
Skoterett för eldrift
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad skall du ha för motor ? Stegmotor, likströmmare eller växelströmmare med växelriktare och frekvensreglering.
En likströmsgenerator från en bil, där kan man reglera fältet.
Jag har en likströmmare för 28 V och pallar för 200 A
en f.d flygplansgenerator. Jag har haft den till svets.
Mera bilder på allt.(nyfiken) <!-- </EdIndex> --></div>
En likströmsgenerator från en bil, där kan man reglera fältet.
Jag har en likströmmare för 28 V och pallar för 200 A

Mera bilder på allt.(nyfiken) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ungefär såhär ser den ut och exakt såhär är specifikationerna:
http://www.alibaba.com/product-gs/255633932/350W_electric_scooter.html
Jag skulle kunna ta kort på Kina-underverket också, men den är så smaklös och plastig.
Men för dokumentationens skull så blir det nog bilder på alla detaljer. Både före och efter montering. 
Det kommer fler bilder i alla fall. Denna renovering är dock planerad att ta flera månader =) Fast kanske gör jag allt mycket snabbare så att jag hinner klart till Power Meet här i Västerås. Får se hur det blir.[/list] <!-- </EdIndex> --></div>
Motorn som jag har är en borstlös 3-fasmotor (integrerad i baknavet) med medföljande kontroller och gashandtag. 350 W och 48 V. Allt tas ifrån min Kinamoppe.Conrad Engström skrev:Vad skall du ha för motor ? Stegmotor, likströmmare eller växelströmmare med växelriktare och frekvensreglering.
En likströmsgenerator från en bil, där kan man reglera fältet.
Jag har en likströmmare för 28 V och pallar för 200 Aen f.d flygplansgenerator. Jag har haft den till svets.
Mera bilder på allt.(nyfiken)
Ungefär såhär ser den ut och exakt såhär är specifikationerna:
http://www.alibaba.com/product-gs/255633932/350W_electric_scooter.html
Jag skulle kunna ta kort på Kina-underverket också, men den är så smaklös och plastig.


Det kommer fler bilder i alla fall. Denna renovering är dock planerad att ta flera månader =) Fast kanske gör jag allt mycket snabbare så att jag hinner klart till Power Meet här i Västerås. Får se hur det blir.[/list] <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådär, en produktiv söndag! 
Jag provmonterade plåtdetaljerna som visade sig vara lite sneda, men gick att tvinga på plats.
När jag skulle ta bort bakhjulet ifrån Kinamoppen så såg jag en ganska komisk låsning av axeln. De har använt två icke låsande muttrar, vilket ju fungerar bra, men här räcker inte axeln till.
Detta är alltså original ifrån fabrik!

Jag provmonterade sedan bakhjulet ifrån Kinamoppen som passade perfekt direkt! Eller, perfekt är väl att ta i... axeln är ungefär 1 mm tunnare än skoterettan (tack vare den speciella avfasningen som finns på axeln så att motorn inte börjar snurra i fel ände). Bredden på svingen var inte helt rätt, så för testet så lade jag alla brickor på utsidan vid montering. Det viktiga var att det gick att få fast ordentligt, och det gick!
Efter montering så ser man tydligt vilken mycket lägre profil däcket har. Nästan lite sporthoj över det hela. Inte original, men rätt okej ändå.

Gummidämparna passar fortfarande bra. Så skönt att bara kunna skruva ihop saker som är rena och fina!

Och ni som funderat över batterierna. Här är en bild på batteripaketet som det ser ut i Kinamoppen. Det är en blandning utav batterier ifrån Biltema och Jula... de mindre är 6 volt 12 Ah, och de två större är 12 volt 7 Ah. Absolut inte så man ska blanda batterier! Men det är hur det såg ut när jag köpte mopeden. (På batterierna står det dessutom att man max ska dra ur 2,1 A ur dem, men mopeden drar ju 7 A. inte optimalt för batterierna) Jag kommer skaffa finare batterier när allt är klart! (Det vita bland batterierna är frigolit)

Jag gjorde ett golv till batterierna där motorn brukar finnas. Här kommer jag antingen att bara spänna fast batterierna med buntband, eller skaffa en mer skyddad låda.

Fördelen med batterier är att man kan gömma dem lite överallt, och det kommer jag att göra. Det kommer förmodligen hamna ett lager med batterier längst ned på plåten, sedan låter jag det vara fritt vid sidokåpornas öppningar, och sedan ett lager batterier högst upp där tanken brukar vara. Detta kommer göra att det finns plats bakom sidokåporna för transportutrymme! Handskfack, laddare, verktyg, eller helt enkelt ett tredje lager med batterier!
Å då är det dags för det finaste! En ganska komplett montering av en El-Skoterett. Jag börjar gilla den lila rostskyddsfärgen, men nog borde den bli vit och orange ändå. Det var perfekt väder idag, så jag tog lite finbilder


<!-- </EdIndex> --></div>

Jag provmonterade plåtdetaljerna som visade sig vara lite sneda, men gick att tvinga på plats.
När jag skulle ta bort bakhjulet ifrån Kinamoppen så såg jag en ganska komisk låsning av axeln. De har använt två icke låsande muttrar, vilket ju fungerar bra, men här räcker inte axeln till.


