Motor lack

Tips & frågor.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi har lackat (hmm, läs Mona) några plåtar på olika sätt och ska testa dessa i ett bensinbad i helgen för att se vad som händer. Återkommer med resultat!

Lacken är 2K bas med härdare. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Vi har lackat (hmm, läs Mona) några plåtar på olika sätt och ska testa dessa i ett bensinbad i helgen för att se vad som händer. Återkommer med resultat!

Lacken är 2K bas med härdare.
Det ser jag fram mot! :D <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Helgen lider mot sitt slut... oregonian_mornincoffee.gif
...jag kan snart inte hålla mig vaken längre och vill veta hur det gick!? :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej, då har vi gjort Del 1 i bensintestet. Plåtarna bör egentligen härda ytterligare en vecka för att visa 100% korrekt resultat. Kommer därför att utföra del 2 till helgen då de härdat lite längre, samt att lägga till en plåt med Fälgfärg.

Förtydligande - När jag skriver BAS menar jag den färgade lacken, i detta fall Aluminium metallic.

TEST
Plåtarna lades i varsin bytta och bensin hälldes över halva plåten tills nedredelen täcktes av ca 1cm bensin. Bensinen klättrade lite extra på plåt 1, med metallic utan klarlack. (det randiga på på plåt 1 är från texten av en svart spritpenna, som det komm bensin på)
Bild

1h - Lackerna är hårda och inget färgsläpp när jag gned på dom.

2,5h - Plåt 2 och 3 börjar få mjuk klarlack. Slutsattsen vi drar av detta är att plåt 2 och 3 inte härdat ordentligt, eftersom plåt 1 utan klarlack fortfarande är hård.

3h - Plåtarna tas upp. Alla går att gnida på med trasa utan att släppa eller få avtryck i färgen. Plåt 2 och 3 känns mjuka med nageln. Därefter drog jag ganska hårt med nageln i botten på alla plåtar där de legat dränkta i bensin. Resultat:
Plåt 1 - Lite av basen lossnar, men inte ner till grunden. Inga missfärgningar.
Plåt 2 - Klarlack och lite bas lossnar. Svag missfärgning.
Plåt 3 - Klarlack och lite bas lossnar. Svag missfärgning.

Plåtarna tvättas av med bilschampo och torkas torra. För att sedan stå på högkant i ett dygn.
(Jag har med fotoprogram målat över den egentliga texten i toppen av alla plåtarsom syns på bild ett, därav färgförändringar. Det randiga på plåt 1 är från texten av en svart spritpenna, som det kom lite bensin på.)
Bild
Plåt 1 är hård ingen lack släpper, inte ens med skrap. Plåt 2 och 3 missfärgningen är borta, men de är fortfarande lite mjuka. Dessa har alltså inte härdat ordentligt och testet måste göras om till kommande helg. Plåt 1 visar riktigt bra egenskaper för att hålla emot bensin, trotts att även den borde härda i några dagar till.
Jag tror att med rätt härdtid kommer dessa lacker inte att påverkas nämnbart. En utav Monas arbetskompisar har lackat några utsatta delar med vanliga 2K bas och för att citera: - De är jämnt blöta av bensin och lacken håller utan problem.
Liknande lack sitter ju trotts allt kring tanklocket på våra bilar... men Test 2 får utvisa vad som händer. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra test.
Verkar ju som basen är med motståndskraftig mot bensin än klarlacken.

En fråga, är basen den samma på alla tre varianterna? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är samma bas på alla tre.
Vi tror att att de med klarlack (som har ett extra lager färg) inte hunnit härda lika bra som den med bara bas.
Ska därför göra om testet med ordentligt härdade plåtar. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan ligga något i det...

Hur som helst måste ni ha en eloge för att dela med er av denna erfarenheten!!! slider_thankyou.gif <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hmm. jag är inte riktigt med i matchen..?
2komponent bas vad är det för ngt..?
baskulörerna förtunnas endast med sprutförtunning å det är klarlacken som gör att den tål soppa mm. Har hört med en billackförsäljare med 30 i branschen å han har inte hört om ngn 2k bas. Har ni helt sonika blandat härdare i basen funkar det bra? eller släpper det metallickorn när man gnider hårt med fingret? trodde att man måste ha lite bindemedel typ 75%bas & 25%klarlack+ härdare. Även tex. Plasticpaddings sprayburkar har klarlack inblandat i silverfärgen som bindemedel.
/Dr.Novolette
ps har hämtat älgläpps prylarna från lysningen kolla mitt inlägg om färgkod till älgläpp <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med Bas menas "färgen" ex. blåmetallic eller solid röd (alltså inte en grund- eller klarlack). Det är en 2K-lack med härdare. De måste vara härdare för att lacken ska härda/torka. Lacken är även blandad med förtunning om jag inte minns fel....
Jag använder Monas (min sambos) termer som jobbat som sprutlackerare i typ 20år. Hon ligger och :snooze: , men hon kan säkert göra ett inlägg här imorgon och förklara blandningen utförligare.

