa
Själv ska jag i helgen sätta i en 6V 2,4W lampa bak å se vad som händer på toppvarv.

Fast jag tror dem båda har fel!

De verkar inte riktigt ha koll på det där med el.

(skoja bara! Är på den nivån att ska jag ladda ett bilbatteri kopplar jag fel...) <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Även bakspolen <!-- </EdIndex> --></div>
Skall se vad jag har för motstånd, eller en kombinaton med lampor.G-son skrev:Om du har möjlighet, kan du testa att belasta generatorn med ett par-tre olika effektmotstånd på t.ex. 2,2 & 10 ohm (eller något liknande, några ohm iaf - tillräckligt högt för att inte påverkas för mycket av lindningsresistansen som bör vara ett antal tiondels ohm) på ett par olika uppmätta varvtal? Det skulle ge de data man behöver för att se hur bra ovanstående typ av diagram stämmer på en sån generator.
Ser fram emot resultatet!
Även bakspolen <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lampor är tyvärr inte bra, eftersom glödtråden ändrar resistans med temperaturen. Fungerar dock om man kan mäta strömmen genom lampan så det går räkna ut resistansen när man har spänningen - men multimetrar som kan mäta flera ampere växelström är inte helt vanligt, de flesta klarar bara likström.
Trevligt att fler tycker det är intressant!
<!-- </EdIndex> --></div>
Trevligt att fler tycker det är intressant!

-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Dom lägre siffrorna är normalvarv vid 30 km/tim
Dom högre siffrorna är urdraget på varv strax innan man växlar,Sachs med 60 kubbe och kyrkport. Tändsystemet standard.
Lampa 6V 15W = 6V 2,0 A 8,5V 3,3A
Lampa 12V 15W =8,2V 0,95A 17 V 1;6A
Lampa 12V 18w = 8,3V 0,98A 15,25V 1,7A
Lampa 12 V 25W = 6,8V 1,43A 12,5V 2A
Lampa 6V 30W = 1,3V 2,4A 1,5V 2,63A
Det var enda 6 V lamporna jag hade.
Baklampor hade jag slut.
Man kunde varva motorn mera, med risk för skavsår i öronen
Från detta kan ju hugade rita kurvor och diagram.
Men spänningen ökar med varvet,frekvensen.
Det fans mara varv att ge <!-- </EdIndex> --></div>
Multimeter, Jodå har en gammal fin trälåda som jag erövrat från ASEA en gång i tiden, med spegel under skalan.G-son skrev:Lampor är tyvärr inte bra, eftersom glödtråden ändrar resistans med temperaturen. Fungerar dock om man kan mäta strömmen genom lampan så det går räkna ut resistansen när man har spänningen - men multimetrar som kan mäta flera ampere växelström är inte helt vanligt, de flesta klarar bara likström.
Trevligt att fler tycker det är intressant!

Dom lägre siffrorna är normalvarv vid 30 km/tim
Dom högre siffrorna är urdraget på varv strax innan man växlar,Sachs med 60 kubbe och kyrkport. Tändsystemet standard.
Lampa 6V 15W = 6V 2,0 A 8,5V 3,3A
Lampa 12V 15W =8,2V 0,95A 17 V 1;6A
Lampa 12V 18w = 8,3V 0,98A 15,25V 1,7A
Lampa 12 V 25W = 6,8V 1,43A 12,5V 2A
Lampa 6V 30W = 1,3V 2,4A 1,5V 2,63A
Det var enda 6 V lamporna jag hade.
Baklampor hade jag slut.
Man kunde varva motorn mera, med risk för skavsår i öronen
Från detta kan ju hugade rita kurvor och diagram.
Men spänningen ökar med varvet,frekvensen.
Det fans mara varv att ge <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har kladdat upp ett par kurvor här nu, men det blev nog mer frågor än svar av det. Först och främst: hur noggran var du med att mäta på samma varvtal? Bra varvräknare inkopplad, eller grovkoll enligt hastighetsmätaren/öronen?
30W lampan är i alla fall en katt bland hermelinerna, övriga mätvärden är någorlunda linjära (om man räknar med vissa varvtalsvvikelser etc.) men den stämmer inte in alls.
<!-- </EdIndex> --></div>
30W lampan är i alla fall en katt bland hermelinerna, övriga mätvärden är någorlunda linjära (om man räknar med vissa varvtalsvvikelser etc.) men den stämmer inte in alls.