Jag provmonterade sedan bakhjulet ifrån Kinamoppen som passade perfekt direkt! Eller, perfekt är väl att ta i... axeln är ungefär 1 mm tunnare än skoterettan (tack vare den speciella avfasningen som finns på axeln så att motorn inte börjar snurra i fel ände). Bredden på svingen var inte helt rätt, så för testet så lade jag alla brickor på utsidan vid montering. Det viktiga var att det gick att få fast ordentligt, och det gick!




Gummidämparna passar fortfarande bra. Så skönt att bara kunna skruva ihop saker som är rena och fina!

Och ni som funderat över batterierna. Här är en bild på batteripaketet som det ser ut i Kinamoppen. Det är en blandning utav batterier ifrån Biltema och Jula... de mindre är 6 volt 12 Ah, och de två större är 12 volt 7 Ah. Absolut inte så man ska blanda batterier! Men det är hur det såg ut när jag köpte mopeden. (På batterierna står det dessutom att man max ska dra ur 2,1 A ur dem, men mopeden drar ju 7 A. inte optimalt för batterierna) Jag kommer skaffa finare batterier när allt är klart! (Det vita bland batterierna är frigolit)

Jag gjorde ett golv till batterierna där motorn brukar finnas. Här kommer jag antingen att bara spänna fast batterierna med buntband, eller skaffa en mer skyddad låda.

Fördelen med batterier är att man kan gömma dem lite överallt, och det kommer jag att göra. Det kommer förmodligen hamna ett lager med batterier längst ned på plåten, sedan låter jag det vara fritt vid sidokåpornas öppningar, och sedan ett lager batterier högst upp där tanken brukar vara. Detta kommer göra att det finns plats bakom sidokåporna för transportutrymme! Handskfack, laddare, verktyg, eller helt enkelt ett tredje lager med batterier!

Å då är det dags för det finaste! En ganska komplett montering av en El-Skoterett. Jag börjar gilla den lila rostskyddsfärgen, men nog borde den bli vit och orange ändå. Det var perfekt väder idag, så jag tog lite finbilder





-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tycker att du ska satsa på ett modernt stuk på moppen. Ta kinesens framhjul och stoppa dit, på med en fräsch metalliclack i nån modern nyans, kanske nåt kolfiberlookalike på valda delar. Skippa kromet och lacka det i samma färg som moppen eller i nån snygg gråmetallic.
Sadelöverdrag i enhetlig färg och varför inte ett led-baklyset av lite modernt snitt.
Bara min tanke, skulle onekligen bli väldigt unikt. <!-- </EdIndex> --></div>
Sadelöverdrag i enhetlig färg och varför inte ett led-baklyset av lite modernt snitt.
Bara min tanke, skulle onekligen bli väldigt unikt. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag kan ju alltid montera det matchande framhjulet ifrån Kinamoppen också. Men att ha två motorer vore ju underbart! Om jag sedan kan lura styrenheten att driva motorn snabbare än 25 km/h så vore det ännu bättre.
Ville egentligen täcka elmotorn med något och lackera vitt, så det ser ut som original... men det får bli när allt det andra är klart. Kan ju hända att detta blir jättefint också
<!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström skrev:Kul att se
En motor till i framhjulet, så ser dom lika ut.
Tack tack!körmoped skrev:Håller med Conrad, ett hjul som ser likadant ut som ibak.
Kommer bli hur coolt som helst när du får ihop allt
Jag kan ju alltid montera det matchande framhjulet ifrån Kinamoppen också. Men att ha två motorer vore ju underbart! Om jag sedan kan lura styrenheten att driva motorn snabbare än 25 km/h så vore det ännu bättre.
Ville egentligen täcka elmotorn med något och lackera vitt, så det ser ut som original... men det får bli när allt det andra är klart. Kan ju hända att detta blir jättefint också

Lite hobbylödning
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick äntligen ändan ur vagnen och tog mig an metall-lagningarna som behövdes. Benskölden hade spruckit på båda sidorna eftersom den böjts fram och tillbaka många gånger under sin livstid. Far, expert på svetsning och lödning, håvade fram gasbrännaren och lite lod och lödde ihop dem lite snabbt så att de skulle klara sig i framtiden.

Löder för fullt, ser farligt och skadligt ut...

Och så här blev det... det håller ihop, men ser just nu
ut.
Tur att jag hade grundmålat en gång, eftersom vi hade vatten överallt. Nu blev det bara rostangrepp på den närmaste ytan.
Sedan var det bara att slipa rent och spackla över. Nu ser det ut som orginal!
Jag beställde färgen också. Blir färdigblandad i morgon. En liter Bahamagul (eller egentligen Porsche Bahama-gelb nr 6605) vilket jag tycker verkar vara exakt samma nyans. Vi får jämföra på något möte nån gång.
Jag har ändrat mig angående färgen. Den kommer att bli helt gul till att börja med, och sedan får man väl fixa till den efter hand.

