Sachs 2vxl som dör!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett annat enkelt sätt är att ta ett mindre rep ca 6mm i diameter och stoppa i så mycket det går i tändstiftshålet och sedan är det bara att skruva av muttern. Lätt som en plätt! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
ponras
Kontakt:

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->om muttern inte sitter av h-vete så kan det funka med en ringnyckel och drämma till med en hammare... :roll: passa dig för flygande verktyg 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
RoRRe

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva Skrivet: Tor Sep 09, 2010 20:17:41 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Ett annat enkelt sätt är att ta ett mindre rep ca 6mm i diameter och stoppa i så mycket det går i tändstiftshålet och sedan är det bara att skruva av muttern. Lätt som en plätt!
De va ett sätt de oxå :idea: Det mesta funkar, de beror bara på vad man gillar. Och kanske vad man har tillgång till :D
There's no end to the possibilities... Som Cable Guy skulle ha sagt :P <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Helst ska man inte blockera kolven när man skruvar av/åt svänghjulet. Det kan få vevskinkan att vrida sig. Det bästa är mutterknacka eller något att spärra svänghjulet med. <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->eller rörtången i ett av svänghjulshålen <!-- </EdIndex> --></div>
ylva

Inlägg av ylva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hm jag vet inte riktigt om jag förstår.. men jag tog lite bilder, om någon kan guida mig utifrån det?

jag skruvade loss denna;
Bild

så ser det ut så här;

Bild

ska jag sätta fast avdragaren så här?;
Bild

och hålla emot vs. skruva in skruven så här?;

Bild

eller har jag helt missuppfattat?

ni får ursäkta att de sista bilderna inte är rättvända! <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bara du har tagit bort muttern på vevaxeln innan så blir de bra. Annars får du ta i... :wink:
På med avdragarn och skruva in skruven = svänghjul borta.
Tappa inte bort krysskilen på axeln bara, den kan ramla ur... <!-- </EdIndex> --></div>
ylva

Inlägg av ylva »

RoRRe skrev:Bara du har tagit bort muttern på vevaxeln innan så blir de bra. Annars får du ta i... :wink:
Tappa inte bort krysskilen på axeln bara, den kan ramla ur...
är det muttern på bild nummer två jag ska skruva bort först? den sitter som berget..

vad är krysskilen? <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

ylva skrev:
RoRRe skrev:Bara du har tagit bort muttern på vevaxeln innan så blir de bra. Annars får du ta i... :wink:
Tappa inte bort krysskilen på axeln bara, den kan ramla ur...
är det muttern på bild nummer två jag ska skruva bort först? den sitter som berget..

vad är krysskilen?
Japp, det är den muttern som ska bort.
Krysskilen är en lös kil/styrning som sitter i ett spår på den koniska axeln och ser till att svänghjulet hamnar i rätt läge. <!-- </EdIndex> --></div>
ponras
Kontakt:

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kan testa att sätta ett kvastskaft eller nåt kraftigare genom bakhjulet så att det stoppar hjulet mot svingen. Lägg i ettans växel. Sen provar du att dra loss muttern.

Annars kanske du kan få ihop nåt som liknar verktyget längts ned här: http://www.raketsport.com/mektips_fler_tips.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
ylva

Inlägg av ylva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tack för tipsen!
ska se om jag kan få loss muttern då! sedan har jag dock ingen aning om hur det jag letar efter ser ut, när jag väl fått loss svänghjulet, men det blir en ny utmaning haha <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Där ser du krysskilen på axeln
Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
RoRRe

Inlägg av RoRRe »

ylva Skrivet: Ons Sep 22, 2010 15:55:58 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

tack för tipsen!
ska se om jag kan få loss muttern då! sedan har jag dock ingen aning om hur det jag letar efter ser ut, när jag väl fått loss svänghjulet, men det blir en ny utmaning haha
Se de från den ljusa sidan, du blir bara klokare hela tiden.
Själv har ja oxå fått mina mekarakunskaper här ifrån. + att man måste våga skruva på känn. Ibland går de fel men då vet man hur man inte ska göra :)

På muttern igen bara. Annars kan de be nån att stå på bromsen :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

körmoped skrev:Där ser du krysskilen på axeln
Bild

Uploaded with ImageShack.us
Hu vilken hemsk lödning. :x <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo jag vet, inte den snyggaste och funkar nog inte heller.
Ska göras om när lust finns :D <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Skriv svar