Metallicen släpper inga korn/flake när man gnider hårt eller t.o.m skrapar med nageln. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->bas systemet är uteslutande kulörer som används tillsammans med klarlack å i dessa färger tillsätts endast förtunning vilket gör dom matta å mkt känsliga det andra kulörsystemet kallas ibland för dg (direktglans) även solids å dessa färger blandas på samma sätt som klarlack med härdare å förtunning å dom får en färdig blank finish å skall ej klarlackas men finns dessa i silver? <!-- </EdIndex> --></div>
Raketlack
Kontakt:

Inlägg av Raketlack »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det här är ju en metallic.....
Jag har jobbat med det här varje dag i 20år så jag jag vet vad jag gör. Det här är ett test som man kan förlita sig på.
Det lönar sig alltid att använda färg av hög kvalité för att få bästa resultatet, så jag kan inte garantera att om du köper en billigare lack att den tål lika bra.
Om du lackar med 1-k lack så måste du använda klarlack för att färgen skall hålla.
Vi använder bara 2-k. När jag lackade dessa metallic provplåtar så blandar jag basen (metallicfärgen) med förtunning och 10% bk220 som är en slags härdare, kallas basecoat chip protector. Den gör färgen stöttålig och ger den bättre vidhäftning.
Men blandningen ska din färghandlare kunna hjälpa dig med, däremot så behöver man inte kunna lacka för att sälja färg.

Om du är osäker på om "din" lack klarar samma påfrestningar så kan du göra ett test med den lacken. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grabbar ! lysna på Mona så där resonerar en expert, Mvh Alf-Johan spocht_winner <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ok. tack för svaret jag har jobbat med motivlackering sedan 1986
& jag alltid endast kört med bas systemet (det man förtunnar)
å sedan bundit upp med klarlack. Så har jag inte forskat speciellt mkt på om det finns silvermetallic som blandas med härdare å ger en slutlig lack som ej behöver klarlackas.. är det kanske på industrisidan lastmaskiner mm.? jag har på billacksidan endast sett metallic å pearl som baskulörer (som endast förtunnas)
jag ska vidarebefodra ditt svar till micke på lackbutiken (PPG) i Luleå så kanske han kan sälja den silvermet. färgen åt mig för det vore ju perfekt om man slapp gorma med matt klarlack ett arbetsmoment mindre mao..
Dr.Novolette <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På industrisidan säljs det s.k 1-skikts metallic färger = 2K med härdare utan klarlack. Problemet med dessa är att det lätt blir flammigt på större ytor. Metallickornen flyter liksom runt i bindemedlet och fastnar i ett osymetriskt mönster som ger upphov till ett flammigt utseende.
Ej lika noggrant här som på Billackeringssidan.

Vid användning av Basecoat avslutar man ju med ett s.k "kontrollskikt/dimmskikt" som förhindrar att det blir flammigt uppstår.
Man drar helt enkelt tillbaka pistolen ett par dm och håller avtryckare på ca 75%. Då lägger sig metallic kornen jämt och fint och flammighet uteblir.

På det färgfabrikat som jag säljer (Nexa Autocolor, smygreklam :? ) kan man stärka upp baslacken med en liten mängd härdare. (Det används uteslutande på den tungasidan, lastbilar, bussar etc.)
Det gör man för att få en bättre vidhäftning, så att ev. stenskott och andra skador inte eskalerar i den tuffa miljön som t.ex. en lastbilstvätt är. <!-- </EdIndex> --></div>
Raketlack
Kontakt:

Inlägg av Raketlack »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är sant, jag jobbar på Volvo i Umeå där vi lackar lastbilar. När vi startade att lackera metallic så kunde inte robotar lägga lacken så jag ingick i ett team som målade hytterna för hand (bas + klarlack). Frånbörjan var det bara 1k som fanns men senare började vi lacka 2k, som är i mitt tycke mycket bättre.
Det är svårare att lacka stora hytter med enorma plana ytor jämförelse vis med bilar som är relativt små och kurviga.
Jag kan däremot inte hålla med om att vi håller någon sämre kvalité än bilsidan. Volvo trucks gör kvalitets jämförelser och vi är i topp. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar