Sida 3 av 4
Postat: 23 okt 2010, 14:40
av ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !
Men va bra, då är vi överens om det viktiga, effekten som stjäls från vevaxeln!
För den som har ÄRLIGA 10 hk så är ju 0.2 hk inte så mycket att gråta över? MEN, det är nog ganska få som verkligen har ÄRLIGA 10 hk?
Vidare så är ju 0.2 förlorade hk, just förloarade.... Med tanke på andra mer eller mindre betydelselösa förändringar osv som görs så....?
Det skulle vara mycket intressant att se verkningsgradskurvor för detta system, i synnerhet vid höga rpm. Förmodar att virvelströmsförlusterna är betydande?
Braxmatte, som sagt, när brorsan får snurr på moppen så skall jag mäta o se. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 okt 2010, 14:48
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förluster, redan bara att pumpa hjulen och smörja kedjan har man vunnit tillbaka förlusterna.
Om man har en 0,8 eller 1,0 hp så kanske man inte har behov av ett sådant system. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 okt 2010, 15:01
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Förluster, redan bara att pumpa hjulen och smörja kedjan har man vunnit tillbaka förlusterna.
Om man har en 0,8 eller 1,0 hp så kanske man inte har behov av ett sådant system.
För då räcker BOSCH tänd/elsystemet långt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 okt 2010, 16:57
av Hasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bortsett från sämre lyse,när ungefär börjar brytartändningen att inte hänga med?
Nog klarar dom rätt mycket varv ändå? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 okt 2010, 17:01
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vid c:a 10.000rpm börjar brytaren studsa vad jag läst. <!-- </EdIndex> --></div>
re
Postat: 23 okt 2010, 17:07
av HillBilly
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->10000rpm
nog klarar brytarsystemet betydligt högre vavtal än så
mitt system med extra brytarfjäder hänger med till
16800 rpm mätt med digital varvräknare <!-- </EdIndex> --></div>
Re: re
Postat: 23 okt 2010, 22:59
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HillBilly skrev:10000rpm
nog klarar brytarsystemet betydligt högre vavtal än så
mitt system med extra brytarfjäder hänger med till
16800 rpm mätt med digital varvräknare
Det kan jag intyga! <!-- </EdIndex> --></div>
kokusan tändning 6volt eller 12 volt
Postat: 08 feb 2011, 17:57
av tture
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kokusan tändning 6volt eller 12 volt .vad är att föredra till en sachs <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 feb 2011, 18:37
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gillar man väl fungerande elsystem utan onödiga förluster p.g.a. spänningsfall i kablar, strömbrytare etc. så är högre spänning alltid att föredra. 12V vilken dag som helst! (Nackdelen vore väl att t.ex. original tuta inte går använda.) <!-- </EdIndex> --></div>
Tips på tändning
Postat: 08 feb 2011, 20:49
av valter
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det räker med vanligt brytarsystem till en moped.Tycker att allt det andra med brytarlöst är överkurs för en gammal moped.Man körde trim även för .Och det räckte då till och gör det säkert nu också.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 feb 2011, 08:31
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nu en korkad fråga av en som inte är så elektriskt lagd ! Om man monterar ett vanligt Kokusan 6 /12 V : Funkar det utan ett batteri, eller är man tvungen att montera ett..

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 feb 2011, 09:22
av Mattias-M
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:Nu en korkad fråga av en som inte är så elektriskt lagd ! Om man monterar ett vanligt Kokusan 6 /12 V : Funkar det utan ett batteri, eller är man tvungen att montera ett..

funkar mycket bra utan, de är väl bara att de flimrar och lyser lite lite mindre på tomgång, men vem behöver se när man står still.
batteri kan man sätta dit om man vill ha ett stadigt ljusflöde även på låga varv och om man har en ''cockpit'' med digitala mätare och en massa lampor. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 feb 2011, 10:36
av Nymans2013
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mattias-M skrev:Lasse väss skrev:Nu en korkad fråga av en som inte är så elektriskt lagd ! Om man monterar ett vanligt Kokusan 6 /12 V : Funkar det utan ett batteri, eller är man tvungen att montera ett..

funkar mycket bra utan, de är väl bara att de flimrar och lyser lite lite mindre på tomgång, men vem behöver se när man står still.
batteri kan man sätta dit om man vill ha ett stadigt ljusflöde även på låga varv och om man har en ''cockpit'' med digitala mätare och en massa lampor.
Åkte med Kokusan utan batteri på min förra Mamba. Och som föregående skriver så flimrar det litegranna. Men enligt VRM som säljer systemet så är det en fördel att ha batteri för att jämna ut laddströmen eller ngt sånt. Funkar dock som sagt utan också <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 feb 2011, 11:10
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Normalt sett kör man inte lyset via batteriet när man har en liten generator som denna, strålkastaren brukar drivas med växelström direkt från generatorn. Dels för att likriktaren bara brukar vara en halvvågslikriktare som gör att man bara kan använda halva generatorkapaciteten, dels för att man tappar lite effekt när strömmen går genom likriktaren vilket ytterligare minskar effekten man kan få ut, och dessutom kräver en kraftigare = dyrare likriktare... Batteriet brukar bara användas till tuta, blinkers, bromsljus etc, grejer som drar mindre ström och fungerar bäst med stabil likspänning.
Med "lagom stark" strålkastarlampa kan man få full ljusstyrka på ganska låga varvtal. Har en bruksmoped med generator liknande Kokusan, kör med 45W strålkastarlampa, 5W bak, batteri som laddas plus det vanliga, där har jag full ljusstyrka från 5000rpm och uppåt - vilket passar utmärkt på en moppe som har ett användbart varvtalsområde från 5000rpm och uppåt, under det är den för klen. Med en 35W lampa kommer full ljusstyrka vid 3-4000rpm istället, så man kan anpassa det en del efter behov. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 feb 2011, 11:11
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack ! Nu är jag uppgraderad på de elektriska

<!-- </EdIndex> --></div>