<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sådär, en produktiv söndag!
Jag provmonterade plåtdetaljerna som visade sig vara lite sneda, men gick att tvinga på plats.
När jag skulle ta bort bakhjulet ifrån Kinamoppen så såg jag en ganska komisk låsning av axeln. De har använt två icke låsande muttrar, vilket ju fungerar bra, men här räcker inte axeln till.

Detta är alltså original ifrån fabrik!
Jag provmonterade sedan bakhjulet ifrån Kinamoppen som passade perfekt direkt! Eller, perfekt är väl att ta i... axeln är ungefär 1 mm tunnare än skoterettan (tack vare den speciella avfasningen som finns på axeln så att motorn inte börjar snurra i fel ände). Bredden på svingen var inte helt rätt, så för testet så lade jag alla brickor på utsidan vid montering. Det viktiga var att det gick att få fast ordentligt, och det gick!

Efter montering så ser man tydligt vilken mycket lägre profil däcket har. Nästan lite sporthoj över det hela. Inte original, men rätt okej ändå.
Gummidämparna passar fortfarande bra. Så skönt att bara kunna skruva ihop saker som är rena och fina!
Och ni som funderat över batterierna. Här är en bild på batteripaketet som det ser ut i Kinamoppen. Det är en blandning utav batterier ifrån Biltema och Jula... de mindre är 6 volt 12 Ah, och de två större är 12 volt 7 Ah. Absolut inte så man ska blanda batterier! Men det är hur det såg ut när jag köpte mopeden. (På batterierna står det dessutom att man max ska dra ur 2,1 A ur dem, men mopeden drar ju 7 A. inte optimalt för batterierna) Jag kommer skaffa finare batterier när allt är klart! (Det vita bland batterierna är frigolit)
Jag gjorde ett golv till batterierna där motorn brukar finnas. Här kommer jag antingen att bara spänna fast batterierna med buntband, eller skaffa en mer skyddad låda.
Fördelen med batterier är att man kan gömma dem lite överallt, och det kommer jag att göra. Det kommer förmodligen hamna ett lager med batterier längst ned på plåten, sedan låter jag det vara fritt vid sidokåpornas öppningar, och sedan ett lager batterier högst upp där tanken brukar vara. Detta kommer göra att det finns plats bakom sidokåporna för transportutrymme! Handskfack, laddare, verktyg, eller helt enkelt ett tredje lager med batterier!
Å då är det dags för det finaste! En ganska komplett montering av en El-Skoterett. Jag börjar gilla den lila rostskyddsfärgen, men nog borde den bli vit och orange ändå. Det var perfekt väder idag, så jag tog lite finbilder

<!-- </EdIndex> --></div>