Sida 3 av 5
HMMM
Postat: 01 okt 2010, 22:38
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hallo! Ursäkta om jag uttrycket mig dålig. Jag menar givetvis att fettet inte får leda överström till jord. Då det blir samma sak som att trycka in dödarknappen. (enkelt för klarat)
Så jag tycker att tompa har rätt, även jag. Varför är tompa så surak.
Hehe...gillar å jäkalas tompa.....han hugger som en kobra!
Det är som jag trodde. Du har en bättre förklaring Conrad.
Varför ville inte tompa tala om det för andra här på forumet.....suckar
Jag tror att tompa kör med koppar passat på filten......HaHa..
Den måste vara som Dynamit Harry för Tompis....HiHi <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 okt 2010, 08:09
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Norman skrev:Sniglar
.Norman; du vann så varsegod och ta en promenad på gottlands vackra landskap Grattis

Ett litet grattis till Conrad också

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 okt 2010, 08:15
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Det fins fetter med metall i som kan leda en viss spänning. Det kan ju bli ända upp till 200 volt över brytaren. Redan lite sot leder ström, när luften joniseras där leder det ännu bättre.
Jag brukar polera nocken på hjulet och sedan endast stryka ett tunnt lager med medföljande fett på ytan.
Vid för mycket fett fins risk att man får fett på kontaktytorna med utebliven eller störd gnista som följd.
Ja och nu efter allt mätande, kanske vi kan komma fram till vilket fett man skall använda TACK!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 okt 2010, 22:09
av Norman
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:Norman skrev:Sniglar
.Norman; du vann så varsegod och ta en promenad på gottlands vackra landskap Grattis

Ett litet grattis till Conrad också

Tackar! Äntligen får man komma ut lite

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 okt 2010, 07:36
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:Conrad Engström skrev:Det fins fetter med metall i som kan leda en viss spänning. Det kan ju bli ända upp till 200 volt över brytaren. Redan lite sot leder ström, när luften joniseras där leder det ännu bättre.
Jag brukar polera nocken på hjulet och sedan endast stryka ett tunnt lager med medföljande fett på ytan.
Vid för mycket fett fins risk att man får fett på kontaktytorna med utebliven eller störd gnista som följd.
Ja och nu efter allt mätande, kanske vi kan komma fram till vilket fett man skall använda TACK!

Har hört ännu ett exempel om att smörja klacken med, VASELIN

<!-- </EdIndex> --></div>
brytare
Postat: 03 okt 2010, 08:14
av valter
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!Vad det inte veken istället för klacken?.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 okt 2010, 08:56
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Veken, den smörjs från annat håll

Veken kan man dra ut och pumpa i lite olja och sedan sätta den i en trasa och trycka ut överflödet därefter återmontera.
Egentligen behövs ingen smörjning av brytarklacken, för en riktigt blank yta på exentern och fiber mot den ytan blir inget slitage. <!-- </EdIndex> --></div>
Re: brytare
Postat: 03 okt 2010, 12:20
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
valter skrev:Hej!Vad det inte veken istället för klacken?.
MVH/Valter.
Troligen Valter var det så

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 okt 2010, 12:23
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Veken, den smörjs från annat håll

Veken kan man dra ut och pumpa i lite olja och sedan sätta den i en trasa och trycka ut överflödet därefter återmontera.
Egentligen behövs ingen smörjning av brytarklacken, för en riktigt blank yta på exentern och fiber mot den ytan blir inget slitage.
Egentligen så behövs det altså inget fett, kul att konstatera det efter allt resonemang, (men det är väl vad forumet är till för kan tänkas)

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 okt 2010, 15:45
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade iallafall på lite tunt med fett på "svänghjulsnocken" när jag sist hade bort svänghjulet
Det är nog snart 2 år sen och jag åker mellan 15 och 20 mil i veckan maj-september
Så det kan ju inte vara fel
Sen fungerar ju fettet som rostskydd på nocken
det kan ju vara bra om moppen blir ståendes över vintern

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 okt 2010, 15:50
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min kommer att ha lite mindre snö på sig, men vilket fett använder du

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 okt 2010, 16:48
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror det var biltemas hjullagerfett <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 okt 2010, 20:20
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men Braxen driver det in snö i din verkstad ?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 okt 2010, 06:03
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja taket håller inte alltid tätt

<!-- </EdIndex> --></div>
brytarkvalite
Postat: 07 okt 2010, 20:13
av valter
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!.Ja du Conrad om maskineriet är ungt så håller jag med dej.Men är det en äldre maskin så är det nog bäst att hjälpa till med lite smörja.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>