Kanske lite såhär?
Imorgon blir det ett lager grundfärg som jag sedan kan våtslipa.. sedan är det äntligen dags för å bli gulorangesandfärgad
<!-- </EdIndex> --></div>

Löder för fullt, ser farligt och skadligt ut...

Och så här blev det... det håller ihop, men ser just nu

Tur att jag hade grundmålat en gång, eftersom vi hade vatten överallt. Nu blev det bara rostangrepp på den närmaste ytan.
Sedan var det bara att slipa rent och spackla över. Nu ser det ut som orginal!

Jag beställde färgen också. Blir färdigblandad i morgon. En liter Bahamagul (eller egentligen Porsche Bahama-gelb nr 6605) vilket jag tycker verkar vara exakt samma nyans. Vi får jämföra på något möte nån gång.
Jag har ändrat mig angående färgen. Den kommer att bli helt gul till att börja med, och sedan får man väl fixa till den efter hand.

Kanske lite såhär?
Imorgon blir det ett lager grundfärg som jag sedan kan våtslipa.. sedan är det äntligen dags för å bli gulorangesandfärgad

Nylackerad i bahamagul (tror jag)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag blev så Skoterelen lackerad.
Jag använde mig av en 2K solid med kulören ifrån Porsche som där kallas Bahama-gelb 6605.
Lackeringen gick bra sånär som på ett par vilsna blomflugor som fastnade. Det var nog sommarens varmaste dag med 27 grader varmt och soligt. Väldigt torrt i luften, så lacken torkade/härdade snabbt.

Jag är väldigt nöjd med hur lacken flöt ut och blev jämn. Är ändå ett ganska snabbt jobb jag har gjort.
Jag provmonterade några delar. Kunde inte vänta. Spärren till sadeln polerade jag och skruvade fast, och portföljkroken fick samma behandling.
<!-- </EdIndex> --></div>
Jag använde mig av en 2K solid med kulören ifrån Porsche som där kallas Bahama-gelb 6605.
Lackeringen gick bra sånär som på ett par vilsna blomflugor som fastnade. Det var nog sommarens varmaste dag med 27 grader varmt och soligt. Väldigt torrt i luften, så lacken torkade/härdade snabbt.




Jag är väldigt nöjd med hur lacken flöt ut och blev jämn. Är ändå ett ganska snabbt jobb jag har gjort.
Jag provmonterade några delar. Kunde inte vänta. Spärren till sadeln polerade jag och skruvade fast, och portföljkroken fick samma behandling.


- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jättefint! Ska bli kul att få vara med tills det är klart och då hoppas vi på en film med ljud också, även om den nästan blir ljudlös
<!-- </EdIndex> --></div>

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack tack för alla fina kommentarer!
Idag lackade jag min tråkiga integralhjälm i samma färg också. Den kommer förmodligen att få en vit rand rakt över också. Jag är egentligen ute och spanar efter ett vurpollon eller en jethjälm som passar (strl. 58)
Här kommer några mobilbilder på dagens arbete:

En stycken 90-talshjälm.

Jag provmonterade styret med gashandtag och broms också. Nu behöver jag ju egentligen inte två handtag eftersom jag varken har koppling eller växel så vi får se om den vänstra får någon uppgift eller inte.

Och så en bild på donatormopeden... Någon som behöver lite plast? Om inte så gör jag om ramen till en lättvikts-enhjulskärra att montera bakom mopeden (där jag kanske kan slänga på 4 bilbatterier och få en räckvidd på 20 mil)
Liten uppdatering 27 juni:
Målade klart hjälmen. fick bli två tunna ränder på den bara.. eventuellt gör jag en tjock vit rand mellan dessa två senare. Vet ännu inte.

Så, om det nu hade varit en fin passande hjälm så hade allt varit bra. Detta är bara ett experiment. <!-- </EdIndex> --></div>
Idag lackade jag min tråkiga integralhjälm i samma färg också. Den kommer förmodligen att få en vit rand rakt över också. Jag är egentligen ute och spanar efter ett vurpollon eller en jethjälm som passar (strl. 58)
Här kommer några mobilbilder på dagens arbete:

En stycken 90-talshjälm.

Jag provmonterade styret med gashandtag och broms också. Nu behöver jag ju egentligen inte två handtag eftersom jag varken har koppling eller växel så vi får se om den vänstra får någon uppgift eller inte.

Och så en bild på donatormopeden... Någon som behöver lite plast? Om inte så gör jag om ramen till en lättvikts-enhjulskärra att montera bakom mopeden (där jag kanske kan slänga på 4 bilbatterier och få en räckvidd på 20 mil)
Liten uppdatering 27 juni:
Målade klart hjälmen. fick bli två tunna ränder på den bara.. eventuellt gör jag en tjock vit rand mellan dessa två senare. Vet ännu inte.


Så, om det nu hade varit en fin passande hjälm så hade allt varit bra. Detta är bara ett experiment. <!-- </EdIndex> --></div>